Menu Zavřít

Díky designu můžete ušetřit

25. 2. 2008
Autor: Euro.cz

INVESTICE DO VÝROBY - O průmyslovém designu panují mylné představy. Třeba to, že jsou kvůli němu výrobky dražší. Přitom někdy stačí změnit na výrobku jen detail a firma peníze naopak ušetří. Co všechno může firmám přinést dobrý design?

Investice do designu může českým podnikům pomoci zvednout odbyt a prosadit se na zahraničních trzích. „Dlouho jsme si mysleli, že stačí vyrábět kvalitní techniku na vysoké úrovni. Než jsme zjistili, že zahraniční konkurence nabízí stroje, které jsou navíc hezké,“ přibližuje Petr Bednář, ředitel společnosti Tebeco, která vyrábí stroje na sklízení konopí. V řadě českých podniků panuje přesvědčení, že obchod nakonec uzavře ten, jehož výrobky jsou levnější.

Překvapení se dostaví, když si klient raději koupí hezčí produkt od zahraniční konkurence, přestože je dražší. Aby se přitom obchod obrátil k lepšímu, stačí v průběhu vývoje produktu nepodcenit investici do kultivace tvaru. Průmyslový design přináší podle designérů daleko víc pozitiv, než si až dosud podnikatelé připouštěli.

„Málokdo ví, že pokud se projekt zpracuje precizně, nemusí se kvůli novému designu jeho konečná cena zvýšit. Designér totiž dokáže najít rezervy tam, kde si jich konstruktér nevšiml. Většinou se jedná o detaily, které dokáží snížit výrobní náklady a konečná cena zůstane i přes investice do designu stejná,“ říká průmyslový designér Martin Tvarůžek. „V diskuzích s podnikateli proto usiluji vyvrátit časté mýty, které o designu přetrvávají. Například přesvědčení, že design výrobek zdraží.“ Podle Tvarůžka je nutné protrhnout hráz mezi designéry a podniky.

Časté mýty o designu

Podnikatelé přiznávají, že než poprvé hovořili s odborníkem, měli o průmyslovém designu velmi povrchní představu. „Už po prvních rozhovorech jsme se přesvědčili, že design není jen hezký tvar. Skrývá v sobě odpovědi na řadu zásadních otázek, které mohou například ovlivnit lepší ovladatelnost koncového výrobku,“ uvádí ředitel společnosti Protronix Miloš Žáček. Designér a podnikatel Josef Vlk ze společnosti Stairbike, která vyrábí invalidní vozíky, říká, že „chytrý“ design může přinést praktickou kompatibilitu s jinými výrobky, a třeba i vylepšit skladování.

„Nejen nábytek, ale i stroje, na kterých se nábytek vyrábí, potřebují design,“ doplňuje Tvarůžek. Průmyslový design je užitečný i pro levné výrobky. „Nezajímavý výrobek se může s nízkými náklady předělat na kultivovaný model,“ líčí. Otázky ohledně průmyslového designu a další tipy jak komunikovat s designérem či jak vlastně taková spolupráce v praxi vypadá, se budou probírat na plánovaných seminářích vládní agentury CzechTrade. Ty se budou konat v průběhu roku v jednotlivých krajích.

V plánu je osvěta a finanční bonus firmám

Zlepšit firmám povědomí o přínosech průmyslového designu chce CzechTrade balíkem služeb s názvem Design pro export. Agentura od letošního roku tento úkol převzala po brněnském Design centru ČR. To bylo ke konci minulého roku ministerstvem průmyslu a obchodu zrušeno. „Centrum se místo na podporu designu v oblasti průmyslu v určitém okamžiku zaměřilo více na umělecké oblasti. Ambicí ministerstva je však podpora podniků a obchodu,“ odůvodnil krok náměstek ministra Luboš Vaněk v rozhovoru pro Profit na podzim 2007. Tehdy také uvedl jen zdánlivé obrysy, jak by podpora firem pod vlajkou CzechTrade měla asi vypadat.

