Špičkoví návrháři od Mnichova až po Tokio jsou motorem vyšších tržeb
Automobilový designér Adrian Van Hooydonk dorazil do Mnichova a nelze popřít, že dvoudenní neoholené strniště mu dodává kalifornský šmrnc. Člověk by těžko uhodl, jaký je obsah jeho nadměrného zavazadla: čtyři hliněné modely karoserií nových vozů v životní velikosti, dopravené z Los Angeles za podmínek přísného utajení. Jako prezident DesignworksUSA, návrhářského studia automobilky BMW v kalifornském Newbury Park, má před sebou van Hooydonk týden intenzivních tajných jednání na ředitelství firmy s hlavním designérem BMW Christopherem Banglem a členy výkonné rady. Mluvit se bude o podobě a stylu budoucích modelů BMW. Van Hooydonk ví, co jeho šéfové očekávají: Auta mají být tak atraktivní a neodolatelná, aby uchvátila na první pohled. „Při prvním setkání musí člověk říct víc než jen 'pěkný design',“ uvádí van Hooydonk. “Má se ptát: 'Kde jsou klíčky? Tohle auto chci řídit!'
Nikdy v minulosti nebyl design tak důležitý pro úspěch, a dokonce přežití automobilek jako dnes. Vždy existovaly krásně vypadající vozy. Auta, jež zvyšovala tržby a nastavila trend – od Cadillaců padesátých let s elegantní zádí ve tvaru ploutví až po sportovní Nissan 240Z či ultraaerodynamické Audi 100 připomínající letící šíp. Ale spolehlivost, výkon motoru a jízdní vlastnosti se tehdy také velmi cenily a v hlavách spotřebitelů zřetelně vymezovaly rozdíl mezi jednotlivými značkami.
Po desetiletém závodu světových automobilek za lepší kvalitou a konstrukčními vlastnostmi nyní začínají výrobci v konkurenčním boji sázet stále častěji na to, jak auto vypadá. „Design dnes rozhoduje o prodeji,“ tvrdí James Kelly, profesor dopravního designu na Univerzitě aplikovaných věd v německém Pforzheimu.
Čísla mluví za všechno. Svět je zaplaven automobily srovnatelně vysoké kvality. Podle měření firmy J. D. Power & Associates se průměrná kvalita amerických aut při zahájení výroby v posledních pěti letech zlepšila o 24 procent. Propast mezi nejlepšími a nejhoršími americkými vozy se v roce 1998 projevila 212 poruchami na sto vozů, nyní je to 53 závad. Vsadit na pouhou spolehlivost? To si může dovolit čím dál méně modelů. Konkurenční dealer odnaproti má v rukávě stejně působivá hodnocení kvality svých produktů.
Představte si, kolik modelů soupeří o pozornost kupujících. Horečnaté sdílení platforem a komponent od poloviny devadesátých let podnítilo nebývalou úrodu nových automobilů. V roce 1995 se ve Spojených státech prodalo pouze 910 různých typů aut a lehkých užitkových vozů. Časopis Automotive News uvádí, že do předloňska se jejich počet zvýšil o 44 procent na 1314. Určitě je všechny nepotřebujeme. Ale Detroit, Německo a Japonsko jich chrlí stále víc. Minivany, sportovně užitkové vozy (SUV), roadstery, sedany. Jako by každý výrobce chtěl obsadit všechna místečka na trhu najednou.
Jak v takovém davu vyniknout? Vytvořte auto se silnou osobností. Vychytejte přesné proporce a styling – elegantně zakřivenou linii zádě nebo originální masku – a můžete trochu zvýšit cenu. Přesto prodáte víc než konkurenti. „Najednou se nepropadnete o pár stovek milionů dolarů, nýbrž si o stejnou částku polepšíte,“ tvrdí Christoph Stürmer, hlavní analytik pro automobilový průmysl ve frankfurtské pobočce poradenské firmy Global Insight.
Sezona pro lov talentů.
