Zatím to není žádná sláva. Po tuzemských silnicích nyní jezdí zhruba 17 500 vozidel na stlačený zemní plyn (CNG). Tento alternativní pohon se zatím uplatňuje hlavně v městské hromadné dopravě - díky evropským dotacím řada měst nakoupila autobus na plyn. Změnu má přinést i v minulém týdnu podepsaná dohoda mezi ekonomickými ministry a plynárenskými společnostmi.
Stát se zavázal, že bude CNG nadále podporovat nižší sazbou spotřební daně. „Stěžejním závazkem je, že do roku 2025 sazba daně pro zemní plyn určený pro pohon motorů nepřekročí hranici 290 korun za megawatthodinu“ říká ministryně financí Alena Schillerová. Díky daňovému zvýhodnění má pohon na plyn vycházet levněji než benzin a nafta.
Podle ministrů si vozidla poháněná CNG podporu zaslouží hlavně s ohledem na ekologii. „Vozidla na CNG oproti konvenčním pohonům v reálném provozu produkují méně znečišťujících látek, jako jsou prach a oxidy dusíku i méně emisí skleníkových plynů. CNG pohon pak neprodukuje žádné karcinogenní aromatické uhlovodíky,“ dodává ministr životního prostředí Richard Brabec.
Autoři Národního akčního plánu čisté mobility předpokládají, že v nejbližších letech nastane boom zájmu o alternativní pohony. Již v roce 2020 má být na českých silnicích v provozu 50 tisíc vozidel na CNG, o pět let později by se toto číslo mělo pohybovat mezi 130 tisíci a 250 tisíci. 0