ADMINISTRATIVNÍ ZÁTĚŽ - Stát sníží podnikatelům administrativu až o jednu pětinu. Podnikání malých a středních firem ve všech zemích Evropské unie také výrazně ulehčí přijetí zákona o volném pohybu služeb, který chce ministr průmyslu a obchodu Martin Říman předložit vládě ještě do konce roku.
Administrativní zátěž se snižuje, i když podle mnoha podnikatelů pomalu. Premiér Mirek Topolánek minulý týden na prezentaci, kterou uspořádala společně s Úřadem vlády a ministerstvem průmyslu a obchodu iniciativa eStat, prohlásil, že není spokojen s odstraňováním bariér podnikání v jiných rezortech, než je průmysl a obchod. „Říman realizuje změny nejdůsledněji ze všech ministrů. Rezistence úředníků na ostatních ministerstvech je vyšší,“ připustil. Základem zlepšení podnikatelského prostředí je podle něj schválení občanského a obchodního zákoníku.
Snaha o jednodušší podnikatelské prostředí navazuje na novelu živnostenského zákona, která začne platit od července. Díky ní budou mít živnostníci snazší vstup do podnikání.
Výrazně také klesne počet živností a vznikne jediná volná živnost místo dosavadní více než stovky. U některých živností navíc odpadne prokazování nejméně tříleté praxe. (Podrobnosti v Profitu č. 12/2008.)
Chystá se novinka: tichý souhlas
Ministr průmyslu a obchodu Martin Říman potvrdil, že dodrží plán zrušit nebo omezit zhruba pětinu z celkem tisícovky různých podnikatelských povinností. Ty představují finanční zátěž asi 76 miliard korun. Do roku 2010 by toto zjednodušení podnikatelského prostředí mělo přinést úsporu 17,3 miliardy korun.
Zákon o volném pohybu zboží, který chce Říman předložit do konce roku vládě, umožní poskytovat dočasně služby v jiných zemích Evropské unie pouze na základě povolení mateřské země. V cizině nebude potřeba další povolení. Stejné zjednodušení by pak mělo samozřejmě platit pro firmy z jiných členských států Unie, které na území Česka poskytují své služby.
Zákon také zavede revoluční novinku v české administrativě – proceduru takzvaného tichého souhlasu úřadů. To bude znamenat, že pokud se úřad ve stanovené lhůtě k žádosti podnikatele nevyjádří, považuje se jeho mlčení za souhlas a podnikatel získá uplynutím lhůty oprávnění k podnikání. Tato novinka odřízne část zdlouhavé komunikace s úřady v případech, kdy byla jejich činnost příliš liknavá a úředníci nedodržovali stanovené lhůty. Institut tichého souhlasu přesune odpovědnost za nečinnost z podnikatele na správní úřad.
Zjednodušit se má také státní kontrola, odstraní se duplicitní a nadbytečné kontroly podnikatelů. Říman prohlásil, že pokud se tento princip osvědčí, bude možné uvažovat o jeho použití dokonce u správního řízení obecně.
Tichý souhlas se rozšiřuje také na povolení k činnosti autoškol, energetických auditorů, insolventních správců a podobně. Většina povolení bude nově udělována na dobu neurčitou.
Vzniknou kontaktní místa
Mezi další přínosy nového zákona patří zavedení jednotných kontaktních míst pro domácí i zahraniční podnikatele, kteří budou chtít poskytovat své služby v Česku. Jejich zřízení se chystá v rámci Centrálních registračních míst a také na ministerstvu průmyslu a obchodu a budou sloužit jako komunikační článek mezi podnikatelem a úřady. Podnikatel tak přijde do styku pouze s jednou institucí, nebude muset formality zařizovat sám. A od roku 2010 nebude ani muset přijít na kontaktní místo osobně.
První výsledky má i antibyrokratická komise ministerstva zemědělství, kterou zřídil ministr Petr Gandalovič letos v březnu. „Komise již připravila seznam dvanácti návrhů na zjednodušení byrokracie, které budou v nejbližší době zpracovány k novelizaci zákona o rostlinolékařské péči a souvisejících vyhlášek,“ říká Gandalovič. Také podle něj nadbytečná administrativa omezuje a ekonomicky ohrožuje zemědělské podnikatele.
Z analýzy 245 právních předpisů týkajících se podnikání bylo zjištěno 2168 různých povinností podnikatelů vůči státu, což představuje administrativní zátěž v hodnotě 86,5 miliardy korun ročně. Přes jednapadesát procent administrativní zátěže ukládá firmám české právo, evropská legislativa se na tom podílí 49 procenty. Podnikatele nejvíce zatěžují rezorty ministerstva práce a sociálních věcí, životního prostředí, zemědělství, zdravotnictví a financí.