Menu Zavřít

Další vady v konstrukci. Americký Boeing pozastavil testy nových letadel 777X poté, co zjistil poškození závěsu motoru

21. 8. 2024
Doba čtení: 2 minuty
  • Výrobce letadel Boeing uvedl, že uzemnil flotilu čtyř testovacích letadel 777X poté, co objevil poškozenou konstrukci v jednom ze strojů
  • Podle analytiků problém pravděpodobně zpozdí dodávky nových širokotrupých letounů, jejichž zahájení je aktuálně naplánováno na rok 2025
  • Dlouho očekávanou novinku přitom už nyní trápí rozsáhlá zpoždění. Podle původních předpokladů se totiž první stroje měly k zákazníkům dostat v roce 2020

Americký výrobce letadel Boeing prožívá velmi špatné období. Firmu trápí například obří finanční ztráta, rostoucí nedůvěra mnoha dlouholetých zákazníků, vyšetřování ze strany amerických federálních úřadů, další velká pokuta související s pády letadel 737 MAX, dlouholetá zpoždění ve výrobě nejnovějších strojů či technické problémy kosmické lodi Starliner. Aby toho nebylo málo, přidaly se nyní na tento dlouhý seznam i další komplikace, které se týkají letounů 777X.

Boeing totiž podle agentury Bloomberg oznámil, že musel pozastavit veškeré certifikační letové zkoušky čtyř nejnovějších tryskových dopravních letadel 777X. Došlo k tomu poté, co technici firmy během rutinní kontroly objevili prasklinu v takzvaném závěsu motoru. Jedná se přitom o klíčovou konstrukční součástku, která spojuje pohonné jednotky od společnosti General Electric s křídly letadla.

Outstream Placeholder

„Daná komponenta nefungovala tak, jak byla navržena. Nyní tuto součástku plánujeme vyměnit, a až budeme připraveni, znovu testovací lety obnovíme,“ uvedl Boeing v tiskovém prohlášení. Firma zároveň doplnila, že plánuje provést podrobnou kontrolu i u všech dalších letounů 777X z testovací letky.

Schvalovací proces se nejspíš prodlouží

O závažné konstrukční vadě už Boeing informoval své zákazníky, kteří si letoun objednali, a rovněž americký Federální úřad pro letectví (FAA). Dá se očekávat, že FAA bude v souvislosti s tímto i předchozími incidenty celé letadlo prověřovat ještě mnohem důkladněji než doposud. Což podle odborníků pravděpodobně povede k dalšímu zpoždění uvedení stroje na trh.

Jsme vinní, uznal po letech Boeing. Americký výrobce letadel zaplatí miliardovou pokutu za pády dvou strojů 737 MAX
Přečtěte si také:

Jsme vinní, uznal po letech Boeing. Americký výrobce letadel zaplatí miliardovou pokutu za pády dvou strojů 737 MAX

„Současná situace by mohla posunout zahájení prvních dodávek letounu 777X, a to možná až do roku 2026,“ zmínil Ken Herbert, analytik z investiční banky RBC Capital Markets. I podle něj je přitom velmi pravděpodobné, že celý program 777X narazí ze strany amerických úřadů na „prodloužené schvalovací období“.

Největší letecké motory na světě

Případné další zpoždění dodávek letadel 777X by samozřejmě pro americkou firmu představovalo velmi závažnou komplikaci. Certifikace dosud největšího proudového letounu Boeing má totiž už nyní asi pětileté zpoždění. Podle původních plánů měli první zákazníci tento stroj obdržet v roce 2020, přičemž aktuálně se počítá s první polovinou příštího roku.

MM25_AI

Za výrazné zpoždění může hned několik faktorů, ke kterým patří třeba pandemie covidu, komplikace při samotném návrhu letadla i v následném výrobním procesu nebo problémy s motory General Electric GE9X, jež jsou aktuálně největšími leteckými motory na světě.

Boeing odkoupí výrobce trupů Spirit AeroSystems. Transakce má přispět ke zlepšení kvality a bezpečnosti letadel
Přečtěte si také:

Boeing odkoupí výrobce trupů Spirit AeroSystems. Transakce má přispět ke zlepšení kvality a bezpečnosti letadel

Jestli se nové letadlo dostane do provozu v příštím roce, nebo až v tom dalším, je zatím ve hvězdách. Samozřejmě přitom platí, že čím dříve to bude, tím pro Boeing lépe. Ještě důležitější pro amerického výrobce nicméně je, aby se to celé již obešlo bez dalších komplikací, a aby příští generace tripl sedmy“ byla z obchodního hlediska úspěch. To Boeing potřebuje opravdu jako sůl, neboť po všech letošních problémech akcie společnosti ve srovnání s loňskem ztratily zhruba 31 procent své hodnoty.

  • Našli jste v článku chybu?