Pro vystižení správného image zvyšují giganti automobilového průmyslu počty pracovníků, investují miliony do high-tech uměleckých studií a utrácejí více peněz na zaměstnávání slavných designérů. Často se snaží odlákat proslulé talenty z konkurenčních dílen. Volkswagen tak přetáhl Murata Guenaka z Mercedesu a Waltera de’Silvu z Alfy Romeo, zatímco koncern General Motors získal Anne Asensiovou z Renaultu.
Špičkový design si žádá velké peníze. Ačkoli jsou rozpočty přísně tajné, návrháři prozradili, že společnosti, jako GM a Ford, zvýšily od počátku devadesátých let výdaje na design nejméně o padesát procent. Špičkoví tvůrci, například Christopher Bangle z BMW a Murat Gunak z Volkswagenu, dokážou podle odhadu poradenské firmy Booz Allen Hamilton vydělat přibližně milion dolarů na platech a odměnách ročně. Peugeot právě investuje 165 milionů dolarů do nového centra designu nedaleko Paříže. O tom, že automobilový průmysl nebere návrháře na lehkou váhu, svědčí i to, že Toyota Motor – ano, ta velká a nudná Toyota – se rozhodla investovat miliony do nákladného střediska v Japonsku (přestože už má vlastní rozsáhlé objekty od Kalifornie až po Francii).
V honbě za fascinujícím vzhledem pátrají nejlepší návrháři po nápadech ve světě umění, architektury a módy. “Většinu inspirace čerpám z architektury a nábytkářského designu,” svěřuje se Ken Okuyama, bývalý automobilový návrhář, jenž působil v Porsche, italském studiu Pininfarina a General Motors, a nyní vede katedru dopravního designu na prestižní umělecké škole Art Center College of Design v kalifornské Pasadeně.
Snaha se vyplácí. Design nové vlny 21. století už sviští po dálnici. Projděte se po Champs Elysées a před očima se vám budou míhat příbuzní z rodiny Renault Mégane – zejména druhá generace hatchbacku Mégane s odvážně useknutou zádí, jež vyjadřuje něco velmi francouzského a velmi provokativního. Nebo si zajeďte do korporátních kaňonů mezi mrakodrapy New Yorku a všimněte si silného BMW 7. Uvidíte pořádný kus germánského plechu - výraz síly, jenž svým ohromujícím vzhledem a do očí bijícím designem probudil u tradicionalistů pohoršení a u návrhářů nadšení. A Japonci? Ti se také převlékají. Nissan Murano má masku podle středověké rytířské helmy a jeho tělo je inspirováno ručně foukaným benátským sklem. “Naším cílem bylo vytvořit vůz, který by byl tak odlišný, aby se za ním všichni otáčeli a ptali, Co to bylo za auto?“ uvádí Taidži Toyota, hlavní návrhář Murana.
Tři různé designy, ale mají tři věci společné. Všechny odmítají uhlazený, větrem ohoblovaný vzhled devadesátých let, a profil auta, které měl každý. Nesou pečeť výrazných návrhářských osobností - žádných komisí. Všechny tyto modely zvyšují tržby a zisky svých výrobců.
Sexy bestie.
V zasedacích síních správních rad zavládla zvědavost. Špičkoví manažeři si uvědomují, že novátorský design pomáhá automobilkám přetahovat zákazníky od konkurence, a proto jsou stále více nakloněni umění. Šéfové firem dospívají k názoru, že přinejmenším v příštích deseti letech bude nudný výraz větším rizikem. “Design hlavního proudu směřuje k revoltě,“ domnívá se J. Mays, hlavní návrhář automobilky Ford a člověk, který během svého působení u Volkswagenu stvořil nového “brouka“. Jeho heslo zní „Drž se osvědčených pravd a zemřeš pomalou smrtí“. Na pozoru se mají dokonce i Němci, kteří celá léta spoléhali na nadčasový účinek minimalismu a design pod heslem „nejprve funkce a potom forma”. Příchod páté generace automobilu Volkswagen Golf loni v září se ohlašoval s velkou slávou, ale realita byla jiná. Navzdory pochvalným názorům na jeho jízdní vlastnosti spotřebitelé automobil zatratili kvůli nudnému vzhledu. Volkswagen loni prodal pouze 110 tisíc nových Golfů, což je o 25 tisíc méně, než se původně plánovalo.
