Menu Zavřít

Díky za výpověď

5. 4. 2007
Autor: Euro.cz

Ze začátku mě muži nebrali vážně, říká zakladatelka společnosti Elite Rent-a-Car

Graziella Zanoletti (58) Vystudovala pedagogiku, poté se zapsala na filozofii na Boloňské univerzitě, studia však nedokončila. Vystřídala řadu zaměstnání - pracovala jako učitelka, cvičitelka jógy a fotografka. V prázdninové vesničce, kterou provozovala společnost Club Med a kam se Zanoletti zapsala omylem, potkala svého budoucího manžela. Po narození dcery se za ním v 80. letech přistěhovala do Švýcarska. V roce 1987 založila společnost Elite Rent–a–Car se sídlem v Ženevě, která se zabývá pronájmem luxusních automobilů. Firma se nejprve stala evropským, později i celosvětovým lídrem v poskytování pronájmu vozidel té nejvyšší kategorie. V roce 2003 získala Zanoletti ocenění švýcarská podnikatelka roku. Graziella Zanoletti se kromě podnikání věnuje také humanitární činnosti. Angažuje se například při výstavbě škol v Amazonii nebo podporuje kurzy šití pro ženy v Afghánistánu.

EURO: Společnost Elite Rent-a-Car, která se soustřeďuje hlavně na pronájem luxusních automobilů, působí na trhu bezmála dvacet let. Co vás inspirovalo k založení firmy? ZANOLETTI: Nápad pronajímat luxusní auta nebyl původně můj. Jsem Italka, a protože jsem se provdala za Švýcara, přestěhovala jsem se za ním. Ve Švýcarsku ale nebylo vůbec jednoduché sehnat práci. Na všechno potřebujete povolení. Jednou jsem narazila na inzerát, že americká firma pronajímající luxusní vozy hledá někoho, kdo by vedl pobočku ve Švýcarsku. Poprvé po mně nikdo nežádal žádné pracovní povolení. Práci jsem získala, po roce mě ale vyhodili. Dle názoru Američanů jsme nevydělávali tolik peněz, kolik jsme mohli. Získala jsem ale zkušenosti s tímto podnikáním. Klepala jsem na dveře různých bank a nakonec jsem jeden finanční ústav přesvědčila, důvěřovali mi a poskytli mi úvěr. Tak jsem začala svůj vlastní byznys. Nejprve jsem koupila jedno auto, potom dvě, tři…

EURO: Je zvláštní, že žena vede firmu podnikající v automobilovém průmyslu, tedy v oblasti, kde dominují muži… ZANOLETTI: I pro mě to bylo velmi zvláštní. Osobně nepovažuji auta za něco, co bezpodmínečně potřebuji k životu. Líbí se mi krásné vozy, ale není v tom žádné vzrušení.

EURO: Bylo pro vás těžké prorazit ve světě automobilů? ZANOLETTI: Bylo to velmi těžké. Muži se totiž domnívají, že ženy nerozumějí ničemu, co se týká aut. Když si vozy prohlížíte a rozhodujete se, že nějaké koupíte, domnívají se, že vám nemohou říci všechno. Jedinou výjimkou jsou informace o ceně. To se už dnes postupně mění, ale před dvaceti lety tomu tak bylo. Muži mě nebrali vůbec vážně. Hlavně ti, kteří pracovali pro společnosti vyrábějící prestižní značky aut. Po určité době ale pochopili, že jsem sice žena, ale že nejsem hloupá, a začali mě respektovat. Hodně jsem se o autech naučila, vím, jak je vybírat. Jak jsem již říkala, není v tom žádný cit, ale jsou dobrým prostředkem, jak se dostat blíže k lidem. Když přijedou klienti do našich garáží, kde je mnoho luxusních aut, například Maserati, Lamborghini či Ferrari, otočí klíčkem a uslyší motor, vidím, jak se jim rozzáří oči. A to se týká i některých žen. Dříve ženy jen zřídkakdy vybíraly auta, dnes je to jinak. Je pro ně důležité pohodlí a bezpečnost, všímají si barev. Nemají příliš v oblibě sportovní vozy. Preferují Bentley, Aston Martin nebo některé typy GM.

