Levněji a z vlastních zdrojů, tedy bez velkých reklamních a mediálních agentur. Tak o kampaních k letošním podzimním krajským a senátním volbám hovoří volební manažeři sedmičky stran, které hodlají nasadit své kandidáty na celém území Česka.
Pokud by se dalo věřit jejich proklamacím, zaplatila by za obě kampaně dohromady nejvíc sociální demokracie, která hodlá z centrálních peněz na volby vynaložit okolo 90 milionů korun. Problémem ovšem je, že strany zpravidla uvádějí částky, které počtu billboardů a dalších reklam neodpovídají. Oproti uváděným cifrám tak mohou být skutečné výdaje několikanásobně vyšší.
Hamáček versus Drobil
Socialisté do kampaně vstoupí znovu pod taktovkou týmu vedeného poslancem Janem Hamáčkem. Ten se do pozice volebního manažera dostal před komunálními a senátními volbami v roce 2010 poté, co skončil Jiří Paroubek. Především v senátních volbách strana pod Hamáčkovým vedením zabodovala, když v horní komoře získala dvanáct senátorů, a vytvořila tak nadpoloviční většinu. Hamáček poté z funkce odešel, nyní ho vedení strany přesvědčilo k návratu. „Výhodou je, že mohu využít téměř kompletní tým, který připravoval úspěšné komunální a senátní volby v roce 2010,“ tvrdí.
Hamáček v rámci stranických křídel patří k „sobotkovcům“, zatímco krajské volby jsou důležité především pro prvního místopředsedu Michala Haška. Možná i z toho důvodu dostal Hamáček k ruce Petra Dolínka z party okolo Haškova pražského stoupence Petra Hulinského. „ČSSD nelze rozdělovat na skupiny. Do voleb jdeme jako tým, jehož společným cílem je uspět,“ odmítá dělení strany na dva tábory Hamáček.
Občanští demokraté sázejí na bývalého ministra pro životní prostředí Pavla Drobila. Ten byl prozatím výkonnou radou minulé pondělí ustaven technickým šéfem kampaní a podle zdrojů týdeníku Euro by se měl stát hlavním manažerem stany pro letošní volby.
„V tomto okamžiku ODS ustanovila štáb, který zajišťuje po technické stránce přípravu na krajské a senátní volby. Předseda strany mne pověřil, abych ve skupině zastupoval grémium ODS. Politický štáb budeme ustavovat zřejmě až v březnu. Práce na volební kampani mne zajímá,“ potvrdil Drobil. Kolik do kampaně vloží peněz, zatím ODS nesdělila.
„Kampaň ale bude určitě výrazně úspornější než v předchozích letech. Rozpočet na senátní a krajskou kampaň naplníme ze tří zdrojů: ze státního příspěvku politickým stranám, z prostředků získaných prodejem bývalého sídla ODS a také z příspěvků dárců,“ uvedl mluvčí ODS Tomáš Bartovský. „V ODS je chaos. Zatím nikdo neví, kolik nakonec na kampaně bude,“ říká jeden z insiderů. Jak tvrdí Bartovský, peněz by mělo být méně než před čtyřmi lety. Při posledních krajských volbách ODS oficiálně uváděla, že za kampaň zaplatila zhruba 65 milionů korun. Částka se však dala přesně určit jen stěží.
ČSSD by omezovala
Ostatní strany operují s daleko menšími čísly, než je 90 milionů plánovaných ČSSD. „Rozpočet kampaně bude asi 27 milionů. Peníze budou jak z vlastních zdrojů, tak od možných sponzorů, případně se budou podílet jednotliví kandidáti,“ říká například volební manažer Věcí veřejných a bratr místopředsedkyně strany Filip Klasna. Ten loni po dlouhých letech skončil coby IT technik ve společnosti Mafra, vydávající mimo jiné MF Dnes, kvůli údajnému vynášení informací.
„V současné době pracuje hlavní volební manažer s rozpočtem dvanáct milionů korun. Přesná výše závisí na úspěšnosti fundraisingu - především drobných sponzorských darů,“ říká mluvčí KDU-ČSL Martin Horálek. U lidovců byl manažerem kampaně jmenován Vít Doležálek, který podle Horálka podléhá přímo předsedovi Bělobrádkovi.
„Rozpočet bude činit 28 milionů na kraje, šest milionů na Senát. Nebudeme si půjčovat, vše půjde z našich zdrojů. Dvě třetiny zaplatí TOP 09, třetinu starostové,“ sdělil manažer druhé nejsilnější pravicové strany Jaroslav Poláček. V TOP 09 budou mít kampaň na starosti Helena Langšádlová s Pavolem Lukšou. Mimochodem, topka a starostové budou mít pro krajské volby nové uspořádání. Už nepůjde o TOP 09 s podporou starostů, ale o TOP 09 a starostové. V některých krajích, kde mají starostové a nezávislí větší šance, si dokonce prohodí role a budou kandidovat jako Starostové a TOP 09.
