Rozmach obchodních řetězců v tuzemsku je do značné míry dán vysokou citlivostí českého spotřebitele na cenu, řekl analytik společnosti Unilever ČR Jaroslav Cír. Právě proto jsou podle něj v Česku silně zastoupeny řetězce diskontní, které staví na nabídce co nejlevnějšího zboží.
Jejich sílu lze vysvětlit nízkou kupní sílou většiny populace, doplnil. „I Tesco a Ahold, které v zahraničí budují značku, se u nás snaží profilovat spíše jako diskontéři,“ uvedl dále Cír. Vpád řetězců v polovině devadesátých let podle něj znamenal revoluci v maloobchodě. Utrpěli tím menší obchodníci, ale i vietnamští stánkaři. Vydělali naopak spotřebitelé. Snaha řetězců stlačit ceny způsobuje, že kupní síla Čecha je v maloobchodě dvojnásobná proti stejně postavenému Belgičanovi, podotkl analytik. Řetězce lákají zákazníky hlavně na slevy, k čemuž hojně používají letáků. „Hospodyně mezi 25 až 55 lety je většinou milují. Často je čtou rovnou na schodišti, hned po vytažení ze schránky,“ uvedl Cír. Hospodyňky pak zpravidla přitáhne do příslušného obchodu výrazná sleva na významnější výdajovou položku, například velké balení pracího prášku. Obdobně jako v tuzemsku jsou řetězce rozšířeny v Maďarsku. V Polsku jsou ještě silné menší nezávislé obchody a v Rusku síť řetězců není zdaleka tak rozsáhlá, což je dáno váháním velkých firem, zda vstoupit na ruský trh, a rozlohou této země. Podíl mezinárodních řetězců na maloobchodě je v Česku o něco menší než poloviční. Po vstupu do unie podle Círa dále poroste.