Nový šéf T-Mobilu Milan Vašina revoluci v české mobilní jedničce neplánuje
Omluvte prosím nepořádek a spoustu krabic, které tu všude vidíte. Postupně se balím a stěhuji věci, kterých se za ty roky nashromáždilo opravdu hodně, říká s úsměvem Roland Mahler při vstupu do kanceláře. Více než deset let bylo jeho jméno synonymem pro funkci generálního ředitele českého mobilního operátora T-Mobile. Posledním dnem letošního roku však přestane tato rovnice platit. Nejdéle sloužící šéf v českých telekomunikacích totiž ředitelské otěže předá svému nástupci, Milanu Vašinovi, a stáhne se z denního byznysu do méně exekutivní role. V necelých dvaašedesáti letech však odchod do důchodu neplánuje, o dění v českém T-Mobilu bude i nadále spolurozhodovat z pozice předsedy představenstva. „Společně s dalšími členy bych měl být jakousi spojkou mezi top managementem a našimi dvěma akcionáři (Deutsche Telekom ovládá téměř 61 procent, zbytek patří Českým radiokomunikacím – pozn. red.). Zejména u vyjednávání klíčových a citlivých záležitostí, jako je například navýšení rozpočtu nebo rozhodnutí o účasti v tendru na nové licence,“ vysvětluje Mahler. Jeho nástupce v ředitelském křesle, jednačtyřicetiletý Milan Vašina, se v českém T-Mobilu teprve rozkoukává, ale během svého působení ve slovenské sesterské firmě „českou větev“ neodřízl a dění v pražském vedení operátora průběžně sledoval. I proto od něj nelze očekávat žádné zásadní změny, což v rozhovoru pro týdeník EURO připouští i on sám. „Nemám v plánu dělat revoluci, ale pouze evoluci toho, co dobře funguje. Roland Mahler nestál v čele T-Mobilu deset let náhodou, udělal tady hodně práce, a pro mne bude poměrně složité ho vystřídat. Každý mne s ním teď bude srovnávat,“ říká Vašina. Za klíčové považuje udržet pozici mobilní jedničky a slušnou úroveň profitability i zákaznické spokojenosti. „T-Mobile je konkurenceschopnou firmou, spíš musíme hledat směry, v čem předstihnout konkurenci a jak se od ní výrazně odlišit. Konkrétní představu co a jak udělat mám, ale teď ji ještě neprozradím,“ dodává tajemně.
Ostrý start s magentou
Nejprve si však zrekapitulujme Mahlerovu „českou cestu“ včetně jeho komentářů klíčových situací. Když na konci léta roku 2000 přijel do Prahy převzít operátora Paegas od jiného německého manažera Klause Tebbeho, byl zdejší mobilní telekomunikační trh na obrovském vzestupu. „Rostly doslova všechny parametry, na které si vůbec dokážu vzpomenout, zejména počet zákazníků, pokrytí obyvatel, tržby, počet provolaných minut či poslaných SMS zpráv; a objevovaly se stále nové technologie, služby a mobilní funkcionality.“
Následující rok byl pro Mahlera poměrně klíčový. Paegas pod jeho vedením koupil licenci na sítě třetí generace UMTS (s nabídkou téměř 3,9 miliardy byl operátor v aukci tehdejšího Ministerstva dopravy a spojů nejštědřejší) a rovněž se rozhodl pro vybudování datové sítě GPRS, která byla po technologii WAP reálně první platformou umožňující mobilní přístup na internet. „Vedle velké finanční náročnosti to znamenalo poměrně zásadní otočení kormidla našeho byznysu mimo svět mobilního hlasu,“ vzpomíná po letech.
Pokud si Mahler myslel, že jeho pobyt v Česku bude poklidnou „trafikou“, přepočítal se. Hned další rok, na jaře 2002, musel operátora provést rebrandigem z Paegasu, tedy jedné z nejpopulárnějších značek té doby, na globální název T-Mobile. „Dnes už mohu přiznat, že jsme se proti tomu trochu vzpírali. Paegas byl vlivný, skvělý brand a my jsme najednou museli Čechům vysvětlit výhody příslušnosti ke značce, jejíž jméno si pořádně ani nedokázali zapamatovat,“ připouští Mahler, který změnu celé korporátní identity nakonec hodnotí pozitivně. „Když s magentovou firemní barvou přišla reklamní agentura v Německu poprvé, byli manažeři ve vedení Deutsche Telekomu šokováni. Říkalo se jí „prasečí kalhoty“. Nicméně jsme si na ni všichni postupem času zvykli, a dnes nás podle ní lidé ihned poznají,“ řekl Mahler letos na jaře v pořadu NetClub.