EURO: Jaký je váš nejoblíbenější automobil? ZANOLETTI: Mám ráda hybridní vozy, hlavně značky Lexus. Jejich hybridní modely se skutečně povedly. Nedávno jsem navštívila autosalon v Ženevě a všimla jsem si, že třetina vystavených vozů byla v bílé barvě. I já mám bílé auto. Bílá barva se znovu vrací, je elegantní, odpovídá ženskému vkusu. Také malé detaily, které zlepšují a usnadňují život, jsou pro ženy důležité. Ženy ostatně navrhují interiéry aut a jsou v této oblasti velmi úspěšné. To bylo před deseti lety naprosto nemyslitelné.

EURO: Vaše firma má nyní přes tři sta vozů. Jak často auta kupujete? ZANOLETTI: Dvakrát ročně. Poprvé na přelomu března a dubna, to se připravujeme na letní sezonu. Čekáme na novinky, které byly předvedeny na autosalonu v Ženevě. A podruhé v říjnu, kdy dostáváme auta na zimu.

EURO: Podle čeho se rozhodujete, která auta pořídíte? ZANOLETTI: Již od začátku podnikání jsem dbala na to, abych dostala novinky dříve než jiní. Naše společnost má první auta na trhu. Není to důležité pro mě osobně, ale pro mé klienty. Někteří zákazníci, například z Brazílie nebo z Turecka, si nemohou některé luxusní vozy ve své zemi pořídit. To je dáno mnoha důvody, například bezpečností. Chtějí si ale takovéto automobily vyzkoušet. Klienti ze Švýcarska mají zase hodně aut, ale když vědí, že přijde na trh nějaká novinka, zamíří ke mně. O výběru aut ale rozhodují i další kritéria. Například pořizujeme auta specifických barev. Pro mé zákazníky je podstatné, aby automobily byly něčím unikátní.

EURO: Pozorujete nějaké změny v požadavcích zákazníků? ZANOLETTI: Auta se stala významnou součástí našeho života. Všimla jsem si, že lidé často využívají nízkonákladových leteckých společností, více ale utrácejí za kvalitnější hotely, najímají si luxusní auta, dopřávají si lepší zážitek. Před nedávnem přitom platil opak. Klienti si zaplatili první třídu v letadle, ale když dorazili do určité destinace, půjčovali si malá auta, například Ford Focus. Nyní mají zájem o luxusní značky. Před nedávnem jsme na letišti vyzvedávali šéfa Ferrari, pana di Montezemola. Byl velmi překvapený a říkal, že vůbec netušil, že existuje pick-up z letiště s vozy značky Ferrari.

EURO: Společnost Elite Rent-a-Car nenabízí jen pronájem luxusních vozů. Co všechno si u vás může klient objednat? ZANOLETTI: Vždy tvrdím, že naší prací není jen půjčovat auta. Chceme zprostředkovávat zážitek z jízdy. Vyzvedáváme klienty na letištích, přistavíme vybrané auto před jejich dům, před hotel, v podstatě jsme schopni dodat požadovaný vůz kdekoliv po Evropě. Naši zákazníci mohou říci, že kamkoliv pojedou, budou mít k dispozici luxusní auto. Někteří klienti požadují určitý typ vozu v Ženevě, ale jiný typ v Milánu, a navíc si tam třeba objednají i řidiče. Naší prací je vyhovět klientovi během jeho pobytu v různých destinacích. Navíc připravujeme speciální cesty, během nichž si mohou lidé například otestovat určitý vůz na zkušebním okruhu pro F1, zařizujeme jízdy na okruhu v Monte Carlu nebo jízdy v Toskánsku. Někteří lidé auta skutečně milují. Domnívám se, že množství nových luxusních vozů, které se každoročně dostávají na trh, je známkou prosperující ekonomiky. Dříve se mezi prestižní vozy řadily pouze Ferrari a Porsche. Žádné jiné. Dnes už hodně společností dokáže vyrobit fantastické automobily, a to je pro ekonomiku velmi dobře. Navíc se producenti mohou skutečně přiblížit klientům a porozumět, co dnes lidé opravdu potřebují.