Hlavní designér automobilky VW Murat Guenak chystá velkou záchrannou akci. “Chci u volkswagenů více smyslnosti, vášně a emocí. Auto nemá budoucnost, když mu bude chybět vášeň.“
Vášeň a názor. To je to, co spotřebitelé v Evropě, Asii i Spojených státech uvidí nyní stále častěji, neboť důraz na design přináší své ovoce. Ze Spojených států očekávejte flotilu agresivně tvarovaných aut nové generace s velkými svaly pod kapotou i na siluetě. V Evropě se dívejte po modelech Audi s příměsí brutality – dravě vytesaná karoserie, otevřená tlama masky a zlověstně vyhlížející světla. Máte-li zbytečných 540 tisíc dolarů, můžete vyzkoušet Mercedes McLaren – sportovní auto, jehož profil evokuje velkého bílého žraloka při lovu nějaké pochoutky. Z Japonska přijede opravdová osobnost - Lexus, který držel promyšlenou dietu, než získal svůj blahobytně baculatý výraz a úhlednou siluetu.
Všichni souhlasí s tím, že návrháři s evropskou zkušeností udávají krok díky stoleté tradici aut coby umělecké formě a díky řemeslně pečlivému zpracování interiérů. Proto je nejlepší sáhnout po někom z evropských tvůrců. V roce 1997 zaměstnal Ford J. Mayse, bývalého designéra automobilky Audi. Mays je sice původem z Oklahomy, ale většinu své profesionální dráhy strávil v Německu, v automobilkách Audi, BMW a Volkswagenu, a nyní postavil tým evropských inženýrů. Anne Asensiová, která v současnosti působí ve funkci nové ředitelky designu studia Advanced Vehicles u GM, pomohla navrhnout závratně úspěšný automobil Mégane Scénic. Jeho prodej se vyšplhal na 2,3 milionu vozů a stal se průkopníkem minivanů v Evropě.
Přestože návrháři s evropskou zkušeností dostávají nejvyšší známky, nikdo si nemyslí, že vláda designu starého kontinentu bude věčná. Každý hledá, jak vyjádřit národní charakteristiku. „Nejhorší by bylo napodobovat vzhledem evropská auta,“ tvrdí při popisování pětimetrového sedanu 300C viceprezident pro design u Chrysleru Trevor Creed, původem z Velké Británie. “Potřebujeme architekturu, která řekne: 'Odlišuji se. Mám jiné proporce.' Potřebujeme impozantní proporce.“
I Japonci hledají inspiraci v národní tradici. Designéři Toyoty se snaží o osobitější pojetí využitím takzvaného ”japonského faktoru”, tedy kladného vztahu zahraničních spotřebitelů k místnímu designu a kultuře. Dobrá pověst země vycházejícího slunce zde slouží jako odrazový můstek k barevným, kompaktním a vysoce moderním výrobkům. „Naše designérské tradice nechceme popřít, ale naopak je obrátit ve výhodu,” plánuje Hideiči Misono, generální ředitel nového vývojářského středisky firmy Toyota Motor, umístěného v Toyota City. Svět designu Japonsko sleduje s určitou nervozitou. ”Budí respekt. Najímají kvalitní návrháře a budou produkovat špičkový design,” komentuje Dale Harrow, vedoucí katedry dopravního designu na londýnské Royal College of Art. Toyota chce do roku 2010 získat patnáct procent globálního trhu, ”a hodlá prorazit designem,” dodává Harrow.
Nissan je o kolo napřed, a tak už dramatickou reformou svého designu prošel. Širo Nakamura stál u zrodu působivého a neotřelého – přitom však stále japonského – vzhledu nové generace Nissanů, od přítulně vyhlížejícího minivozu Micra až po luxusní sportovně užitkové Infinity FX-45, které připomíná geparda.
