Například skupina České
spořitelny hlásí jenom za rok 2019 celkový úbytek 37 tisíc lidí, o rok
dříve to přitom bylo skoro 40 tisíc klientů, o které skupina přišla.
Konkurenční ČSOB loni ztratila 27 tisíc klientů, o rok dříve dokonce 38 tisíc.
Nejlépe z velké trojky vyšla Komerční banka,
které daly sbohem jen čtyři tisíce lidí.
Česká spořitelna zdůrazňuje, že čísla o počtu klientů uvedená v poslední
výroční zprávě jsou za celou skupinu a že samotná banka ve skupině si vedla
výtečně. Přesto drtivá většina odchodů připadá právě na banku. „Ke konkurenci
od nás loni odešlo pouze 36 tisíc klientů,“ říká k datům za banku mluvčí Filip
Hrubý s tím, že počet nových bankovních klientů, které se podařilo získat,
vychází na 140 tisíc.
Z výroční zprávy za celou skupinu kladné saldo samotné banky vyčíst nelze.
Do hry každopádně vstupuje i přirozený úbytek. „Ročně nám zemřou nižší desítky
tisíc bankovních klientů, a přesto je naše celkové saldo bankovních klientů
pozitivní,“ vysvětluje Hrubý.
Změnili jste v posledním roce banku?
K menším bankám v každém případě míří každoročně desítky tisíc lidí. Například
Air Bank
hlásí, že se jí loni podařilo zvýšit počet klientů o 115 tisíc, a šéf Air Bank
Michal Strcula si rok 2019 nemohl vynachválit. „Dosáhli jsme historicky
nejvyššího zisku a spustili jsme řadu nových služeb. I díky tomu se počet
klientů na konci roku přiblížil hranici 800 tisíc,“ říká.
Ekonomové vidí odchod klientů od velkých bank jako logický. „Kdyby velké banky zvýhodnily ceny svých služeb pro nové klienty, stávající klienti by výhodnější ceny požadovali také. Mnohdy proto velké banky docházejí k závěru, že je lepší nic neměnit. Proti tomu menší banky se o nové klienty doslova rvou,“ konstatoval například ekonom BH Securities Štěpán Křeček.