Splněné ambice jedničky
Ani poté si nemohl manažer příliš oddychnout, akcionáři před něj v roce 2003 položili ambiciózní úkol – do dvou let se stát největším mobilním operátorem v Česku z hlediska počtu zákazníků, a do čtyř let i v klíčových finančních parametrech, zejména ve výši tržeb. Tedy předhonit dlouholetého lídra trhu, Eurotel. „Povedlo se přesně, jak jsme si naplánovali,“ říká Mahler. O pozici největší české telekomunikační firmy T-Mobile nakonec přišel, když spojením Českého Telecomu a Eurotelu vznikla Telefónica O2, ale největším mobilním operátorem T-Mobile stále zůstává, má zhruba 5,5 milionu zákazníků. „Nelze předpokládat, že bychom se stali celkovou telekomunikační jedničkou, Telefónica je v oblasti fixních služeb velmi monopolní a nám by trvalo odhadem více než deset let, než bychom byli schopni se jejímu tržnímu podílu vůbec přiblížit,“ říká smířlivě.
Pod Mahlerovým vedením se však magentový operátor pustil do některých nových podnikatelských oborů, například poskytování pevného internetu přes ADSL linky, nebo satelitní televize, což je aktivita z konce letošního roku. „Internet přes fixní linky je segmentem skýtajícím prostor pro růst, jsem přesvědčen, že do tří let můžeme ovládnout alespoň 20 procent trhu,“ konkretizuje Mahler první úkol pro svého následovníka v ředitelském křesle. Česko, a zejména Prahu, si oblíbil natolik, že si ponechá svůj byt v metropoli, odkud bude vyrážet do rodného Německa a na Kanárské ostrovy, kde má jeho rodina část zázemí. „Myslím, že zhruba polovinu roku strávím v Česku, a zbytek s manželkou rozdělíme mezi Německo a Tenerife,“ naznačuje. Vedle toho ještě Mahler řídí dozorčí radu jiné dceřiné firmy Deutsche Telekomu, polského operátora Era ze společnosti PTC (Polska Telefonia Cyfrowa).
Roaming byla chyba
Připouští, že T-Mobile trochu zaostal v rychlosti budování sítě třetí generace UMTS („Příští rok ale budeme mít pokryto téměř 60 procent české populace,“ slibuje) a mrzí ho jedno rozhodnutí z počátku jeho působení – a to v otázce roamingových příplatků, tedy cen za používání mobilu v zahraničí. „V GSM asociaci jsme se shodli na tom, že budeme po zákaznících vyžadovat vysoký příplatek, což z dnešního pohledu považuji za chybu. V lidech strach z vysokých účtů z ciziny stále zůstává. Přestože se ceny roamingu v poslední době výrazně snížily, s důsledky onoho rozhodnutí se stále potýkáme a může trvat klidně deset i dvacet let, než se majitelé mobilů zbaví obav volat v zahraničí,“ dodává. Přesto své působení v roli generálního ředitele uzavírá v úsměvném duchu – kampaň s hercem Chuckem Norrisem, kterou T-Mobile spustil v souvislosti s nabídkou satelitní televize, považuje Mahler za jednu z nejvtipnějších během jeho celé české „mise“.
Česko vs. Slovensko? Podobné trhy
Na Slovensku, stejně jako u nás, fungují tři mobilní operátoři – lídr Orange, T-Mobile a nejmladší O2. Slovak Telekom, do kterého patří i mobilní divize, někdejší T-Mobile, je s 2,4 milionu zákazníků a přibližně 40procentním podílem na trhu dvojkou mobilního segmentu. Deutsche Telekom drží 51procentní majoritu firmy, zbývající podíl ovládá slovenské Ministerstvo dopravy, pošt a telekomunikací společně s tamním fondem národního majetku.
Telekomunikační trh u našich nejbližších sousedů je podle Milana Vašiny tomu českému velmi podobný, ať už se jedná o styl využívání služeb, vyšší podíl SMS zpráv či pokrytí 3G signálem, které se v obou T-Mobilech pohybuje kolem 40 procent. „Srovnatelné jsou i ceny, počet provolaných minut, nebo index ARPU, tedy průměrná útrata na jednoho zákazníka. Opravdu tam žádné zásadní rozdíly nevidím, vyjma jednoho – podílu tarifních zákazníků. Zde v Česku je podíl předplacených karet a klientů se smlouvu zhruba padesát na padesát, na Slovensku je tarifů mnohem více, má je více než dvě třetiny ze všech zákazníků,“ říká Vašina.
Prostor pro virtuální operátory
Jeden rozdíl však mezi Českem a Slovenskem existuje, a to v otázce mobilních virtuálních operátorů (MVNO). Na Slovensku jich funguje pět (Nay, Tesco, Swan, Metro a FunFón), v tuzemsku žádný. Vašina sice slovenské MVNO nepovažuje za klasické virtuální operátory, nicméně připouští, že prostor pro podobný typ služeb může za určitých okolností existovat i na českém trhu. „Vždy jde o konkrétní nabídku a rozumný, pro obě strany výhodný byznysplán. Je možné, že nějací přeprodejci na zdejší trh přijdou a najdou zákaznický potenciál, ale pokud se bavíme o typickém MVNO, v tomto směru jsem skeptický,“ řekl Vašina týdeníku EURO. Do ředitelského křesla sice usedne až po Novém roce, ale již nyní tráví v Praze část svého pracovního času a jak sám říká – zažívá novou atmosféru. Z českého T-Mobilu odešel v roce 2002, přičemž na Slovensku měl nejprve na starosti marketing a od roku 2007 tamnímu T-Mobilu šéfoval (viz Magenta pod českým vedením). „Firma se během té doby výrazně zvětšila a zároveň změnila k lepšímu. Ve strategii integrovaného operátora – podnikajícího jak v mobilních, tak i fixních sítích, navíc s novými službami z IT a satelitní televize – hodlám i nadále pokračovat,“ tvrdí.
