Elita staví hned za hranicemi
Dnešní Berlín sice působí dojmem města, které trpí těžkou kocovinou po divokém architektonickém mejdanu minulého desetiletí (v případě památníku Topografie teroru od architekta Petera Zumthora dokonce věci došly až tak daleko, že úřady nechaly již rozestavěnou stavbu strhnout, neboť na její dokončení chyběly prostředky), přesto Německo stále zůstává jedním z míst, kam se vyplatí jezdit za špičkovou současnou architekturou.
V Chotěbuzi začátkem roku otevřeli novou univerzitní knihovnu od hvězdného švýcarského dua Herzog a de Meuron a titíž architekti jsou podepsáni také pod novým fotbalovým stadionem v Mnichově, který si své gala otevření odbyl koncem května. A konečně v Lipsku byla nedávno uvedena do provozu továrna BMW postavená podle projektu první dámy současné architektury Zahy Hadid.
Posledně jmenovaná stavba má potenciál stát se podobnou turistickou atrakcí, jakou je pro milovníky architektury a designu výrobní závod nábytkářské firmy Vitra ve Weil am Rhein na německo-švýcarské hranici. Vzhledem k tomu, že jedním z kandidátů na umístění automobilky byl před čtyřmi lety i Kolín, nezbývá nám než zaplakat, že se tak nakonec nestalo. Hovořit o výrobních halách TPCA jako o hodnotné architektuře opravdu nejde.
Zaha Hadid nenavrhovala celou automobilkou, ale pouze její centrální část – komunikační a administrativní centrum, vklíněné mezi tři provozní haly. Základem jejího konceptu byla snaha co nejvíce prolnout výrobní a administrativní část továrny. Architektka, která je proslulá tím, že v jejích stavbách se prakticky nevyskytují pravé úhly, vytvořila složitě komponovaný prostor, který nenásilně svádí zaměstnance různých profesí dohromady. Silným motivem je odkrytý pohyblivý přepravník, po kterém rozpracované vozy putují nad hlavami úředníků a konstruktérů mezi jednotlivými provozy.
Výroba v lipské továrně, která by měla produkovat až 650 vozů denně, byla oficiálně zahájena v polovině května. Od července slibuje firma pořádat turistické prohlídky pro jednotlivce i skupiny. Během dvouapůlhodinové návštěvy by zájemci měli mít možnost nahlédnout do všech částí výroby.