Česká spořitelna zdůrazňuje, že čísla o počtu klientů uvedená v poslední výroční zprávě jsou za celou skupinu a že samotná banka ve skupině si vedla výtečně. Přesto drtivá většina odchodů připadá právě na banku. „Ke konkurenci od nás loni odešlo pouze 36 tisíc klientů,“ říká k datům za banku mluvčí Filip Hrubý s tím, že počet nových bankovních klientů, které se podařilo získat, vychází na 140 tisíc.
Z výroční zprávy za celou skupinu kladné saldo samotné banky vyčíst nelze. Do hry každopádně vstupuje i přirozený úbytek. „Ročně nám zemřou nižší desítky tisíc bankovních klientů, a přesto je naše celkové saldo bankovních klientů pozitivní,“ vysvětluje Hrubý.
K menším bankám v každém případě míří každoročně desítky tisíc lidí.
Například Air Bank hlásí, že se jí loni podařilo zvýšit počet klientů o 115 tisíc, a šéf Air Bank Michal Strcula si rok 2019 nemohl vynachválit. „Dosáhli jsme historicky nejvyššího zisku a spustili jsme řadu nových služeb. I díky tomu se počet klientů na konci roku přiblížil hranici 800 tisíc,“ říká.
Ekonomové vidí odchod klientů od velkých bank jako logický. „Kdyby velké banky zvýhodnily ceny svých služeb pro nové klienty, stávající klienti by výhodnější ceny požadovali také. Mnohdy proto velké banky docházejí k závěru, že je lepší nic neměnit. Proti tomu menší banky se o nové klienty doslova rvou,“ konstatoval například ekonom BH Securities Štěpán Křeček.
Měníme stáj
ZdrOJ: výrOční Zprávy bank Za rOk 2019 pOZn.: čs a čsOb ZveřeJŇuJí daTa Jen Za celOu skupinu