Zatímco se designéři snaží o nejatraktivnější auto světa, své k revoluci přidává i technologie. Software dnes umožňuje trojrozměrné modelování, a tím i odvážnější a novátorské studie s minimem slepých uliček. Návrh na počítači totiž umožňuje vyloučit tvary, jež nesplňují základní bezpečnostní či technologické nároky ještě dřív, než jsou zkušebně vytvořeny na hliněném modelu. Přitom ještě na začátku devadesátých let se dala zkoušet vizuální přitažlivost návrhu jen na hliněných či sklolaminátových modelech.
Virtuální mobilita.
Většina studií dnes disponuje amfiteátry, kde si mohou manažeři a designéři se speciálními elektronickými brýlemi ve virtuální realitě prohlédnout budoucí vůz v pohybu, třeba po dálnici, a to ještě dřív, než je postaven. „Moderní technika usnadňuje přesvědčování nadřízených,” libuje si Moray Callum, ředitel designérského oddělení Mazdy.
Zkrátka navrhovat auta digitálně je mnohem snazší, a tak se autosalony hemží experimentálními modely a studiemi, na nichž si automobilky ověřují reakce veřejnosti. Namísto dvou či tří studií ročně jich výrobci mohou připravit pět nebo šest. Koncepty často slouží jako zkušební vzorek aut, jež se zavádějí do výroby, a odborníci z nich odhadují signály změn v designérských trendech. „Studie získaly na významu v roli předvýrobních prototypů,” hodnotí designér Volkswagenu Murat Guenak, který doufá, že módně vyhlížející roadster R, představený na frankfurtském autosalonu v září, udá tón novému vzhledu celé generace volkswagenů.
Designérské hvězdy disponují tučnějšími rozpočty, špičkovou technikou i většími týmy, a tím roste jejich vliv ve správních radách automobilek. Le Quément je členem představenstva Renaultu a skládá účty pouze předsedovi Louisi Schweitzerovi. I Guenak má u šéfa VW Bernda Pischetsriedera vždy otevřené dveře a zhruba každých čtrnáct dní spolu posedí a proberou nové návrhy. Ředitel pro inovace a kvalitu Robert Peugeot z automobilky PSA Peugeot Citroën údajně povolil svým návrhářům, že mu mohou volat neustále. “Výkonný výbor se designem hodně zabývá – jde o klíčovou strategii,“ prohlašuje Robert Peugeot. Ano, vzhled se dnes cení jako nikdy dřív.
Jak design ovlivňuje design
Audi TT z roku 1999 ovlivnilo design celé řady značek od Nissanu přes Lexus až po Chrysler
1999 Audi TT Coupe, 2004 Nissan 350Z, 2004 Lexus SC 430, 2004 Chrysler Crossfire
Designérův výběr
Současné novinky, i ty budoucí a studie, o nichž hovoří nejlepší světoví návrháři
BMW řady 6
89 500 USD*
Dynamický kabriolet byl uveden na trh v lednu, má výkon 333 koní a provokuje zrak umírněnou verzí stylu šéfdesignéra Chrise Bangla zvanou „plameny na povrchu“. Bangle se svým týmem porušili konzervativní linii bavorské automobilky a spojili řadu profilovaných povrchů s ostrými hranami. Výsledkem je směs konvexních a konkávních linií, které odrážejí světlo a působí velmi emotivně.
Mazda RX-8 25 180 USD Čtyřdveřové sportovní kupé? Ano, a mnohem víc. Nejnovější přírůstek do legendární řady Mazda RX s Wankelovým motorem spatřil světlo světa loni na podzim. Smělým předkem, šikmými předními světly a k zemi přikrčeným profilem má evokovat „napětí atleta“ před startem. Zadní dveře jsou ukotveny vzadu a chybí středový sloupek, takže se na nijak nezmenšená zadní sedadla dobře nastupuje a i čtyři lidé mají dost pohodlí.
Renault Mégane hatchback 19 125 USD Nudný opravdu není. Druhá generace kompaktu od Renaultu se na trhu objevila předloni na podzim a vysloužila si celou škálu výrazů, od originální a futuristický až po divný a šeredný. Strmě spadající zadní okno obrys vozu dramaticky rozetíná do ostrých úhlů a kufr pod ním připomíná „honzíka“, vycpané zadní partie dámských sukní z devatenáctého století. Provokativní design prudce zvedl prodeje.
