Menu Zavřít

Diesel je nejperspektivnější

4. 3. 2004
Autor: Euro.cz

Káva s…Jean-Martinem Folzem

Zatímco vedení automobilky PSA Peugeot Citroën zajímá hlavně nový model Peugeot 407, česká a slovenská veřejnost je zvědavá spíše na menší modelové řady výrobce. Právě ty totiž budou opouštět výrobní linky budované v Kolíně a Trnavě. Z Kolína bude pod značkami koncernů PSA a Toyota vyjíždět od příštího roku zcela nový model miniautomobilu, vozy ze Slovenska podle Folzových náznaků od roku 2006 potrápí především nejprodávanější mladoboleslavský model Fabia. Oba vozy budou přibližně stejně velké, Peugeot i Škoda kladou v tomto segmentu důraz na vývoj prostorných modelů. Novinka z Trnavy navíc přijde na trh ve stejnou dobu, kdy se Fabia dočká svého nástupce. O budoucích modelech značek Peugeot a Citroën, správné strategii pro Evropské trhy a o perspektivních pohonných jednotkách si Jean-Martin Folz povídal na autosalonu v Ženevě se čtveřicí českých novinářů.

EURO: Máte nějaké nové zprávy o mini vozech, které budete vyrábět v Kolíně?
FOLZ: Auto představíme na počátku roku 2005 a bude levnější než modely, které mají naše značky v současnosti v nabídce. Více podrobností nemohu říci, protože do uvedení na trh zbývá ještě rok.

EURO: Kolik vozů z plánované produkce chcete prodat na trzích nových členských zemí unie?
FOLZ: V segmentu mini vozů není pří příliš silná konkurence. Marketingoví specialisté odhadují, že kapacitu dvou set tisíc vozů, ročně vyhrazenou pro PSA, nebudeme mít problém prodat. Naší hlavní výhodou bude velmi nízká cena. V zemích „nové Evropy“ žije přibližně dvanáct procent obyvatel unie. Předpokládáme, že na těchto trzích budeme prodávat deset až patnáct procent produkce a že nejpopulárnější budou tyto vozy v Česku. Právě proto, že se tam budou vyrábět.

EURO: Znáte již jména nových modelů?
FOLZ: Ano. Jméno bude plně v logice značení automobilů Peugeot a Citroën.

EURO: Takže Peugeot 107 a Citroën C1?
FOLZ: Ano, je to možnost.

EURO: Jak budou vypadat vozy z Trnavy?
FOLZ: Model bude svou velikostí někde mezi Peugeotem 206 a 307. Uvažujeme, že jednou z vyráběných variant bude také velkoprostorový vůz, neboť se domníváme, že tento koncept je budoucností kompaktních automobilů. Na Slovensku nehodláme produkovat žádný specifický model pro slovenský nebo jiný trh. Bude to auto, které se bude prodávat globálně.

EURO: Na jaké modely do budoucna PSA především spoléhá?
FOLZ: Neumím říci, že naší budoucností jsou malá nebo velká auta. Chceme být zastoupeni ve všech segmentech s výjimkou luxusních vozů a zatím se nám to daří. Před dvěma lety jsme nabídkou pokrývali 90 procent prodejů v unii, v současnosti uspokojujeme ještě více zákazníků. Když uvážím, že auta luxusní třídy se na prodejích podílejí zhruba šesti procenty, znamená to, že pokrýváme přibližně 94 procent potřeb zákazníků.

EURO: Peugeot 206 je na trhu šest let a jeho nástupce přijde až za dva roky. Japonské automobilky přitom inovují modelové řady mnohem rychleji. Hodláte je následovat?
FOLZ: Naší strategií je mít modely s dlouhou životností, v průměru šest až sedm let. To znamená, že na trh neuvádíme jeden, ale vždy průběžně celou rodinu zhruba šesti různých modelů. Proto naše automobily nezastarávají tak rychle.

EURO: Receptem na úspěch v Evropě je tedy budování modelových řad na společných podvozkových platformách a se stejnými motory?
FOLZ: Ano, je to strategie PSA již od roku 1997 a postupně ji zavedli či zavádějí také ostatní výrobci. Je čím dál potřebnější mít pestrou paletu odvozenin od jednoho modelu.

EURO: Obliba dieselových motorů se stále v posledních letech zvyšuje. Předpokládáte, že jejich obliba poroste?
FOLZ: Pro nejbližší budoucnost se jeví jako nejperspektivnější a jediné možné řešení právě vývoj dieselových pohonných jednotek. Jsou provozně levnější a ekologičtější než benzinové.

CIF24

EURO: A jaká paliva budou osobní automobily pohánět v dalším horizontu?
Nemyslíme si, že by v nejbližších letech v Evropě vzrostla poptávka po vozech s hybridními motory. Nyní sice pracujeme na vývoji hybridního motoru, kombinujícího pohon na naftu s elektromotorem, který bychom chtěli představit na počátku příštího roku, avšak o jeho prodeji zatím neuvažujeme. U ostatních paliv záleží na rychlosti vývoje technologií. Za možnou alternativu za deset a více let považuji pohon na vodík. Jeho problémem je ale zatím cena a složitá distribuce palivových článků.

  • Našli jste v článku chybu?