Chystáte se na delší dobu do zahraničí nebo v zahraničí trvale žijete a řešíte, jak se vypořádat se záležitostmi v Čechách? Ideální možností, jak si výrazně usnadnit komunikaci na dálku s jakoukoli institucí v České republice, je datová schránka.
Foto: archív
Jejím prostřednictvím můžete komunikovat s orgány veřejné moci a vyřídit si veškeré své záležitosti z pohodlí domova bez obav, že se váš dopis ztratí například při cestě přes oceán. Schránku navíc můžete zcela bezpečně kontrolovat jak ze svého domácího počítače, tak z internetové kavárny i mobilního zařízení. O to, abyste ani jednu novou zprávu nezmeškali, se pak postarají doplňkové funkce datové schránky, díky kterým vás na novou zprávu upozorní SMS nebo e-mail.
Dlouhodobý pobyt v zahraničí s sebou přináší nejen nové zážitky, nové přátele a v případě pracovní cesty nové smlouvy a obchodní partnery, ale nese s sebou také vyřizování formalit před odjezdem a papírování s cestou spojené. Ti z vás, kteří dlouhodobý pobyt v zahraničí zažili, vědí, kolik úsilí stojí koordinace aktivit před tím, než vyrazíte na cestu, jak vypadá průběžná korespondence s jakýmkoli úřadem po dobu pobytu a případná likvidace následků nedostatečné či špatně vyřízené komunikace po příjezdu zpět.
Pokud se chcete vyhnout alespoň části nepříjemností, které teoreticky mohou nastat, je třeba, kromě pojištění na cestu, které je ovšem předpokládanou samozřejmostí, zařídit další dvě věci. Tou první je plná moc pro člověka, který vás v době vaší nepřítomnosti bude v případě nouze zastupovat. Tou druhou je zvláštní průkaz pro osobu, která za vás bude v době vaší nepřítomnosti vyzvedávat doporučené dopisy, neboť poště v tomto případě plná moc nestačí. Zároveň je třeba si uvědomit, že dotyčný, kterého pověříte plnou mocí, a který bude oprávněn za vás jednat, pro vás musí být osobou, které můžete maximálně důvěřovat. I přes všechna tato opatření se vám přeci jen může stát, že nastane situace, kterou za vás nebude moci vyřešit ani váš zástupce. V tu chvíli velmi oceníte úplně jiné a mnohem jednodušší řešení – datovou schránku, protože je to přesně ta věc, kterou potřebujete. Jejím prostřednictvím vyřešíte jak doporučenou poštu, tak i veškeré jednání s úřady a dalšími státními institucemi. Navíc datovou schránku můžete v současné době využít také k jednání s bankovní institucí, školou či jakoukoli osobou, která má datovou schránku rovněž zřízenou a má povolený příjem Poštovních datových zpráv. Jediné, co je k tomu třeba, je aktivace Poštovní datové zprávy ve vaší datové schránce.
Veškerou korespondenci, kterou byste museli běžně řešit osobně, doporučeným dopisem či jinou naprosto oficiální cestou, tak můžete vyřešit prostřednictvím datové schránky. Nemusíte se díky tomu obávat, že byste při svém dlouhodobém pobytu v zahraničí propásli jakoukoli událost, která by pro vás byla „životně“ důležitá. Jednou z příkladných situací může být dědické řízení. Pokud se zpožděním zjistíte, že jste jediným dědicem pratetičky vašeho bratrance, a dědictví vám přiřčené jsou v podstatě jen dluhy, budete litovat, že jste se k této zprávě nedostali dříve. Pokud byste do své datové schránky dostali toto upozornění, měli byste možnost se nově nabytého „dědictví“ včas vzdát i z druhého konce světa. Ušetřili byste si tak nejen běhání po úřadech při návratu do vlasti, ale především peníze, které na zděděné dluhy padnou.
O bezpečnost vaší schránky se navíc rozhodně není třeba obávat. Informační systém datových schránek patří k velmi dobře zabezpečeným způsobům komunikace. Dodržováním základních zásad bezpečnosti pak jen toto zabezpečení ještě zvyšujete. Stačí se chovat podle stejných pravidel, která platí například i pro internetové bankovnictví, pravidelně měnit heslo a nemusíte se bát, že se k informacím ve vaší datové schránce dostane neoprávněná osoba.