Peugeot 407 26 000 USD Samozřejmě, že je to Peugeot – jen se podívejte na ty charakteristické kočičí oči. Nový sedan – vyvinutý ve Francii – má do showroomů dorazit v dubnu. Francouzi svůj design trochu odvázali, aby značce vtiskli osobitou tvář. Navíc přidali důraz na vysoce kvalitní interiér. Všimněte si drobných detailů, jako jsou výstupky na ovládacích knoflících větrání, které usnadňují ovládání, a vyberte si mezi obložením řadicí páky z hliníku nebo karbonu.
Nissan Quest 3.5 S 24 590 USD Může být sedmimístný čtyřdveřový minivan elegantní? Nissan kompletně předělal svůj Quest a tento úkol víceméně splnil. Letošní vzhled modelu je považován za známku nového stylu firemního designu. Smělý oblouk střechy, vysoko posazená dělící čára mezi plechem a sklem dveří a střešní okno v nabídce jsou zárukou, že Quest v přeplněném startovním poli své kategorie nezapadne.
Mercedes-Benz SLR McLaren 540 000 USD Mercedes se rozhodl přebít Ferrari jeho vlastní zbraní. Design modelu, který bude k mání už na jaře, vyzařuje dojem mohutné, brutální a nekompromisní síly. Motor s výkonem 626 koní je tak velký, že si vynutil prodloužení předku vozu, aby se za přední osu vůbec vešel. To ale zase tak nevadí – tento sportovní vůz ve stylu retro má šířit respekt, ne vyvolávat vzdychání nad svou krásou.
Lexus GS 48 000 USD* První produkční model Lexusu odhalující jeho novou tvář. Kratší rozvor náprav než u předchůdce a menší přesahy karoserie propůjčují modelu GS pro rok 2006 svalnatější vzhled, zatímco šípová linie střechy, dlouhá kapota a tvar oken v zadních dveřích připomínají klasický roadster.
Ford Mustang od 20 000 USD* Zapomeňte na uhlazený tvar a tupý nos Mustangů posledních let a vzpomeňte si na model z roku 68, v němž Steve Mc Queen duněl ulicemi San Francisca v Bullittově případu. Poslední generace tohoto evergreenu, která bude uvedena na trh během letošního roku, se inspirovala původním modelem s dlouhou žraločí kapotou, krátkým zadkem a třídílnými světlomety, ale ztvárnila jej moderním způsobem. Nechybějí ani efektní prvky charakteristické pro 21. první století, jako je volitelné podsvětlení přístrojů na palubní desce, kde řidič může vybírat ze 125 barev.
Smart Roadster 31 000 USD Smart Roadster od Mercedesu-Benz v nejnovější úpravě od firmy Brabus je skvěle navrženou hračkou. Extravagantní, lehoučký a rychlý vůz je modernější verzí klasického roadsteru - verzí 21. století. Sportovní křivky mají přesné proporce, což autíčku vysloužilo přezdívku „pravnuk modelů MG“. Porsche Engineering dodalo motor a hnací ústrojí, s nímž má pro zábavu určený model velmi slušný výkon. Při pohledu na příznivou cenu se rozbuší srdce těm, kdo mají rádi styl i kvalitu, ale neradi plundrují své bankovní konto.
Chrysler 300C od 24 000 USD Elegantní křivky a klasické proporce modelu 2005 připomínají spíše luxusní Bentley Arnage než rodinný sedan. Návrat k pohonu zadních kol umožnil návrhářům prodloužit kapotu, zdůrazněnou výraznou maskou, a posunout kola do rohů karoserie, aby auto dobře sedělo. Prvotřídní vzhled je součástí strategie firmy ve snaze posunout značku Chrysler směrem nahoru. Do prodeje se vůz dostane v dubnu.
*Odhad
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad Zuzana Suchá a Martin Janda, www.LangPal.com