Týdeník Euro zmapoval, kdo stojí v pozadí volebních kampaní obou hlavních politických stran
Nesmějí se na vás z billboardů, nevystupují v předvolebních debatách a nemůžete si je zvolit. Přesto mají zásadní vliv na to, zda konkrétní politická strana ve volbách uspěje, nebo propadne. Stojí v pozadí kampaní, řídí je a rozhodují o tom, co a jak vám politici budou říkat. Sami si říkají píáristé, političtí marketéři, lobbisté nebo spin doktoři. Každý podle svého gusta.
Volební týmy, které tito klíčoví lidé tvoří, už v těchto dnech pracují na kampani k podzimním krajským a senátním volbám. Ze složení týmů je patrné, kdo má ve stranách velký vliv i kolik má strana k dispozici peněz, aby si mohla dovolit zaplatit nejlepší profesionály na trhu.
Sociální demokraté, kteří v podzimních volbách obhajují největší počet hejtmanů i senátorů, už tradičně skládají svůj volební tým především z aktivních politiků. Jen si vzpomeňme, kdo už všechno byl volebním manažerem strany: Jaroslav Tvrdík, Jan Hamáček, Milan Chovanec nebo Karel Březina. Obsazení tohoto postu ukazuje, kdo má ve straně našlápnuto k velkému vlivu, ale zároveň si potřebuje „něco“ odpracovat.
Přesně takovým politikem je nyní Miroslav Poche, jeden z nejvlivnějších pražských sociálních demokratů. Post hlavního volebního manažera pro podzimní volby získal především díky svému pevnému spojenectví s premiérem Bohuslavem Sobotkou. A to navzdory šest let staré kauze s rozepisováním stranických darů, za kterou byl Poche vedením pouze napomenut. Tehdy se politik přiznal k tomu, že svůj dvousettisícový dar rozepsal na několik dalších straníků, aby se vyhnul placení daní.
Věčný Karel
Poche má i díky této aféře ve straně pověst člověka, který „umí sehnat peníze“.
„Jsem přesvědčen o tom, že Mirek byl jmenován volebním manažerem právě proto, že strana potřebuje získat na kampaň více peněz,“ řekl týdeníku Euro zdroj podílející se na kampani ČSSD. Osmatřicetiletý vystudovaný ekonom a politolog se také snaží vybudovat si blízké vztahy s významnými byznysmeny. Udržuje například přátelský vztah se spolumajitelem J&T a lobbistou Dušanem Palcrem. „Znám ho dlouho, ale teď zrovna jsem ho neviděl nějakou dobu,“ řekl Poche. Dodal však, že „zrovna Palcr kampani moc nepomůže“.
Nyní Poche dostal od premiéra takovou důvěru, že si většinu volebního týmu ČSSD mohl vybrat sám. Značnou část lidí tak tvoří jeho blízcí političtí spojenci z pražské ČSSD. Schůzek týmu se zúčastňuje mimo jiné pražský zastupitel Karel Březina, pravomocně odsouzený za neoprávněné pobírání odměny v pražském dopravním podniku.
Březina je Pocheho nejbližší politický spojenec a také politický učitel. Ve volebním týmu má naprosto klíčovou roli: zastupuje tu premiéra Sobotku. Má tak obrovský vliv na to, co bude ČSSD v kampani prosazovat.
„Pomáhá mi, protože má významný vliv na premiéra, zná jeho názory. Když zrovna není premiér k dispozici, dokáže přinášet jeho pohled na věc. Koneckonců byl už také volebním manažerem,“ podotkl Miroslav Poche. Podle informací týdeníku Euro Březina dozírá například na kontaktní kampaň v regionech.
Kolik jsem dal
Do týmu si Poche přivedl také svého dlouholetého asistenta Tomáše Petříčka, taktéž člena pražské ČSSD. Petříček, který Pochemu aktuálně nejvíc pomáhá v Evropském parlamentu, má podle slov sociálnědemokratického volebního manažera na starost kampaň do krajských voleb. Sám Petříček ale ke své roli v týmu odpovídá nejednoznačně. „Pomáhám volebnímu manažerovi koordinovat tu kampaň,“ řekl týdeníku Euro. Co však přesně je hlavním spojencem v důležité Praze 10. Do Pocheho politického tábora Rázl přestoupil od vlivné sociálnědemokratické rodiny Nováků, která ČSSD na pražské „desítce“ dříve vládla.
Rázl se také před čtyřmi lety podílel na prezidentské kampani Jiřího Dienstbiera, k níž ho přizval současný náměstek ministra obrany za ČSSD a jeho dlouholetý kamarád Jakub Landovský, tehdy Dienstbierova pravá ruka. Rázl má za sebou osvobození v kauze zkrachovalé společnosti Skloexport, v níž ›guroval jako člen dozorčí rady. Předsedkyní představenstva byla jeho matka a známá herečka Regina Rázlová.
