Podtitul: Evropa může z krize vyjít nejméně oslabená, s největším konkurenčním potenciálem
Nově zvolený prezident Asociace evropských výrobců automobilů (ACEA) a současně šéf koncernu Daimler Dieter Zetsche prohlásil, že letošní rok bude pro automobilový průmysl zlomový. „Přes nepříznivou ekonomickou situaci musíme pokračovat v tom, co jsme dělali doposud. Tedy investovat do výzkumu a vývoje v oblasti bezpečnosti a snižování emisí,“ naznačil Zetsche možnosti automobilového průmyslu pro letošní rok poté, co prodej užitkových vozidel, tedy segmentu nedotčeném doběhem šrotovného, propadl v prvních měsících letošního roku o deset procent.
Strategie Evropy
Zetsche dále uvedl, že o situaci je nutné pečlivě diskutovat s akcionáři, s Evropskou komisí i poslanci europarlamentu. Podaří-li se totiž udržet příliv investic do automobilového průmyslu v Evropě, starý kontinent nic neztratí oproti Asii, kde krize reálné ekonomiky nedopadla na jednotlivé země s výjimkou Japonska tak tvrdě. Navíc tím Evropa získá další náskok před Spojenými státy americkými, kde se momentálně bojuje o každé pracovní místo a na investice do výzkumu a vývoje se příliš nehledí. „Ameriku čeká pomalé oživení, které bude trvat několik let. Opětovné dosažení úrovně prodejů kolem 18 milionů vozů ročně nevidím reálně. Myslím, že Spojené státy se dostanou na úroveň 16 milionů ročně prodaných aut nejdříve v roce 2014. Jaký bude v té době poměr mezi domácími výrobci a importem, to už je zcela neodhadnutelné,“ komentuje situaci v USA Jeff Schuster, výkonný ředitel sekce automotive v J. D. Power and Associates.
Nezbytnost udržení investic do vývoje potvrzuje i aktuální studie společnosti Pricewaterhouse Coopers (PwC). „Rozšíření čínského šrotovného z maximálně 6000 jüanů (16 700 Kč) až na 18 000 jüanů je významným krokem k podpoře růstu tamního trhu. Spolu s trvajícím silným růstem ekonomiky může brzy Čína dosáhnout hranice HDP na hlavu ve výši pěti tisíc dolarů. Překonání této hranice by bylo silným psychologickým momentem, podporujícím další investice. Proto předpokládáme silný růst odbytu v Číně ve výši deseti procent za letošní rok,“ uvedl Calum MacRae, expert PwC na automobilový průmysl. Technologicky vyspělí evropští výrobci budou mít velkou šanci získat v Číně z tohoto růstu slušný podíl.
Šrotovací vysavač
Stejně jako v Číně šrotovné nastartovalo letošní obrat prodeje směrem vzhůru, jeho konec v Německu a dalších zemích Evropské unie znamená další propad odbytu. Zatímco ACEA jednotlivé regiony nekomentuje, PwC předpokládá, že propad prodeje v Evropské unii letos dosáhne hodnoty 900 000 aut z celkového odbytu patnácti milionů vozů v roce 2009. „Tento pokles není ještě výraznější jen proto, že vzhledem k ekonomickému oživení očekáváme mírný růst v těch evropských zemích, kde nebylo zavedeno šrotovné. Mimo to očekáváme i mírné oživení trhu s nákladními vozy, který byl za poslední dva roky krizí tvrdě zasažen,“ komentuje čísla MacRae. Šrotovné v Evropě dokázalo udržet nadbytek výrobních kapacit ve výši 6,5 milionu vozů ročně. Tento převis nabídky nad poptávkou bude pro rok 2010 znamenat pokračování cenové války a snižování marží, a dokonce možná zánik některých výrobních kapacit. „V téhle loterii je v osudí čtrnáct milionů lidí. Dva miliony pracují v automobilovém průmyslu přímo, dvanáct v navazujících odvětvích. Proto musíme udržet investice do výzkumu a vývoje nových technologií nejméně na současné úrovni,“ říká Norbert Reithofer, šéf koncernu BMW.
Produkt a cena
Letošní rok bude pokračováním amerického snu evropských zákazníků. „Rostoucí ekonomika sice posílí kupní možnosti lidí, avšak ti budou velice opatrní. Prodejci budou muset pokračovat v masivních kampaních, aby zákazníky přilákali,“ tvrdí Bruce Burton, expert společnosti Deloitte na automobilový průmysl. Podstata dalšího poklesu cen totiž spočívá v cykličnosti ekonomiky. Zatímco zakázky pomalu ožívají a HDP začíná růst, úrovně roku 2007 dosáhne nejdříve za několik let. Jinými slovy, to, co dnes oslavujeme jako zelené výhonky, by ve srovnání s rokem 2008 bylo stále hlubokým propadem. Touto optikou viděno není překvapivé, že nezaměstnanost má stále rostoucí trend. Podniky nejprve naplní kapacitu, což bude trvat nejméně do poloviny roku, spíše do podzimu. Pak nastoupí opětovné hledání optimální produktivity, což znamená přesčasy pro nynější zaměstnance. Poté přijdou na řadu agenturní pracovníci či krátkodobé smlouvy na dobu určitou. Až následně firmy začnou nabírat nové standardní zaměstnance. Do té doby lze těžko předpokládat, že s nejistotou udržení práce budou lidé ochotni k poměrně velkým investicím relativně zbytného charakteru.
Vítězem VW?
Celá Evropa v čele s koncernem Volkswagen pravděpodobně vyjde z krize nejméně oslabená, a tedy s největším konkurenčním potenciálem. S jistou přesností lze očekávat, že Volkswagen se brzy stane největším automobilovým koncernem na světě. Pro jeho prvenství, do něhož spadá i naše největší domácí automobilka Škoda Auto, hovoří několik významných faktorů. Jednak se Volskwagenu daří udržet růst prodeje. Díky silné pozici v Číně, která má stále obrovský růstový potenciál, a také díky relativnímu úspěchu ve Spojených státech lze předpokládat, že růst prodeje bude pokračovat. Firma vzhledem k extrémně přísné politice využívání jednotných zdrojů – v Lamborghini za deset milionů korun jsou stejné ovladače světel jako v Golfu za čtyři sta tisíc – a díky extrémně široké nabídce modelů dokázala ustát recesi se ziskem. Ten se sice propadl o osmdesát procent, přesto jde o zisk, a tím pádem o peníze na další rozvoj a vytvoření konkurenčního technologického náskoku. Žádný jiný velký výrobce se s krizí nedokázal vypořádat tak dobře. Na druhou stranu, pokud VW dokáže udržet zisk ve výši necelé miliardy eur i v době recese, je více než dobře vidět, že před nástupem krize byly ceny nových vozů v Evropě extrémně vysoké, často trojnásobné oproti USA. Dnes už jde o méně než o dvojnásobek. Prostor pro další zlevnění však evidentně existuje.
Graf:
Výroba motorových vozidel v EU
Pramen: ACEA