Menu Zavřít

Dlouhá cesta samuraje

26. 3. 2002
Autor: Euro.cz

Restrukturalizace společnosti Matsushita zdaleka nekončí

Každý rok v lednu svolává generální ředitel ósackého koncernu Matsushita Group, největšího světového výrobce spotřební elektroniky, strategickou schůzku managementu, na níž udílí vedoucím pracovníkům instrukce pro nadcházejících dvanáct měsíců. Letos se do přednáškového sálu v hlavním školicím centru společnosti Matsushita vtěsnalo na 630 manažerů a dalších 34 tisíc účastníků roztroušených po celé zeměkouli sledovalo jednání přes satelit. Všichni dychtili po dobrých zprávách, neboť uplynulý rok byl ve znamení nemilosrdných restrukturalizací, v jejichž rámci generální ředitel Kunio Nakamura uzavřel několik továren a vyprovodil z jejich bran tisíce zaměstnanců.
Čekalo je nemilé překvapení. „Obchody jdou špatně,“ prohlásil Nakamura, a proto rozhodl, že mateřská společnost převezme kontrolu nad pěti dceřinými společnostmi obchodovanými na burze včetně jedné z nejvýznamnějších divizí, výrobce mobilních telefonů Matsushita Communication Industrial (MCI). Nakamura si klade za cíl radikálně snížit náklady prostřednictvím centralizace výzkumu, vývoje a marketingu. Jeho muži vědí, co bude následovat: nová vlna uzavírání továren, propouštění a snižování mezd. „Je to nadmíru kruté,“ přiznal Nakamura, „společnosti se však nedaří a k tomu se musíme postavit čelem.“
Situace ještě nikdy nebyla tak černá. Od roku 1918, kdy byla založena v skromných prostorách pronajaté kanceláře, se společnost Matsushita Electric Industrial, vlastnící značky Panasonic a National, poprvé dostala do červených čísel. Minulý měsíc koncern oznámil, že za fiskální rok 2001, který končí 31. březnem, očekává ztrátu 3,4 miliardy dolarů. Matsushitu stejně jako další technologické giganty země vycházejícího slunce zasáhlo celosvětové zpomalení ekonomického růstu a pokles cen na japonských trzích. Nakamura ovšem podotýká, že společnost si nesnáze zavinila z větší části sama. Chrlí tisíce produktů, ovšem s megahitem nepřišla už několik desítek let. Tři ze čtyř hlavních divizí - spotřební elektronika, domácí spotřebiče, průmyslová zařízení a elektronické součástky - byly v minulém roce ztrátové.
Zásluhou Nakamurových reforem se budoucnost koncernu jeví o něco povzbudivěji. Na restrukturalizaci vynaložených 2,7 miliardy dolarů mělo sice na loňské ztrátě svůj podíl, ale v příštím období zajistí Matsushitě mírné oživení. Nakamura předpokládá, že provedené reformy ušetří v tomto roce celkem 1,8 miliardy dolarů. Doufá, že vzrůstající prodej DVD přehrávačů, digitálních televizorů a plochých displejů zejména na domácích trzích umožní koncernu do třetího čtvrtletí návrat k ziskovosti. Aby byly vyhlídky společnosti ještě lepší, Nakamura převedl část nákladů na budoucí restrukturalizaci, snížení stavu zásob a uvádění nových výrobků do účetních knih za rok 2001. „Jeho strategie spočívá ve využití všech myslitelných prostředků ke zvýšení výnosů v nadcházejícím roce,“ tvrdí Hitoši Kurijama, hlavní analytik japonské pobočky Merrill Lynch, který vítá podporu růstu v jakékoli podobě. „Je to riskantní, nicméně v této fázi pomůže každý pozitivní krok.“ Odhaduje, že ve fiskálním roce 2002 vynesou Matsushitě tržby dosahující 53 miliard dolarů, tedy o 1,3 procenta vyšší, čistý zisk 270 milionů dolarů.
Cesta k zotavení ale nebude bez překážek. Matsushita do značné míry sází na nový model mobilního telefonu s bezdrátovým připojením k internetu pro NTT DoCoMo, největšího mobilního operátora v Japonsku. Jeho úspěšný vstup na japonský trh, který se očekává v dubnu, by mohl připravit terén pro uvedení na trhy v Evropě a USA. V minulém roce však Matsushitu donutila softwarová závada ke stažení luxusního přístroje vyvinutého pro oblíbenou službu i-mode společnosti DoCoMo. Právě toto fiasko přimělo Nakamuru k začlenění MCI do mateřské společnosti. „Je nevyhnutelné, abychom vyráběli mobilní telefony stejně spolehlivé, jako jsou naše domácí spotřebiče,“ vyjádřil se Nakamura. „Ve spolehlivosti je naše síla.“