EURO: Partnery vaší společnosti jsou také luxusní hotely, například ženevský Four Seasons des Bergues, milánský Bulgari Hotel či curyšský Park Hyatt. Jak je vybíráte? ZANOLETTI: Klienti luxusních ubytovacích zařízení jsou identičtí s našimi, a výběr partnerů je proto přirozený a logický. Někdy se s provozovateli luxusních hotelů potkám na společenských akcích, jindy je kontaktujeme, protože naši klienti jezdí stále do jejich zařízení. Zákazníků se ptáme, proč preferují určitý hotel. Odpovídají, že se tam cítí dobře, protože dostávají perfektní služby. Obecně si vybíráme partnery ve městech, kde máme své pobočky. To se týká asi čtyřiceti míst. Spolupracujeme také s provozovateli soukromých letadel. I zde jsou důvody stejné – výborný servis. Cestující chtějí mít po přistání k dispozici limuzínu. Navázali jsme spolupráci i se společnostmi, které půjčují luxusní lodě. Klienti takovýchto firem chtějí být součástí něčeho zvláštního a chtějí mít pocit, že se o ně někdo stará.

EURO: Kdo je vaším typickým klientem? ZANOLETTI: V zimě převládají obchodníci a podnikatelé, kteří potřebují stihnout různé schůzky po celé Evropě. Někdy si najímají auta i na zimní rekreaci. Jsou to velmi specifičtí klienti, pohybují se velmi rychle, moc toho nenamluví a požadují velmi atraktivní modely aut. Potom máme skupinu zákazníků, kteří si půjčují vozy kvůli zážitku. Jezdí s nimi třeba dva tři týdny. Často pocházejí ze Spojených států. Minulé léto jsme měli také hodně klientů ze Středního východu. Mezi naše zákazníky patří politici, hlavně během ekonomického fóra v Davosu, obchodníci, movití lidé, kteří zvou své přátele. Máme také klienty ze showbyznysu, nedávnou jsme například vezli herce George Cloonyho. Naše auta si pronajali také Gerard Depardieu nebo brazilský prezident.

EURO: Mají tito VIP klienti také výjimečné požadavky? ZANOLETTI: Ano, mají, většinou se týkají barvy. Nechtějí červená nebo zelená auta, objednávají hlavně tmavé barvy. Čím je náš klient movitější, tím dbá na to, aby měl auto ze speciální limitované řady. Jsou pro něho důležité detaily interiéru, jako jsou speciální kůže nebo dřevo.

EURO: Říkala jste, že jste schopni dodat vybrané auto klientovi kamkoliv po Evropě. Kde všude má společnost pobočky? ZANOLETTI: Firmu jsme založili v Ženevě. Nyní máme ve Švýcarsku tři pobočky, kromě Ženevy také v Curychu a v Gstaadtu. Působíme ve Francii, hlavně v jižní části – v Cannes, v Nice a v St. Tropez - a samozřejmě i v Paříži. Pobočky máme také v Monaku, v Itálii, a to v Miláně a v Římě, expandovali jsme do Německa. Poslední otevřené zastoupení je v Praze.

EURO: Do kterých zemích chcete ještě expandovat? ZANOLETTI: Máme v plánu otevřít pobočku ve Španělsku – v Barceloně, v Madridu a pravděpodobně ve Valencii. Ve Velké Británii již máme partnera, se kterým spolupracujeme, takže tam nepotřebujeme mít své zastoupení. Uvažuji o Rakousku, ale myslím, že lidé, kteří se starají o byznys v Praze, se budou věnovat i Rakousku.