Kandidátky ve všech krajích chce postavit i strana Jiřího Paroubka. „Předpokládám, že rozpočet kampaně bude v řádu milionů korun. Peníze hodláme získat jak z členských příspěvků a členských darů, tak z darů sponzorů,“ vyhnul se dotazu na konkrétní částku manažer volební kampaně NS-LEV 21 Petr Benda. „Nejkvalitnější a nejsilnější kandidátku nepochybně postavíme v Ústeckém kraji,“ naznačil, kam půjde peněz nejvíce.
Navzdory diskusím ani letos žádný finanční strop na kampaně nebude. V Senátu je sice stále sociálnědemokratický návrh počítající s osmdesátimilionovým omezením, jenže i když ho podporují i lidovci s komunisty, ve sněmovně má jen malou šanci projít. Socialisté totiž kromě jiného chtějí zakázat firmám sponzorování stran, které by navíc od jednotlivců směly získat darem nejvýše milion korun za rok. A to odmítají především občanští demokraté. „Je zjevné, že pro krajské volby nelze přijetí zákona procedurálně stihnout, ani kdyby šlo vše co nejrychleji,“ podotýká šéf poslanců KSČM Pavel Kováčik. „Shoda na omezení kampaně bude velice těžká. Finančně silní hráči by přišli o svou výhodu, a o tu nikdo přicházet nechce,“ míní manažer Věcí veřejných Filip Klasna. Ostatně socialisté sice navrhují osmdesátimilionový strop, ale sami chtějí dát do letošní kampaně 90 milionů. Hamáček to vysvětluje tím, že jde o dvě kampaně najednou. Návrh rozpočtu počítá se třemi miliony na každého senátora, takže se prý do vlastních limitů vejdou.
Agentury mají smůlu
Při dosavadních krajských volbách vždy drtivě vítězila strana, která byla na celostátní úrovni v opozici vůči vládě. Po triumfálních taženích občanských demokratů, kteří dvakrát za sebou brali všechna hejtmanská křesla, se totéž podařilo před čtyřmi roky socialistům. Pokud tedy podle předpokladů výrazně uspěje ČSSD, v rámci strany posílí hejtman Jihomoravského kraje Michal Hašek. Jestliže naopak socialisté ztratí, bude šéf Asociace krajů Hašek v ČSSD značně oslaben.
Občanští demokraté zase mají na dobu krátce po volbách naplánovaný volební kongres. Výsledky voleb se proto bezpochyby odrazí i na kongresovém rozhodování o dalším osudu předsedy strany a premiéra Petra Nečase. I proto je pro něj při značné pravděpodobnosti volební porážky výhodnější přenést velký díl odpovědnosti na Pavla Drobila. Pokud neuspěje, jeho pověsti pošramocené podezřením z korupce to neublíží. Kdyby ale Drobilův tým zabodoval, těžila by z toho celá strana.
TOP 09 hodlá pokračovat v boji s ODS o post nejsilnější pravicové strany. Někteří vysoce postavení představitelé topky dokonce mimo záznam přiznávají, že jejich hlavním soupeřem ve volbách nebude levicová ČSSD, ale ODS, se kterou sedí ve vládě. Véčkaři hrají o čisté přežití a naději na možný restart, byť se dle volebních preferencí zatím jeví velmi nereálně. Lidovci a Paroubek pak bojují o „velký návrat“, stejně jako zelení. Mezi nováčky může překvapit formující se strana Andreje Babiše.
Každopádně zatím podle slov manažerů kampaní doplatí na letošní volby agentury. Křesťanští demokraté ani většina ostatních nemají peníze na to, aby si najali profesionální agenturu, která by jim celou kampaň udělala na klíč tak, jako ji třeba v minulosti pro ČSSD pod vedením Jiřího Paroubka vytvořila americká PSB. Z odpovědí manažerů jednotlivých stran vyplývá, že motivy na billboardy budou vymýšlet především ve vlastních volebních štábech. „Nebudeme využívat velké mediální agentury. Stoprocentně využijeme vlastních kreativců,“ konstatovala místopředsedkyně KSČM Miloslava Vostrá.
A velké strany to vidí podobně. „Oproti dřívějším kampaním budeme výrazně více aktivit při přípravě kampaně zajišťovat in house. Počítáme ale i s tím, že budeme spolupracovat s externími kreativní experty,“ řekl mluvčí ODS Bartovský. „Žádné zahraniční poradce mít nebudeme. Velký prostor budou mít například naši úspěšní hejtmani,“ uvedl socialista Hamáček.