Ačkoliv na sebe v posledních letech strhávají velkou pozornost hlavně samořiditelné automobily, budou to spíše autonomní kamiony, které se na naše silnice dostanou jako první. Jejich velkou výhodou je totiž fakt, že většina jízdy probíhá po dálnicích. To je přitom mnohem jednodušší než navigace po městě, kde se nachází podstatně více překážek. Už léta navíc celé odvětví trápí nedostatek řidičů, takže podle mnohých jsou samoříditelné náklaďáky opravdu potřeba.
Podle plánů společnosti Aurora Innovation by se měly kamiony bez řidičů na dálnicích objevit už příští rok. Americká firma totiž koncem března oznámila, že její unikátní systém senzorů, softwarů a počítačů s názvem Aurora Driver je kompletní. Všechny požadované funkce produktu byly tedy úspěšně dokončeny a technologie vstupuje do poslední fáze svého vývoje.
Manažeři firmy mají spoustu zkušeností
Aktuální verze produktu Beta 6.0 je speciálně vytvořena pro provoz na trase mezi texaskými městy Dallas a Houston, což je jeden z nejvíce vytížených přepravních koridorů v celých Spojených státech. Cesta dlouhá zhruba 390 kilometrů vede po dálnici I-45, na níž se nachází minimum zatáček. Už v minulosti byly v tomto úseku testovány předchozí verze autonomního pilota Aurory, a to ve spolupráci s logistickou firmou FedEx.
Podle webu Singularity Hub je hlavním rozdílem mezi Beta 6.0 a jejími předchůdci vylepšená schopnost systému zvládat neobvyklé situace na silnicích, které mají dopad na bezpečnost. Mezi ně může patřit třeba dopravní nehoda nebo náhlý silný déšť, vítr, sníh či mlha. Beta 6.0 dokáže detekovat závažnost těchto stavů a podle toho zpomalit, nebo vyhledat bezpečné místo na zastavení.
Pokud i přes všechna opatření autonomní kamion do něčeho narazí, systém jej téměř okamžitě zastaví a o události informuje specialisty z velícího centra společnosti. Pro tyto situace navíc Aurora ve spolupráci s firmou Waymo vyvinula blikající maják, který na odstavený náklaďák upozorní ostatní účastníky silničního provozu.
Čeká se na verdikt ministerstva
Důvěru investorů v úspěch této technologie podporuje fakt, že za Aurorou stojí mnoho odborníků s dlouholetými zkušenostmi v tomto odvětví. Patří k nim třeba bývalý pracovník firmy Waymo zabývající se samořiditelnými technologiemi(a současný prezident Aurory) Chris Urmson, Sterling Anderson, který dohlížel na program autopilota Tesly, a Drew Bagnell, který pracoval na projektu firmy Uber pro autonomní řízení. Možná i díky tomu už Aurora získala více než 530 milionů dolarů (přes 11 miliard korun), přičemž jedním z jejích hlavních investorů byl Amazon.
Aurora navíc spolupracuje také s významnými výrobci automobilů, jako jsou třeba Volvo, Toyota, Volkswagen a Hyundai. I kvůli tomu má prezident firmy od jejího budoucího vývoje velká očekávání. „Podíváme-li se na kamionovou dopravu, vidíme odvětví, kde jsme podle mě jediným životaschopným hráčem. Jsme totiž dobře kapitalizovaná společnost, máme neuvěřitelný talent, úžasná partnerství a skvělé technologie,“ domnívá se Urmson. Podle něj je navíc kamionová doprava velmi atraktivní, protože jen v USA dosahuje hodnoty 800 miliard dolarů (asi 17 bilionů korun).
Nyní, když je systém Aurora Driver téměř dokončen, se společnost zaměří na finalizaci takzvaného Driver Safety Case. Tento dokument má nastínit přístup firmy k bezpečnosti a demonstrovat, že vozidla vybavená jejím samořídicím systémem jsou bezpečná pro jízdu na veřejných komunikacích. Ministerstvo dopravy USA vyžaduje tyto podklady ještě před uvedením daného produktu na trh. Pokud tedy vše půjde podle plánu, nákladní auta vybavená systémem Aurora Driver budou koridorem Houston-Dallas jezdit už za rok.