Šikovný vnuk
Ve volebním týmu ČSSD je kromě Pocheho i další člověk s pověstí zdatného sběratele stranických příspěvků. Jiří Chvojka, kterého také přivedl Poche, se před deseti lety proslavil tím, že dokázal sehnat miliony ODS. Ta ho tehdy zaměstnávala znamená „koordinace kampaně“, už příliš nespeci›koval. „Zařizuji přípravu materiálů, kontroluji termíny, v zásadě jsem k ruce,“ dodal neurčitě.
Petříčkova role ale může být mnohem důležitější, než se na první pohled zdá. A to především z ›nančního hlediska. Před volbami do Evropského parlamentu v roce 2014 daroval tento asistent ČSSD více peněz než sám jeho šéf a pozdější europoslanec Poche. Zatímco tehdejší čtyřka kandidátky ČSSD do eurovoleb poslala straně 200 tisíc korun, Petříček poskytl celkem 310 tisíc. Částku navíc rozepsal na čtyři menší dary.
Když se ho týdeník Euro zeptal, kdy a kolik peněz straně daroval, Petříček si nedokázal vzpomenout. „Nějaké dary jsem asi dával. Přesnou částku vám teď ale nejsem schopen říct,“ sdělil. Jistý si nebyl, ani když mu týdeník Euro datum daru i poskytnutou částku oznámil. Dva roky je podle něj „už dlouhá doba“.
„Kolik že jsem dal Sto deset nebo tři sta deset tisíc “ ptal se po oznámení částky, kterou před pouhými dvěma lety straně poslal. Nedokázal ani přesvědčivě objasnit důvod, proč svůj dar v jednom roce rozdělil do čtyř menších částek. Podle něj mohly být příspěvky „nějak účelově vázané“, nebo prý neměl dostatek ›nancí najednou.
Rázný Rázl
Koordinací kampaně k senátním volbám Poche pověřil dalšího pražského sociálního demokrata, zastupitele Prahy 10 Lukáše Rázla, politika s vizáží boxera. „Potřeboval jsem někoho rázného, kdo by dokázal řídit 27 senátorských kandidátů. Diskutuje s nimi program, zaměření kampaně, snaží se to koordinovat s tou centrální kampaní,“ popisuje Poche Rázlovu roli v týmu. Sám Rázl na dotazy týdeníku Euro neodpověděl.
K účasti ve volební kampani se Rázl dostal jak jinak než díky svému spojenectví s Pochem. Pro volebního manažera ČSSD jako svého reklamního stratéga.
Chvojka v roce 2006 přesvědčil kolegu ze své firmy Minority Miroslava Sovu, aby dal ODS pětimilionový dar. A Chvojkova devadesátiletá babička Františka Řezníčková přidala další milion.
Pochybnosti o tom, zda šlo o skutečné dárce, nebo jen nastrčené bílé koně, Chvojka ustál. Měl tehdy silné politické zastání – jeho chráněncem byl ministr ›nancí za ODS Vlastimil Tlustý. Chvojka už pro sociální demokraty pracoval v éře Jiřího Paroubka, kdy ho ke straně přivedl tehdejší volební manažer Jaroslav Tvrdík. Podílel se také na kampani pražské ČSSD. Nyní má na starost prezentaci strany v médiích, internetovou kampaň a zařizoval také výjezdy premiéra do krajů. „Doufám, že letošní kampaň bude úspěšná a ČSSD si mě najme i příští rok pro parlamentní volby,“ řekl týdeníku Euro Chvojka.
Sociální demokracie využívá i externí kreativce, kteří straně krátkodobě pomáhají s nápady. V jarní části kampaně ke dvouletému výročí vlády pro ČSSD zhruba dva měsíce pracoval reklamní veterán Jakub Horák. Pomáhal straně se zacílením kampaně a vymyslel „antibabišovský“ slogan: „Stát není ”rma, ale společenství lidí.“ Tento slogan se objevil zhruba na desítce billboardů. Na začátku léta straně kreativně pomáhal také šéf pražské agentury McCann Jan Binar. Webovou komunikaci a sociální sítě má zatím v ČSSD na starost především Ondřej Křivka, někdejší šéf marketingu O2 a TV Nova.
