Glosa Jak chápat zprávu o tom, že Facebook koupil za dvě miliardy dolarů mladou společnost Oculus VR, která stojí za vývojem brýlí Rift pro virtuální realitu? Tento krok je podobný těm, které dělá například Google, jenž nakupuje hardwarové společnosti a snaží se odchytit „další velkou věc“ a platformu budoucnosti.
Záměry Facebooku dnes v podstatě nemusíme vůbec chápat. Stejně, jako jsme příliš nechápali to, proč Google v roce 2005 koupil malý projekt nazvaný Android. Jen málo zainteresovaných lidí vidělo za roh a umělo si představit, jak velký dopad tento mobilní operační systém a ekosystém bude mít na celý trh a Google samotný.
Facebook nyní uvažuje podobně. Světu dnes vládnou chytré telefony a tablety, kde je Zuckerbergova firma pouze jednou z mnoha. Vždy je lepší být tím, kdo vlastní onu platformu a kdo udává směr. I proto se Facebook například snažil prosadit se službou Facebook Home, která v podstatě předělává Android na Facebook.
Virtuální realita může být tou další věcí, ke které se svět upne. Proč chodit na koncert, když bude stačit nasadit si brýle a najednou se ocitnout na vybraném místě? Spektrum možného využití může být obrovské. Určitě bude ale zajímavé sledovat, který koncept uspěje více. Brýle Glass od Googlu překrývají reálný svět informacemi z internetu, Oculus se naopak snaží přenést lidi do reality jiné.
A pokud to nedopadne, Zuckerberg si prostě společně s Oculusem pořídil technologického šéfa Johna Carmacka. Za dvě miliardy dolarů bych si tvůrce her jako Doom, Wolfenstein či Quake koupil také. Steve Wozniak a Bill Gates už jsou moc drazí.
O autorovi| sedlakj@mf.cz