Už několik dní v Česku fungují datové schránky. Jejich provoz je zatím ovšem značně rozpačitý. Více než 70 procent právnických osob svou schránku k 1. listopadu totiž vůbec neaktivovalo.
Autor: Jakub Stadler
Mezi nimi i řada státních institucí. Zejména soudům systém v prvním týdnu provozu často „padal“, takže obsílky chodily jako zastara poštou. Papíru se zatím příliš neušetří. V řadě úřadů začaly schránky fungovat jen napůl. Sice odesílají a přijímají datové zprávy, v podatelně je však tisknou na papír a pak předávají dál. S papírem například dál pracují na soudech. „Spisy jsou vedeny v elektronické i fyzické podobě, vytisknout dokumenty je nutné,“ přibližuje první zkušenosti se schránkami mluvčí Nejvyššího správního soudu František Emmert.
Anketa Profitu: Je na spuštění datových chránek lépe připraven stát nebo firmy?
Jan Rýdl spolumajitel TOS Varnsdorf
Myslím alespoň podle nás. Schránka funguje, už druhý den po spuštění systému jsme vybírali první spis.
Marie Benešová samostatný advokát
I když stát za pochodu vychytává problémy, řada firem to ignoruje a podle klasického českého uvažování jen čeká, jak to dopadne.
Mojmír Čapka generální ředitel Brisk Tábor
Schránku máme dávno aktivovanou, ale od veřejné správy nám dosud nepřišla jediná zpráva.
Dalibor Šídlo Asseco Central Europe
Z počtu žádostí o aktivaci se zdá, že o něco lépe je připravena veřejná správa.
Dan Jiránek starosta Kladna
Myslím, že řada firem ani dnes nemá potuchy, že mají povinnost používat datovou schránku.