Novým leitmotivem jsou inovace, zatímco Indie odsune Čínu do pozadí
Tradiční koncept Světového ekonomického fóra – plenární zasedání a schůzky, večeře a večírky – bude letos stejný, obsah rozhovorů se však dramaticky mění. Setkání, které začíná 25. ledna ve švýcarském Davosu, je pochopitelně opět přehlídkou tlachání vyhraněných ekonomických a politických špiček. A Bill Gates opět pohovoří o filantropii.
Googlovská trojka složená z Erika Schmidta, Sergeje Brina a Larryho Page si v pátek večer uspořádá svůj obvyklý flám v Kirchnerově muzeu. Objeví se členové kabinetu Bushovy administrativy a elita republikánů z Kongresu, aby pohovořili o volném obchodu a terorismu. Bill Clinton bude nejspíše předsedat jednomu ze svých nočních dýchánků. A bezpočet soukromých večeří, večírků a tajných schůzek politiků s řediteli, konaných během této čtyřdenní události, vyvrcholí v sobotu bujarým večírkem v Kongresovém centru a přilehlé budově s bazénem.
Jenže obsah setkání v roce 2006 bude mít k obsahu předešlých schůzek v Davosu značně daleko. Dříve se debaty na Světovém ekonomickém fóru točily kolem dvou zásadních ekonomických témat - outsourcingu a Číny. Letos bude outsourcing v rozhovorech nahrazen inovacemi a Čínu zastoupí Indie. Jsou to zásadní změny, neboť signalizují nové stadium rozvoje globální ekonomiky. Vrcholní manažeři se vydávají za hranice svých utkvělých představ o snižování nákladů pomocí outsourcingu dodavatelských řetězců. Ve skutečnosti je tento proces v mnoha západoevropských společnostech stejně jako ve většině velkých amerických a japonských firem téměř uzavřen. Číně, těžící z outsourcingu nejvíce, se na davoských konferencích dostávalo v minulých pěti letech nejvyšších ocenění.
Nikoli však letos. Pod hlavičkou „Inovace, kreativita a designová strategie“ se koná bezprecedentních dvaadvacet schůzek a na programu je série šesti workshopů vyhrazených pouze generálním ředitelům. Například „Tvorba kultury inovací“, „Co vám může přinést kreativita“, „Svět bez duševního vlastnictví“ a „Uskutečňování inovací“. A proběhnou i větší setkání, třeba na téma „Příprava na kreativní ekonomiku“. Ostatně hlavní rozprava o outsourcingu se do panelové diskuse dostane v souvislosti s outsourcingem inovací.
Obsahový posun je odrazem skutečnosti, že šéfové a jimi řízené korporace již nedokážou déle tvořit hodnoty vzájemnou konkurencí pouze na poli nákladů a kvality, a proto sahají k inovacím. Využívají-li outsourcingu všichni soupeři, pak jsou si rovni. Proto jsou obchodní metodiky Six Sigma, TQM, CRM a další, které se zakládají na ceně a spolehlivosti, nahrazovány novými řídicími systémy zaměřenými na design a na zákazníka. Jedním z ústředních námětů davoských jednání pro rok 2006 je otázka, jak nejlépe implementovat inovace.
Svých povinností se ujímá Indie, která letos pořádá sobotní večírek při příležitosti uvedení své vlastní globální značky „India Everywhere.“ Západní společnosti tam přesunují výrobu se znalostní ekonomií a spolu s ní stále častěji i outsourcing inovací včetně elementárního psaní softwaru. Mnoho nejvyšších manažerů klade rovnítko mezi Indii a outsourcing inovací podobně jako spojuje Čínu s outsourcingem výroby.
Význam posunu se dá bezesporu snadno zveličit. Motorola dělá jednu z nejlepších inovací mobilních telefonů v laboratořích v Šanghaji a v Pekingu, zatímco čínský výrobce počítačů Lenovo Group připravuje ohromující nové způsoby interakce s počítači. Společnosti Baidu a SINA, čínský Google a Yahoo!, navrhly pro své webové stránky originální uživatelské rozhraní. A z čínských univerzit vychází celá armáda inženýrů a designérů, kteří budou jednou schopni čínské výrobky dále modernizovat.
Avšak zatím ještě ne. Čína pro tuto chvíli zůstává největším dodavatelem Wal Martu, zatímco Indie má mocnou, výkonnou, anglicky hovořící tvůrčí třídu, která dodává mozkovou sílu světové ekonomice. Ve vedoucích pozicích většiny amerických korporací, v poradenském managementu, rizikově kapitálových společnostech a podnicích ze Silicon Valley najdeme Inda. Americké a další zahraniční společnosti zakládají výzkumné a vývojové laboratoře a designérská centra v Bombaji i na jiných místech, a sytí tím probouzející se ekonomiku. Modernizaci hledají v Indii GE Healthcare, General Motors, Intel a další.
Číně se může stát, že se z výrobce komodit stane novátorem. Ale ve chvíli, kdy se těžiště globální ekonomiky přesune od outsourcingu k inovacím, od snižování nákladů k vytváření hodnot, bude Davos oslavovat Indii.
Copyrighted 2005 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Dagmar Tomková