Menu Zavřít

DĚS BĚS

6. 8. 2001
Autor: Euro.cz

Chrysler

MM25_AI

STUTTGART (Spiegel Online) – Nový šéf ztrátové americké divize spojeného koncernu DaimlerChrysler Dieter Zetsche (EURO 47/2000) se čtyři dny před Vánocemi poprvé vyjádřil k situaci v podniku. „Mí předchůdci se dopustili vážných chyb. Chci udělat z Chryslera delfína mezi žraloky a velrybami, prohlásil Zetsche v Auburn Hills. A přidal vysvětlení: automobilka se má stát výrobcem, který bude rychleji, chytřeji a o něco přátelštěji než ostatní reagovat na nové výzvy. Zetsche nahradil 20. listopadu jako první Němec na špici firmy Kanaďana Jamese Holdena.
Důvody krize nový první muž americké automobilky vyjmenoval tři: přehřátá konjunktura na místním trhu, způsobená levnými kredity a vysokými rabaty, špatný odhad předchozího managementu ohledně poptávky po minivanech a kalkulace s rostoucími cenami, které ve skutečnosti klesaly.
Sanační plán, jehož kostru Zetsche oznámil, se soustředí na šest bodů. Čtyři z nich budou sledovat snížení nákladů, dva zvýšení výnosů. Podrobnosti ředitel nesdělil. Upřesnil pouze, že první oblast dostane na starost nový operativní šéf Wolfgang Bernhard, Zetsche (bývalý člen představenstva společného podniku se specializací na užitkové vozy) se hodlá zaměřit na budoucí technický vývoj a nárůst příjmů. Detaily restrukturalizace budou předloženy spolu s dosaženými výsledky celého podniku za rok 2000 akcionářům na valné hromadě 26. února 2001.
Za Zetscheho měsíčního působení u Chrysleru se odmlčela výroba v několika provozovnách. Dodavatelé byli požádáni, aby snížili počínaje lednem ceny o pět procent. Po ztrátě 512 milionů dolarů ve třetím kvartále byli investoři upozorněni, že poslední tři měsíce vykážou zřejmě v červených číslech 1,2 miliardy.
Kritizovanou fúzi společností Daimler–Benz a Chrysler z listopadu 1998 považuje Zetsche nadále za správnou. „Zcela jistě jsme nepočítali s tak velkými problémy, a proto musí být naše úsilí o to větší, uvedl.

  • Našli jste v článku chybu?