Menu Zavřít

DECENTNÍ VŮZ DO TERÉNU

5. 10. 2001
Autor: Euro.cz

Delší verze přináší více místa pro spolucestující

Sportovně užitková Toyota RAV 4, která se vyrábí už od roku 1994, slaví v České republice stále úspěchy. Jedná se především o její pětidveřovou verzi, které se letos prodalo 148 kusů. Starší třídveřový model je přitom, jak se zdá, na ústupu – zájemci koupili tento rok jen dvacet kusů. Delší pětidveřová varianta je v rozvoru delší o 21 centimetrů a liší se v řadě zásadních parametrů. Už na první pohled je jasné, že konstruktéři potlačili sportovní střih a vůz působí decentnějším dojmem. Nárůst délky zakulaceného vozu se projevil v prostornosti uvnitř vozu v podélném směru. Problém kratší Toyoty RAV, kde si posádka musí vybrat mezi objemem zavazadlového prostoru, nebo komfortem přepravovaných osob na zadních sedadlech, je tak v tomto případě vyřešen. Pohodlnější je rovněž nastupování pro spolucestující na zadních sedadlech. Základní objem zavazadlového prostoru (0,400 m3) je možné velice jednoduše zvětšovat. Lví podíl na tom má především variabilní konstrukce dělených zadních sedaček, které se dají v případě potřeby posunovat nebo snadno vyjmout. Při přepravě rozměrnějšího nákladu je dokonce možné bezpečně oddělit oba prostory příplatkovou pevnou sítí. Týdeník EURO měl možnost vyzkoušet verzi s řadovým zážehovým čtyřválcem o objemu dva litry. Jeho nejvyšší výkon činil 110 kilowattů při 6000 otáčkách za minutu. Toyota RAV 4 s ním dokázala jet až stosedmdesátikilometrovou rychlostí. Vůz má stálý pohon všech kol a pro terénní vůz zajímavou čtyřstupňovou automatickou převodovku. Ta přináší řidiči pohodlí a v terénu se kupodivu osvědčuje. Ani do prudkých stoupání nemusí jezdec manuálně řadit první nebo druhý rychlostní stupeň, což je pro všechny případy k dispozici. Jenom ta spotřeba! Automat si pochopitelně bere víc než vůz s manuálním řazením, a tak je třeba v běžném režimu počítat se spotřebou jedenácti až dvanácti litrů na 100 kilometrů jízdy. K převodovce se váže ještě jedna zajímavost – při pomalé jízdě dopředu je možné zařadit zpátečku, takže motor dá ještě se točícím kolům opačný příkaz. To se může nepozornému řidiči, který zařadí zpáteční rychlost mimoděk, vymstít nepříjemným trhnutím a zhasnutím motoru. Pětidveřová Toyota RAV 4 je příjemný vůz na silnici i v terénu. Ocení ji sportovně založení řidiči stejně jako podnikatelé nebo zájemci o jízdy na dlouhé cesty. Do města není příliš praktická, protože je relativně dlouhá a při parkování nemá řidič dozadu právě ideální výhled. Ceny prodloužené verze RAV 4 začínají na 607 295 korunách.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).