Stranou volebního týmu zůstávají další dva klíčoví pracovníci sociálnědemokratického PR: Miloš Růžička z agentury Bison & Rose a Martin Hoferek z agentury Merit Government Relations. Oba se zabývají PR s přesahem do lobbingu a jsou známí tím, že s médii zásadně nekomunikují, „pouze“ je ovlivňují. „Martin Hoferek nemá potřebu mluvit s médii,“ potvrdil mluvčí Tomáš Bartovský.
Kampaň ČSSD o›ciálně odstartuje 1. září, ale první část webové kampaně začne už v polovině srpna. Obsahově se bude točit zejména kolem úspěchů této vlády. Bude tedy výhradně pozitivní. „Nechceme a ani nemůžeme vést negativní kampaň, protože řídíme kraje a vládu,“ zdůrazňuje volební manažer Poche.
Jestliže sociální demokraté získávají funkce ve volebním týmu spíše jako odměnu za vliv a zároveň jako úkol „obětovat se pro stranu“, konkurenční hnutí ANO už od svého začátku mnohem více využívá profesionálů. Straníci ve volebních týmech nejsou. Babišovo hnutí podle informací týdeníku Euro také dokáže své marketéry platit nejlépe ze všech českých politických stran. Klíčoví lidé v týmu si měsíčně s přehledem přijdou na více než 100 tisíc korun, v některých případech i na několikanásobek této částky.
Jako prací prášek
Hlavní kreativní nápady kampaně ANO se soustřeďují podobně jako v několika minulých volbách okolo zkušeného reklamního stratéga Petra Topinky, bývalého ředitele agentury Mark BBDO. Byl to právě Topinka, který v roce 2013 na cestě z kina z ›lmu No, který se zabývá chilským plebiscitem o generálu Pinochetovi, se svým kamarádem Robertem Peňažkou vymyslel ústřední slogan hnutí „Ano, bude líp“. Topinka proslul tím, že do politického marketingu vlastně jako první v Česku vnesl klasické reklamní koncepty známé z prodeje konzumního zboží. Andreje Babiše tak začal prodávat podobně jako prací prášek.
Na podzimní kampani se navzdory původním předpokladům výrazně podílí také hlavní Babišův politický stratég a specialista na průzkum veřejného mínění Alexander Braun z washingtonské agentury SKDKnickerbocker. Tento marketingový profesionál s oborovým vzděláním z USA má z celého volebního štábu ANO nejvíce zkušeností – aktuálně se například podílí na prezidentské kampani Hillary Clintonové.
Braun ve spolupráci s Topinkou letos vymysleli projekt, který má hnutí ANO před regionálními volbami nahradit chybějící a mnohdy problematickou členskou základnu. Masivního průzkumu s názvem Chceme lepší Česko se má zúčastnit celkem 25 tisíc lidí, kteří zodpovědí zhruba 400 tisíc dotazů. Díky tomuto vlastnímu průzkumu hnutí ANO dokáže rozpoznat na úrovni obecních měst, co by lidé rádi změnili a co jim na místní politice vadí.
Babišovi marketéři ale od lidí získávají názory i na celostátní témata, která mohou být v podzimních volbách důležitá.
Mimo jiné na církevní restituce, zákon o zákazu kouření či reorganizaci policie. Na základě reakcí voličů pak hnutí ANO sestaví konkrétní volební program a strategii pro krajské volby. Zdá se, že od dob zmanipulovaných webových referend Věcí veřejných už forma zapojení lidí do vytváření stranického programu trochu dospěla.
Doktor Han
Kromě udržování stálého týmu Babiš neváhá investovat ani do dalších lidí. Nově se do volebního štábu od počátku letošního roku zapojil devětadvacetiletý politický marketér Marek Hanč. K Babišovi ho přivedl jako svého kamaráda šéf komunikace hnutí Vladimír Vořechovský. Hanč měl původně hlavně pomoci pražské primátorce Adrianě Krnáčové, ale nakonec se díky svým kontaktům v médiích i v politickém zákulisí stal jedním z členů volebního týmu.
Mladý expert na vztahy politiků s médii byl v minulosti několik let členem ODS. Pochází z bohaté líhně plzeňských Mladých konzervativců, kde v roce 2008 v politice začínal. Brzy po svém příchodu do tehdy největšího mládežnického politického sdružení v republice pomohl odvolat místního předsedu. „Byla to klasická teorie her,“ vzpomíná dnes Hanč. Z plzeňských pionýrů ODS to bezpochyby dotáhl nejdál – stal se jedním z nejvlivnějších politických marketérů v zemi.
„Jsem spin doktorem,“ popisuje náplň své práce. Ta spočívá především v interpretaci informací tak, aby vyhovovaly klientům. S tímto stylem práce má Hanč zkušenosti už z ODS. Na pražském magistrátu pracoval pro Pavla Béma a pro Bohuslava Svobodu.