Matsushita rovněž počítá s masivním prodejem vysoce ziskových digitálních televizorů na domácím trhu, který ovládá z 50 procent. Výhoda koncernu spočívá v tom, že vyrábí řadu klíčových součástek, jako jsou optické snímače, systémové čipy a displeje. Zároveň na trh uvádí nový high-end DVD přehrávač v ceně 700 USD, s nímž by rád oslovil kupce digitálních televizorů, a to ještě před zahájením letošního Mistrovství světa v kopané, jež se bude konat v červnu v Japonsku a Jižní Koreji. „Výrobky tohoto typu představují méně než 20 procent celkových tržeb, ale pomohou společnosti pohnout se vpřed,“ tvrdí dvaašedesátiletý šéf koncernu.
Nakamura se zodpovědně zhostil svého poslání už v předloňském červnu, kdy převzal funkci generálního ředitele. Nejdříve reorganizoval management a rozdělil 30 podnikových divizí do čtyř skupin se společným výzkumem a vývojem. Momentálně pracuje na odbourání opěvovaného systému celoživotní zaměstnanosti, který Japoncům před druhou světovou válkou představil Konosuke Macušita, legendární zakladatel společnosti. Vloni dobrovolně zvolilo předčasný důchod třináct tisíc lidí, tedy desetina všech japonských zaměstnanců koncernu. Suma vyplacená za kompenzace se vyšplhala na 1,3 miliardy dolarů, ale snížení stavu zaměstnanců letos přinese úsporu 920 milionů dolarů. Nakamura navíc ukončil činnost několika výrobních celků, včetně továrny na výrobu mobilních telefonů v Británii, a v současné době slučuje tři závody v Japonsku. V tomto trendu bude zřejmě pokračovat i v letošním roce. Dalším z úsporných opatření je snížení platů vrcholovým manažerům, na nichž společnost ušetří 358 milionů dolarů.
V příštích šesti měsících bude hlavní pracovní náplní Nakamury a jeho věrných ohlášené propojování pětice dceřiných společností s mateřským podnikem. Účelem je odstranění duplicitní produkce a efektivnější financování výzkumu a vývoje - kroky, jichž se investoři nějakou dobu hlasitě dožadují. Divize mobilních telefonů MCI každoročně vydávala na vývoj nákladných telefonů třetí generace (3G) až 18 procent tržeb, a přesto se potýkala s nedostatkem prostředků. Nyní bude přidělování financí na výzkum a vývoj v rukou Matsushity a bude možné věnovat více prostředků na klíčové oblasti růstu, jako jsou například právě telefony 3G. Pokud jde o spotřebitelský trh, mateřská společnost i její přidružené podniky, jako Kyushu Matsushita, Matsushita Kotobuki a JVC, zaplavují trh takřka identickými, vzájemně si konkurujícími digitálními fotoaparáty, videokamerami a domácími spotřebiči. Nakamura má v úmyslu omezit počet sortimentních skupin na čtrnáct.
V koncernu není pravděpodobně nikdo povolanější k ovládání obra jménem Matsushita než Nakamura. Vysoký muž sportovní postavy, který se zajímá o dějiny a strategii, si vysloužil pověst krotitele nákladů už v polovině devadesátých let, kdy se mu podařilo postavit na nohy americké pobočky společnosti. Po návratu do Tokia v roce 1997 byl pověřen řízením divize spotřební elektroniky a během pouhých dvou let dokázal dovést k prosperitě všechny dceřiné společnosti v Číně.
Podaří se mu totéž u přebujelého koncernu s provozy ve 44 zemích? Začal dobře, ale investorům to nestačí. Analytici doporučují, aby s mateřskou společností sloučil stagnující JVC. Podle nich by měl také více využívat outsourcingu a převést větší podíl výroby do Číny, kde jsou nižší náklady a kde má Matsushita dosud 39 poboček. „Nakamura zatím odvedl slušný kus práce, ale čeká na něj další,“ poznamenává analytik Kun Soo Lee z tokijské WestLB Securities Pacific.
Spoléhat na prudký skok v prodeji digitálních televizorů nestačí. Digitální vysílání přes satelit se stovkou programů, vysokorychlostním připojením k internetu a interaktivní zábavou na displejích s obrazem ostrým jako břitva ještě není připravené ke startu. Matsushitě - a jejímu generálnímu řediteli - by se zatím spíše hodil hit v duchu walkmana Sony či herní konzole GameBoy firmy Nintendo. A tak zatímco se Nakamura snaží o zavedení mobilních telefonů Panasonic na globálních trzích, doma mu z tržního podílu ukrajuje NEC. Jeho společnost zanedlouho uvede nový mobil využívající i-mode, který jí má v Japonsku zabezpečit návrat na první příčku. Poptávka po nových telefonech však v současném období recese oproti loňskému roku klesla o 66 procent. Klíčem k úspěchu jsou nižší náklady, kvalitnější výrobky, více úsilí. Matsushita musí restrukturalizovat dál. A důkladně.

CIF24

Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Naďa Randová

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).