EURO: Kde vidíte do budoucna největší potenciál pro rozvoj vašeho podnikání? ZANOLETTI: Určitě v Itálii. Je to turistická destinace s množstvím nádherných měst. Můžete kdekoliv zastavit a vždy najdete něco zajímavého. Země dobře prosperuje a také bezpečnost se tam výrazně zlepšila. Samozřejmě je pro nás také zajímavá střední Evropa, města jako jsou Vídeň nebo Salcburk. V případě Bratislavy si myslím, že je tam nutné ještě několik let počkat. Přemýšlím také o Berlíně nebo o Budapešti. Naše společnost má internetové stránky a díky nim můžeme zjistit, z kterých zemí naši klienti pocházejí. To je také důvod, proč jsem otevřela zastoupení v Praze. Viděla jsem, že hodně lidí z Česka si objednávalo služby na internetu. Většina těchto klientů mířila do Paříže nebo do Florencie. Zajímavou zemí pro podnikání je určitě Rusko, ale je pro nás hodně daleko. A navíc tu jsou další problémy, jako jsou otázka pojištění, kvality silnic a bezpečnosti.

EURO: Rusové a Číňané jsou ale největšími spotřebiteli luxusního zboží a služeb na světě… ZANOLETTI: To se ale týká hlavně spotřebního zboží. Číňané většinou neřídí sami. Najímají si řidiče, protože zatím nejsou připraveni tato luxusní auta řídit. Způsobují hodně nehod.

EURO: Přesto se v Číně prodává nejvíce luxusních vozů na světě… ZANOLETTI: Ano, to je pravda. Když jsem byla v Pekingu, viděla jsem tam jezdit například mnoho automobilů značky Bentley. Nicméně Číňané skutečně neumějí řídit. Naopak výborní řidiči jsou Indové. Máme hodně zákazníků, kteří pocházejí z Indie. Pro nás je v tuto chvíli Indie určitě zajímavější zemí než Čína.

bitcoin_skoleni

EURO: V globálním měřítku roste poptávka po luxusním zboží. Jak tato skutečnost ovlivňuje podnikání vaší společnosti? ZANOLETTI: My jsme se soustředili na malou specifickou oblast trhu. Nemůžeme vyhovět všem, musíme si vybrat, na co se soustředíme, a snažíme se to dělat co nejlépe. Musíme být opatrní, protože je hodně lidí, kteří jsou za námi a čekají na naše chyby. Velmi důležitá je zkušenost. Naši klienti volají nám, protože máme zkušenosti, musíme jim ale věnovat stále více pozornosti. Neodpustili by nám, kdybychom dělali hodně chyb. Jednou ano, ale ne víckrát. Lidé se dnes učí, jak co nejlépe využít svého času. A čas sám se stává skutečným luxusem. Zákazníci dnes chtějí mít pocit, že se o ně někdo stará, že o ně někdo pečujte. Chtějí se se svými přáteli dělit o zážitky. Součástí našeho života se stává duchovno. Dříve se lidé zdráhali ukázat, že se takovými věcmi zabývají.

EURO: Kromě podnikání se věnujete i charitativní činnosti. Jak jste se k této práci dostala? ZANOLETTI: Domnívám se, že je to součást mé odpovědnosti jako lidské bytosti. Charitativní práci dělám hlavně sama pro sebe, protože se cítím mnohem lépe, když mohu pomoci. Kamkoliv cestuji, ať už to je Amazonie nebo Tibet nebo Afghánistán, lidi, které potkávám, mi dávají skutečně mnoho z jejich života, z jejich prostoty. Když se vrátím domů, mám trpělivost na nejméně další tři měsíce. To je skutečně fantastické. Charitu nenazývám charitou nebo dárcovstvím. Je to výměna. Rozděluji se s jinými lidmi o své znalosti, o finance. Většinou se z nás potom stávají velmi dobří přátelé. Tou nejkrásnější stránkou života, když cestujete, jsou hlavně lidé. Všude je krásně, ale to nejhezčí, s čím se setkáte, to jsou právě lidé. Dávají mi energii. Provozuji něco, co můžeme označit za nadaci. Podporujeme malé projekty z nejrůznějších oblastí a jsme velmi efektivní.

  • Našli jste v článku chybu?