Celý volební štáb hnutí ANO řídí dosud nepříliš známé politické jméno. Post volebního manažera letos získal Martin Itterheim, blízký spolupracovník brněnského primátora Petra Vokřála, který je za podzimní kampaň zodpovědný. Itterheim se s Vokřálem zná nejen z brněnského ANO, ale už ze svého dřívějšího působiště v odpadním kolosu A. S. A. Itterheim na dotaz týdeníku Euro potvrdil, že post získal na Vokřálovo doporučení. Kampaň hnutí ANO ke krajským a senátními volbám začne na přelomu srpna a září a bude představena netradičně v Ostravě.
Hnutí ANO se důrazem na profesionální marketéry odlišuje prakticky od všech tradičních stran. Vedle ČSSD zastávají aktivní politici klíčové role ve volebních týmech lidovců, ODS či TOP 09. Velký vliv na kampaň KDUČSL má první místopředseda strany a ministr zemědělství Marian Jurečka. Bývalý i současný šéf volebního týmu strany patří mezi jeho spolupracovníky na ministerstvu. V minulosti měl kampaň na starost vlivný vedoucí Jurečkovy ministerské kanceláře Vít Doležálek, politickým marketingem se ale zabývá i nadále. Ne však už jako šéf týmu. Nahradil ho Jurečkův poradce z ministerstva a jeho „krajan“ z Olomoucka Petr Pachta, který ve volebním štábu lidovců začínal jako specialista na sociální sítě.
Význam lidí, kteří umějí pracovat se sociálními médii, roste i v ostatních stranách. Pro TOP 09 je právě kvůli znalosti Facebooku či Twitteru nepostradatelný 29letý starosta moravských Drnovic Petr Ducháček. Kalouskově straně Ducháček vytvořil také velmi užitečnou databázi podporovatelů, se kterou strana komunikuje na sítích a konzultuje s ní svůj program.
I díky svému vlivu na názorové vůdce na sociálních sítích je pro ODS klíčovým její hlavní mediální stratég posledních let František Cerha. Patří mezi nejbližší spolupracovníky předsedy Petra Fialy, tím je jeho pozice ještě silnější. Se stranou je ale Cerha spojen natolik, že není klasickým politickým marketérem – člověkem, který je ochoten pracovat pro jakoukoli politickou stranu.
Tím se liší například od lidí pracujících pro ANO. Právě životopisy Babišových marketérů Marka Hanče nebo Marka Prchala prokazují, že politické strany vnímají jako běžné klienty a své služby nabídnou tomu, kdo zaplatí.
Sociální demokraté, kteří v podzimních volbách obhajují největší počet hejtmanů i senátorů, už tradičně skládají svůj volební tým především z aktivních politiků. Babišovo hnutí podle informací týdeníku Euro také dokáže své marketéry platit nejlépe ze všech českých politických stran. Topinka do politického marketingu vlastně jako první v Česku vnesl klasické reklamní koncepty známé z prodeje konzumního zboží. Andreje Babiše začal prodávat podobně jako prací prášek.
Kdo je kdo ve volebních štábech stran
ČSSD Miroslav Poche – volební manažer Tomáš Petříček – koordinátor krajské kampaně Lukáš Rázl – koordinátor senátní kampaně Jiří Chvojka – PR manažer, mediální zástupce strany v kauze Altner, podílí se na online kampani Ondřej Křivka – specialista na online kampaň, sociální sítě Martin Starec – místopředseda strany pro ekonomiku Karel Březina – prostředník mezi volebním týmem a premiérem Sobotkou
ANO Petr Topinka – hlavní marketér, vede kreativní tým Marek Prchal – idea maker, vede tým na sociální sítě Vladimír Vořechovský – manažer komunikace Marek Hanč – spin doktor Martin Itterheim – hlavní manažer kampaně Alexander Braun – strategický poradce, specialista na průzkumy Anna Matušková – školitelka kandidátů
KDU-ČSL Petr Pachta – volební manažer Pavel Hořava – generální sekretář Vít Doležálek – bývalý volební manažer, nynější úředník na ministerstvu zemědělství a zdatný sběrač stranických darů
ODS Zbyněk Stanjura – politické vedení kampaně Alexandra Udženija – místopředsedkyně strany s odpovědností za regiony František Cerha – mediální analytik a marketér Jan Kočí – hlavní manažer strany, vyjednává dary
TOP 09 Jaroslav Poláček – volební manažer Petr Ducháček – starosta Drnovic, specialista na online kampaň a sociální sítě Pavel Severa – generální sekretář Miroslav Kalousek – šéf volebního štábu
O autorovi| Jan Novotný, novotnyj@mf.cz