Menu Zavřít

Diskont jde do boje

27. 3. 2003
Autor: Euro.cz

Start nového řetězce oddalují problémy s dodavateli

Velký třesk ještě před letními prázdninami očekává český maloobchod. Zřejmě v červnu otevře německá společnost Lidl v Česku nejméně dvacet svých prodejen. Do konce letošního roku by měla jejich počet zvýšit až na 60 obchodů a na konci příštího roku počítá Lidl se 150 tuzemskými prodejnami.
Vedení české filiálky firmy Lidl v čele s jednatelem Martinem Skleničkou však dosud odmítá odpovídat na jakékoliv otázky médií. Německá centrála společnosti není o nic sdílnější – asistentka vedení týdeníku EURO telefonicky pouze potvrdila, že společnost žádné informace neposkytuje, a dokonce odmítla uvést své jméno. Bez odpovědi zůstala rovněž faxem zaslaná otázka, zda majitelům firmy nevadí, že český management zatím utopil desítky milionů korun investovaných do prodejen, které už řadu měsíců leží ladem.

Utrácejí za expanzi.

Týdeník EURO složil ze zpravodajství regionálních deníků za poslední tři roky mapu míst, v nichž již prodejny Lidlu stojí, či se budují, včetně lokalit, kde místní úřady stavbu prodejen zamítly. Přehled v podstatě souhlasí s dopisem, který zástupce firmy Lidl František Bouda napsal radnici ve Stříbře: „Firma má na území republiky 84 prodejen,“ uvedl počátkem roku Bouda. Více než deset prodejen bylo už před několika měsíci zkolaudováno. Německý odborný časopis Lebensmittelzeitung uvedl, že některé prodejny čekají na otevření dokonce od loňského května.
Vybudování jedné prodejny stojí firmu zhruba 25 až 27 milionů korun. Zřízení 150 prodejen, o nichž Lidl uvažuje, by si do konce příštího roku vyžádalo celkové investice přes čtyři miliardy korun. Kromě toho společnost Lidl buduje dva centrální sklady – větší o rozloze 35 tisíc čtverečních metrů stojí v Brandýse nad Labem a menší vznikne v Bystrovanech nedaleko Olomouce na ploše 23 tisíc čtverečních metrů. Přes dva roky firma rovněž usilovně nabírá zaměstnance. Společnost TNS A-Connect uvádí, že výdaje za personální inzerci narostly od počátku roku 2001 do konce letošního února téměř na 20 milionů korun. Každá z prodejen by měla zaměstnávat asi patnáct lidí, oba centrální sklady si vyžádají zhruba po třech stovkách zaměstnanců.

bitcoin_skoleni

Všude a proti všem.

Prodejny Lidlu jsou diskontním konceptem, proto nejvíce budou konkurovat Penny Marketu společnosti REWE a Plus Diskontu ze skupiny Tengelmann. Mnohé z nových prodejen přitom stojí či vyrůstají právě v blízkosti těchto konkurentů. Zatímco oba již fungující diskontní řetězce provozují obchody o ploše kolem 700 čtverečních metrů, prodejny Lidlu mívájí na1200 čtverečních metrů.
Větší prostor umožní nabízet zákazníkům také o něco širší sortiment. Zatímco Penny Market vede asi tisíc položek, Plus Diskont zhruba 1300, Lidl - jak uvádí časopis Moderní obchod - bude mít „na krámu“ až 1500 druhů zboží. „Lidl zvýší konkurenci nejen na diskontním trhu, ale výrazně ovlivní venkov také tím, že bude silně konkurovat malým obchodníkům,“ předvídá analytik Zdeněk Skála ze společnosti Incoma Research. Skála dodává, že nový hráč také silně zvýší koncentraci v městských lokalitách. Dostupné analýzy tvrdí, že v diskontech zdaleka nenakupují jen chudší spotřebitelé, ale spíše lidé, kteří si váží i svého času.
Diskonty Lidl budou konkurovat i své vlastní obchodní skupině Lidl & Schwarz, jejíž součástí jsou také hypermarkety Kaufland. Právě i v jejich blízkosti Lidl buduje své prodejny. Odborníci uvádějí, že obě firmy skupiny mají přísně zakázáno spolupracovat.

Hledají se dodavatelé.

I když Lidl dosud oddalovanou expanzi v regionech vysvětluje problémy s výstavbou centrálních skladů, zdržení spíše způsobují potíže s nalezením dodavatelů. Zatím nefungující sklady by totiž mohla vyřešit dohoda s bratrským Kauflandem či komerční pronájem cizích ploch.
Strategií firmy je být nejlevnější na trhu. Lidl sice nechce po výrobcích žádné poplatky za umístění v síti, ani platby na marketingovou podporu otevíraných poboček, ale ceny, které firma za zboží nabízí, jsou pro dodavatele nepřijatelné. „Dodavatelé si to nechtějí kvůli Lidlu rozházet s ostatními řetězci,“ řekl pro týdeník EURO zástupce branže.

  • Našli jste v článku chybu?