Menu Zavřít

Datum spotřeby ministra dopravy

28. 7. 2015
Autor: Euro E15

Ještě to není ani osm měsíců co ministr dopravy Dan Ťok vstoupil do úřadu a už je blízko svému konci. Ve středu má totiž vláda projednat parametry výběru mýta po roce 2016, kdy skončí smlouva s firmou Kapsch. Dan Ťok navrhuje vypsat tendr, který tak trochu Kapschi nahrává. A pokud mu plán neprojde, řekl, že z úřadu odejde. A soudě podle ohlasů z okruhu premiéra Sobotky, má lídr koalice k Ťokovu nápadu tolik výhrad, že se jeho výhrůžka může stát skutkem. Bohužel.

Ťokovi navíc nenahrává, že šéf hnutí ANO Andrej Babiš oprašuje staré plány na výměnu resortů dopravy za zdravotnictví a je připraven Ťoka obětovat, pokud na to přijde. Prý Babiše stejně moc neposlouchá. Jakkoliv se ministr dopravy v plánu na mýto seknul, byla by škoda, pokud by musel odejít. Úřad pod ním zase začal fungovat, nedějí se ani nepravosti na Ředitelství silnic (pokud pomineme ojedinělé výjimky v krajích).

Ťok je hlavně už desátým ministrem dopravy za posledních pět let a to je opravdu průšvih, když chcete mít nějakou koncepci, zapracovaný tým a ještě k tomu čerpat evropské dotace a vědět na které projekty. Jedenáctý ministr, byť by to byl i mistr světa (a podle seznamu adeptů mezi nimi žádný není), by nutně přinesl další změny, které tak tak slepený resort zase pošlou do kolen.


Přečtěte si: Dan Ťok hraje o mýtné a své ministerské křeslo


A co vlastně Dana Ťoka ohrožuje? Ministr navrhuje vypsat tendr na stávající systém mýta. Ten provozuje Kapsch. Firma má k dispozici veškeré informace nutné k úspěchu ve výběrovém řízení a má také bohaté zázemí, které by museli ostatní budovat, a tedy i promítnout do ceny, což by je diskvalifikovalo.

Navíc budoucí zakázka je psaná na sedm let a nikdo by nesledoval, jestli náhodou už dávno není výhodnější vybírat mýto satelitním systémem, což už kdysi doporučovala ČVUT.

Premiér Bohuslav Sobotka tohle všechno ví, má k Ťokovým plánům k dispozici oponentní posudky a je připraven jeho návrhy odmítnout. Dan Ťok by měl ze svého nápadu couvnout. Už jen proto, aby uchránil zdravotnictví před nástupem ANO a dalšími střety zájmů. Nebo proto, že ještě nedosáhl průměrného data spotřeby českého ministra dopravy.

eurokomentáře


Další komentáře autora:

Zákon ze supermarketu

Lidová pravda

MM25_AI

Neexistující diplomatická válka

  • Našli jste v článku chybu?