Nyní ovšem již existují přesná pravidla. Co tedy podnikatelé mohou letos očekávat? Služba se zaměří na osvětu průmyslového designu v Česku i v zahraničí. „Plánujeme semináře s designéry a se zástupci firem. Ty by měly probíhat formou nezávazné výměny názorů mezi odborníky a podnikateli. Cílem je přispět ke zvýšení motivace firem, aby zahrnovaly design mezi priority,“ uvádí generální ředitel CzechTrade Ivan Jukl.

Nejbližší seminář o designu se uskuteční koncem února, další pak v květnu. Průmyslový design bude rovněž propagován na veletrzích. V březnu na brněnském veletrhu Mobitex a v květnu například na veletrhu v Sao Paulu v Brazílii.

Získáte finanční bonus na analýzu

V plánu jsou rovněž individuální služby firmám, jako například podpora odborných poradců podnikatelům při výběru designéra. Do týmu expertů byli přizváni například průmyslový designér Martin Tvarůžek nebo kurátorka Technického muzea v Praze Jana Pauly. V plánu je také finanční podpora firem, které nejsou přesvědčeny o smyslu investice do designu. Mohou získat peněžní bonus na úhradu nákladů na vstupní analýzy hodnotící rozsah, míru a přínos investic do designu. Agentura přispěje částkou do výše 80 procent nákladů a 20 procent si budou hradit firmy samy.

Podpora ale nebude poskytnuta na samotnou realizaci designu. „V této fázi by měly být nápomocné programy agentury CzechInvest, například program Inovace,“ doplňuje Ivan Jukl. Smyslem podpory je přesvědčit podnikatele o přínosu investic do designu pro další růst firmy, který se může projevit například expanzí na zahraniční trhy.

Vznikne nová databáze designérů

Podnikatelé definují jako zásadní problém nalezení vhodného designéra. A designéři zase nevědí, jak oslovit firmy. „Schopných odborníků je v České republice dostatek, ti ale také nevědí, jak se k firmám dostat,“ uvádí Jana Pauly. Proto je potřeba vybudovat kvalitní informační základnu. Jakýsi informační most mezi designéry a podniky. Agentura se chce zaměřit na osvětu a vytvořit databázi odborníků, a to nejpozději do konce června. Z ní si firmy budou moci vybrat experta, který připraví analýzu a určí směr spolupráce.

Jak poznat, že vámi oslovený designér možná není tím pravým ořechovým? Mnohé napoví, pokud je vám už ochoten třeba na první schůzce nakreslit návrh řešení. „Někteří nedokáží přednést rozsah projektu a vysvětlit metodiku,“ uvádí Martin Tvarůžek. Proto je třeba vybudovat kvalitní informační základnu zodpovědných designérů, kteří nejsou jen pouhými dodavateli projektu. Ten, pokud je nekvalitní, může způsobit firmě dlouhodobé nadbytečné výdaje. „Nejvíce peněz se ztrácí v realizaci – například návrhem neekonomických tvarů forem na lisování, jejichž pořízení firmu stojí statisíce,“ přibližuje Josef Vlk. Naopak pozitivně ovlivnit ekonomiku může kvalitní projekt, jenž zohledňuje například skladování. Investice do designu se pak firmě vrátí v úsporách v logistice.

Dobrý design ocení i zaměstnanci

bitcoin_skoleni

Profesionálové ještě před tím, než zahájí práci na projektu, vstřebávají po nějakou dobu řadu informací z celého procesu ve firmách – třeba způsob skladování. Kladou řadu otázek, ptají se například na to, komu je výrobek určen, ale i jaké ambice firma s produktem má. Designéra inspirují rozhovory s vedením i se zaměstnanci. Ti mu mohou objasnit některé procesy při výrobě či nepřímo dát tip, jenž může ovlivnit konečnou podobu výroku.

„Výsledkem je pak projekt, který nejenže dokáže firmě ušetřit peníze, ale posiluje pocit sounáležitosti zaměstnanců k firmě,“ doplňuje další přínosy Jana Pauly. Kvalitní design zároveň i navenek zvedá celkovou prestiž firmy.

  • Našli jste v článku chybu?