Emoce z východu
V Bratislavě strávil rodák z malé vesničky u Bystřice pod Hostýnem více než osm let, a vedle profesních úspěchů bude vzpomínat i na pestrý společenský život. „V létě si tam připadáte jak v nějakém přímořském městě, všichni sedí do noci na terasách kaváren a dokážou se skvěle bavit. Stejné je to i o vánočních trzích, kdy se celé město potkává v centru na svařáku, lokších a jiném dobrém jídle. Z Bratislavy je to navíc všude strašně blízko,“ říká Vašina a na mysli má Vídeň, Budapešť, Alpy nebo rakouské vinařské oblasti Burgenland a Wachau. Sice pochází z kraje slivovice, ale k dobrému vínu „přičichl“ během studií na univerzitě v Brně a od té doby jezdí za vínem – jak na ochutnání, tak i na uskladnění. „Mám několik vinných boxů v Šatově a celou oblast Znojemska si strašně užívám. Z jednotlivých odrůd mám rád dobrý moravský Sauvignon,“ přiznává.
Vedle golfu, do kterého se pustil během svého působení na Slovensku a stále se považuje za začátečníka, tráví nejvíce volného času s přáteli a na horách. „V přírodě nabírám energii. Rád chodím na túry, v zimě zase lyžuji. V Tatrách, Roháčích, nebo na Malé Fatře jsem každý rok strávil minimálně týden dovolené. A určitě tam budu jezdit dál,“ říká Vašina.
Kdyby mohl něco ze slovenského T-Mobilu přenést do Prahy, byla by to tamní upřímnost. „Slovensko mne osobně dost obohatilo právě v práci s lidmi. Slováci jsou energičtější, přímí a daleko emotivnější. Jsou to srdcaři, ale přináší to i krizové situace. Vášnivé diskuse musíte jako šéf řídit tak, aby na žádné straně nedošlo k citové újmě,“ směje se. „Role lidského potenciálu a správné komunikace je mým největším ponaučením. Je důležité být se svými lidmi na jedné lodi a naladěn na stejné vlnové délce. Tak to snad bude i v Praze,“ tvrdí Vašina, který do centrály T-Mobilu zatím jezdí metrem. „MHD jsem využíval i v Bratislavě. Nemám s tím problém, když je to rychlejší a pohodlnější,“ uzavírá.
Magenta pod českým vedením
Až na začátku příštího roku usedne Milan Vašina do křesla generálního ředitele místní pobočky T-Mobilu, definitivně se potvrdí nadvláda českých manažerů ve středoevropských aktivitách Deutsche Telekomu. Německý ICT gigant s růžovou korporátní barvou (oficiálně nazývanou magenta) totiž v poslední době při obsazování vrcholných manažerských postů stále více „myslí“ na Čechy. Průkopníkem byl v tomto směru Robert Chvátal, který z pozice marketingového ředitele české pobočky povýšil v roce 2002 na generálního ředitele tehdejšího slovenského EuroTelu, pozdějšího T-Mobilu Slovakia a dnešního Slovak Telekomu. Když si ho němečtí akcionáři dostatečně otestovali, přesunul se na začátku roku 2007 do Rakouska, kde od té doby stojí v čele T-Mobilu Austria.
Po Chvátalově odchodu dostal slovenský T-Mobile „na triko“ jeho blízký spolupracovník (oba profesně začínali v marketingu) Milan Vašina. Slovenské mobilní dvojce šéfoval do července letošního roku, kdy se T-Mobile zaintegroval do Slovak Telekomu, podobně jako se u nás spojil Český Telecom s Eurotelem do Telefóniky O2. Po fúzi fixního a mobilního operátora byl Vašina výkonným ředitelem pro marketing, prodej a služby zákazníků Slovak Telekomu a od 1. ledna se přesouvá na ředitelskou pozici do Prahy.
Hegemonii českých manažerů potvrdil Miroslav Rakowski, dosavadní obchodní ředitel českého T-Mobilu, když byl s účinností od Nového roku jmenován generálním ředitelem polské telekomunikační skupiny Polska Telefonia Cyfrowa (PTC) s více než 13,3 milionu klientů v sítích Era a Heyah. Právě Rakowski byl, vedle marketingového ředitele Petra Dvořáka, považován za nejžhavějšího kandidáta na nejvyšší křeslo uvolněné Rolandem Mahlerem. Ve firmě se podle Lidových novin dokonce nechal slyšet, že pokud nezíská post generálního ředitele, odejde z Česka, nebo dokonce z celé skupiny Deutsche Telekomu. Možná i kvůli zkušenostem z polského trhu (kdysi pracoval jako obchodní ředitel varšavské pobočky kosmetické firmy Coty) nakonec zakotví právě tam.