Menu Zavřít

Další překážka pro doručování zboží s pomocí dronů. Obyvatelé testovací lokality v USA si stěžují na hluk jako od včelího úlu

22. 8. 2024
Doba čtení: 4 minuty
Autor: Amazon
  • Společnost Amazon v texaském městě College Station už dva roky doručuje balíčky s pomocí dronů
  • Mnoho tamních obyvatel si ovšem stěžuje, že bezpilotní letouny jsou místy velmi hlučné. Kvůli tomu lidé nesouhlasí s plánovaným rozšířením jejich provozu
  • Amazon už musel snížit celkový počet letů během dne a zvažuje i přesun startovacího stanoviště dronů

Velkolepý projekt zakladatele Amazonu Jeffa Bezose jménem Prime Air, který spočívá v doručování objednaného zboží pomocí dronů, postihly další zásadní komplikace. Po mnoha technologických problémech, regulačních překážkách a opakovaných zpožděních, způsobených i snahami o nalezení finančních úspor, nyní dalšímu rozvoji těchto bezpilotních letounů brání především stížnosti obyvatel z první zkušební lokality.

V texaském College Station drony testují už od roku 2022, přičemž Amazon chce celou službu rozšířit i do dalších lokalit v daném městě. To ovšem nyní bude o poznání složitější. Starosta College Station John Nichols totiž nedávno poslal dopis americkému Federálnímu úřadu pro letectví (FAA), kde napsal, že obyvatelé jeho města jsou už hlasitým bzučením dronů poblíž jejich domovů unaveni.

Outstream Placeholder

„Od začátku celého programu si obyvatelé ve čtvrtích sousedících se zařízením Prime Air stěžovali městské radě na hladinu hluku pocházejícího z dronů, a to zejména při vzletu a přistání, ale také při některých doručovacích operacích,“ napsal podle CNBC Nichols. Dle nezávislého měření hluk z dronů při létání dosahuje zhruba 47 až 61 decibelů, což je zhruba hluk běžného hovoru.

Drony údajně létají v pouhých 30 metrech

Protože drony v současnosti létají jen přes den, na hluk si stěžují obzvláště lidé, jež chtějí v tuto dobu spát. Týká se to třeba zdravotních sester, policistů, hasičů a dalších, kteří pracují na noční směny. „Drony Prime Air zní jako obří včelí úl. Vždycky víme, že se blíží, protože jsou opravdu docela hlasité,“ popsal svoji zkušenost ortodontista z College Station John Case.

Podobný názor už vyjádřili i další obyvatelé dotčených čtvrtí, kteří jsou zásadně proti tomu, aby se u nich provoz Prime Air jakkoliv rozšířil. Přesně to měl přitom Amazon v plánu, jelikož na FAA poslal žádost o navýšení maximálního možného počtu letů ze současných 200 až na 469. Zároveň firma chtěla prodloužit dobu, kdy drony mohou létat, a to na čas od 7:00 do 22:00.

Dva drony, přes 60 milionů korun. České Primoco UAV hlásí další zahraniční zakázku
Přečtěte si také:

Dva drony, přes 60 milionů korun. České Primoco UAV hlásí další zahraniční zakázku

„Amazon žádá FAA o schválení něčeho, co je v podstatě obrovskou invazí do našeho osobního prostoru a co bude mít významný dopad na každého člověka žijícího v dotčených čtvrtích,“ uvedl na červnovém zasedání městské rady jeden z obyvatel Ralph Thomas Moore.

Další lidé si pak stěžují ještě na fakt, že drony létají znepokojivě nízko. Podle původních plánů Amazonu se měly údajně pohybovat ve výšce přes 120 metrů, společnost ovšem ve své nejnovější zprávě pro FAA uvedla, že nyní obvykle létají zhruba 50 až 55 metrů nad zemí. I když ani to nemusí být pravda- místní tvrdí, že jim někdy nad hlavou prolétávají sotva ve třicetimetrové výšce.

Amazon se snaží situaci řešit

Stížnosti obyvatel College Station představují pro Amazon zásadní problém, který by mohl ohrozit expanzi Prime Air do dalších lokalit. Firma ovšem tvrdí, že problém s hlukem nebere na lehkou váhu. „Vážíme si komunity v College Station a při přijímání provozních rozhodnutí ohledně Prime Air bereme v úvahu místní zpětnou vazbu, kdykoli je to možné. Zároveň jsme hrdí na tisíce dodávek, které jsme provedli, a na stovky zákazníků, kterým zboží s pomocí dronů dodáváme,“ řekl tiskový mluvčí Amazonu Sam Stephenson.

Podle něj chce firma brzy začít používat menší a tišší dron s názvem MK30, jehož nasazení závisí pouze na obdržení souhlasu od FAA. „MK30 je navržen tak, aby snížil vnímaný hluk dronu téměř o polovinu,“ doplnil Stephenson. Zajistit to má hlavně let ve výšce mezi 55 a 115 metry nad povrchem, samozřejmě kromě situace, kdy dron klesne, aby vyložil balíček.

bitcoin školení listopad 24

Po nátlaku ze strany místních ale musel Amazon přistoupit i k omezení svých dosavadních plánů. Než tedy bude nový dron uveden do provozu, místo plánovaného zvýšení dojde naopak ke snížení počtu letů. Kromě toho navíc společnost hledá nové místo pro starty dronů, které by bylo ve větší vzdálenosti od rezidenční čtvrti.

Autonomní drony startupu Zipline už doručily přes milion zásilek. Využívají je nemocnice či Walmart, v plánu je i dovoz jídla
Přečtěte si také:

Autonomní drony startupu Zipline už doručily přes milion zásilek. Využívají je nemocnice či Walmart, v plánu je i dovoz jídla

K úplnému konci Prime Air ale i přes stížnosti na vyšší hluk pravděpodobně nedojde. Mnoho místních obyvatel si totiž zároveň pochvaluje, že díky dronům se k nim zboží dostane podstatně dříve než v minulosti, a to často do jedné hodiny od jeho objednání. „Chci, aby Prime Air v College Station zůstal. Aby to ovšem fungovalo, bude muset Amazon snížit hlučnost svých dronů, nebo je aspoň nechat létat co nejdále od obyvatel,“ uzavřel další člen městské rady College Station Bob Yancy.

  • Našli jste v článku chybu?