Nekonečný příběh dálnice D8, jejíž část zasypal v červnu 2013 utržený svah, pokračuje v malém dál. Stejně jako se protahovala dostavba dálnice v kritickém úseku, vleče se teď obnova nedaleké železniční trati. A příběh je to ještě o něco tristnější. Zatímco dálnici se po řadě peripetií podařilo státu plně zprovoznit zhruba před měsícem, trať je od roku 2013 stále zavřená.
Trať s číslem 097 vedoucí přes České středohoří z Lovosic do Teplic původně nechtělo ministerstvo dopravy ani opravovat. Po protestech kraje a petici obyvatel přilehlých obcí ministr Dan Ťok otočil a přesně před dvěma lety vyhlásil opravu železnice. Popravdě, byla poslední reálná věc, která se kvůli obnově zničené trati stala.
Byť jsou koleje poškozené jen zhruba v úseku dvou set metrů, problém je širší. Ukázala na něj zdlouhavá oprava dálnice. Celý úsek je totiž geologicky nestabilní a odborníci varují před jeho dalším pohybem. I železnice samotná se musela ještě před sesuvem několikrát opravovat.
Podle informací zveřejněných ministerstvem dopravy se od května pracuje na několika variantách, jak trať bezpečně položit a provozovat. V úvahu přichází například vybudování estakády, což by stálo odhadem ministerstva 200 až 300 milionů korun. Ve hře je i nové řešení pomocí vylehčeného násypu, což by vyšlo zhruba na 20 procent dražší varianty. Možnosti bude po dopracování připomínkovat Správa železniční dopravní cesty a o výběru nakonec rozhodne speciální komise ministerstva dopravy. Bude to ale až po volbách, což může celou akci oddálit nebo úplně zastavit.
Připomeňte si otevření posledního úseku:
Zhruba tři tisíce lidí, kteří podepsali petici za obnovu trati tak ani po čtyřech a půl letech nemají od ministerstva termín, kdy bude železnice opět zprovozněna. „Protože dosud nebylo vydáno stavební povolení, nebyly ani zahájeny stavební práce. Vzhledem k výše uvedenému je v současné době velmi obtížné odhadnout ukončení stavebních prací,“ uvádí ministerstvo dopravy. Dálnici D8 dokončilo ministerstvo dopravy s 15letým zpožděním loni v prosinci. Průjezd kritickým úsekem s nestabilním podložím byl však omezen do jednoho pruhu. Bez omezení dálnice funguje od letošního 20. září.
Přečtěte si další texty autora: