Německý Volkswagen nevyráběl dlouhá léta terénní auta, teď už ale nabízí hned dva modely. Po velkém Touaregu přišel letos v lednu menší Tiguan. V Česku se prodává od 775 tisíc korun a má i podnikatelskou verzi.
Vyzkoušeli jsme – VW Tiguan Německý Volkswagen nevyráběl dlouhá léta terénní auta, teď už ale nabízí hned dva modely. Po velkém Touaregu přišel letos v lednu menší Tiguan. V Česku se prodává od 775 tisíc korun a má i podnikatelskou verzi.
Tiguan, jehož jméno vzniklo spojením slov tygr a leguán, bude soutěžit s konkurenty v segmentu menších spotřebních a užitkových vozů (SUV), jež je dosud zastoupený především asijskými značkami. Patří mezi ně například Toyota RAV, Hyundai Santa Fe nebo Honda CR-V. Německý model, jehož větší bratr Touareg se dobře etabloval mezi většími terénními stroji, jim má vypálit rybník. Nutno říci, že Tiguan není právě originálním vynálezem. Obě verze, silniční i upravená terénní, jsou postaveny na podvozku Passatu (který používá třeba Škoda Octavia Scout), interiér vychází z Golfu plus a řada prvků karoserie je převzata ze zmíněného Touarega. Pod kapotou lze zatím nalézt dva druhy motorů – benzinový 1.4 TSI a dvoulitrový turbodiesel.
JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ
Tiguan má podnikatelskou verzi N1, odpočet DPH je možný. Kvůli malému kufru nemůže suplovat dodávku, ale je zajímavou kombinací rodinného a služebního vozu. Pro řemeslníky a stavaře je lákavá možnost tažení přívěsu až do hmotnosti 2,5 tuny. Záruka na auto je dva roky, na lak tři a na neprorezivění 12 let. Vyhlídky tohoto modelu kazí skutečnost, že jej Volkswagen nestíhá vyrábět a dlouho se na něj čeká.
Profit tento vůz otestoval jak v jeho prosincové alpské předpremiéře, tak v redakčním testu v minulém týdnu. Měli jsme k dispozici model s pohonem všech kol vybavený naftovým agregátem, který byl spojený se šestistupňovým automatem. Jaká byla naše zjištění po prvním nasednutí? Uvnitř si připadáte skutečně jako v Golfu, s tím rozdílem, že vzadu je více místa na nohy. Interiér je praktický, ocenili jsme spoustu odkládacích prostor a zdvojené výdechy ventilace. Elektronická ruční brzda pracuje bezvadně. Horší je to se sedadly, která jsou podle našeho názoru dost tvrdá a nemají boční vedení.
Také kufr by mohl být větší, má na svou kategorii podprůměrných 470 litrů. Situaci zachraňuje skutečnost, že opěradla zadních sedáků lze sklopit, takže není problém s delším nákladem či dokonce přespáním ve voze. Sedáky lze také posunout dopředu a zpět až o 16 centimetrů. Pokud tomu ovšem nebrání montážní přepážka. České motoristy může zaskočit absence rezervního kola, které nahrazuje dofukovací souprava.
TECHNICKÉ ÚDAJE
model - VW Tiguan 2.0 TDI
typ vozu - pětidveřové SUV
motor - čtyřválec, turbodiesel
objem válců - 2 litry
max. výkon - 103 kilowatty
max. rychlost - 186 km/hod
zrychlení 0-100 - 10,5 sekundy
spotřeba - 7,2 l /100 km
kufr - 470/1510 litrů
cena (základ) - 797 200 Kč
Při jízdě nám Tiguan předváděl jen příjemná překvapení. V zatáčkách se nenaklání, se stabilitou je možné počítat jak na dálnici, tak v terénu. Podvozek je sportovně tvrdý, ale neodskakuje. Auto nemá upravené převody jako pravé terénní vozy, ale sněhové závěje nebo polní cesty zvládá se světlou výškou 20 centimetrů bezpečně. Elektronika totiž v případě potřeby připojí zadní kola, funguje to bezchybně. Testovaný turbodiesel, pro značku VW netradičně vybavený common-railem, si při testu řekl asi o sedm litrů nafty na sto kilometrů jízdy, což odpovídá údajům výrobce. Agregát jde dobře odspodu a plynule může přejít až k 5000 otáčkám za minutu.
Jaký je výsledek testu? Nový volkswagen je výkonným SUV se solidní výbavou už v základu. Nechybí mu systémy ABS a EDS, filtr pevných částic a dokonce ani kompas. V terénní verzi má i upravený nárazník pro lepší nájezdový úhel a navíc bezpečnostní kryt pod motorem. Mezi minusy patří trochu nepohodlná sedadla a malý kufr. Auto ale uveze velkou zátěž (650 kilogramů) a lze jej využít jako rodinný i podnikatelský vůz.