Sandra Rylková navrhuje design textilních vaků pro děti, které vyrábí společnost BabyVak. Vytvořila si také vlastní značku SanDog, pod níž vyrábí a prodává oblečení pro psy. S tou chce prorazit i na zahraničních trzích, jako je Rusko nebo Japonsko.
Foto: San-Dog
Jak vás napadlo začít s výrobou oblečení pro psy?
Před pár lety jsem si pořídila pejska – čínského naháčka. Ten mne inspiroval natolik, že jsem založila vlastní značku SanDog. Pod tou navrhuji, vyrábím a prodávám oblečení pro pejsky. Pracuji s různými textilními materiály a technologiemi, které mě velmi oslovily a rozšířily můj obzor o další větev designu.
Sandra Rylková
Designu se věnuje už pět let. Na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně vystudovala průmyslový design u profesora Škarky. Pak spolupracovala s řadou firem, které se zabývají výrobou nábytku, interiérových doplňků či textilních výrobků. V roce 2006 založila Rylková firmu SanDog na oblečení a doplňky pro psy. V posledních dvou letech také spolupracuje se společností BabyVak zaměřenou na textilní výrobky pro děti.
Děláte také návrhy dětských pokrývek pro společnost BabyVak. Jak začala tahle spolupráce?
Dostala jsem se k ní v posledních dvou letech díky projektu Design pro export. Firma BabyVak si mě vybrala v Adresáři designérů, který provozuje agentura CzechTrade. BabyVak se zabývá výrobou textilních výrobků pro děti a společně jsme pracovali na redesignu celé jejich výrobkové řady. Počátkem spolupráce byla analýza, která obsahuje seznámení se s výrobními možnostmi firmy, aby navržený výrobek byla schopna vyrobit. Důležité bylo, abych se důkladně seznámila s výrobním sortimentem.
Co všechno jste při analýze designu zvažovali?
Diskutovali jsme o vizi a plánech firmy, dále jakou cílovou skupinu chce firma oslovit či na jaký trh se chce s výrobky dostat. Nedílnou součástí je také analýza konkurence na českém i zahraničním trhu. Bez takové celkové „Analýzy stavu designu ve firmě“ se podle mě žádný nový design dělat nedá.
Jak po analýze vypadal postup při tvorbě nového designu?
S firmou BabyVak jsme začali nejprve s designem textilní kolébky pro děti. Řešili jsme spoustu technologických a výrobních problémů, aby byl produkt estetický, funkční a praktický.
Dalším krokem byla volba textilního materiálu a výběr barev. Z velké barevné škály jsme nakonec zvolili čtyři základní barvy, které působí harmonicky a dají se navzájem dobře kombinovat. Takovýmto postupem jsme vytvořili novou kolekci výrobků v nových barvách, doplněnou o jednoduché módní výšivky a další detaily.
Najděte si designéra
Veřejnou podporu firmám, které hledají pomoc v oblasti designu, zastřešuje agentura CzechTrade a její projekt Design pro export. Informace o nabízených službách, mezi které patří i Analýza stavu designu ve firmě, naleznete na adrese www.czechtrade.cz/sluzby/design-export. Vhodného designéra můžete nalézt v online Adresáři designérů na adrese http://design.czechtrade.cz.
Jakou měrou zasahuje váš klient do návrhu designu?
Navrhování nového designu je o velmi úzké spolupráci firmy a designéra. Designér musí akceptovat především výrobní možnosti firmy a v tomto rozsahu pak pochopitelně doporučit i nové výrobní technologie nebo metody práce. Vlastně se očekává, a je to i má osobní zkušenost, že designér firmě přinese nový pohled na věc. Výrobce už má svůj řád a linii, po které tvoří svůj stávající design, jede v zajetých kolejích. Zato designér je člověk, který přinese do věci svěží vítr, jelikož není ovlivněný firemními zvyklostmi. Proto je schopen přinést nové nápady. Spolupráce s výrobcem je přitom pro mě týmová práce. A je velmi důležité, aby si firma s designérem padla do noty nejen po profesionální stránce, ale také i po té lidské. A to se nám s ředitelem firmy BabyVak, panem Pechou, a jeho skvělým pracovním týmem podařilo.
Co plánujete v budoucnu?
Mé plány do budoucna jsou velmi jednoduché – tvořit, tvořit a zase tvořit. A také samozřejmě vyrábět a prodávat. A hlavně dělat lidem radost a vymýšlet věci nejen funkční a praktické, ale také na pohled elegantní, krásné a v neposlední řadě finančně dostupné. Ráda bych se dál realizovala v rozvoji své značky SanDog a rozšiřovala sortiment výrobků. Velmi bych uvítala spolupráci s agenturou CzechTrade a s její pomocí rozšířila prodej do evropských zemí a na Dálný východ nebo do Ameriky. Přiznám se, že mým snem je oslovit trh v Japonsku a Rusku.