Menu Zavřít

Dluhy, dluhy, dluhy

28. 7. 2003
Autor: Euro.cz

Ministerstvo odmítá transformaci zadlužených krajských nemocnic

Přestože i nadále existují obecní a státní nemocnice, kraje nyní spravují přibližně 80 z celkového počtu přibližně 136 veřejných nemocnic. Kraje se ze zákona staly zřizovateli těchto zařízení, a převzaly tak odpovědnost za poskytování zdravotní péče. Spolu s nemocnicemi, fungujícími jako příspěvkové organizace, zákon převedl na kraje i jejich závazky, jejichž výše se odhaduje na pět až šest miliard korun. Kraje tak byly postaveny do situace, kdy se musí vypořádat s dluhy z minulých let a do budoucna zajistit financování - nyní ztrátového - provozu nemocnic. Na úhradu těchto závazků nemají dostatečné prostředky, a hledají proto cesty, jak vzniklou situaci řešit při zajištění funkční a efektivní zdravotní péče.

Cesta transformace.

Jedním z kroků, které mají napomoci řešení tíživé situace krajů, je i zamýšlená transformace převzatých nemocnic na obchodní společnosti (nejčastěji akciové, někde též spol. s r.o.). Tato myšlenka získala podporu na úrovni jednotlivých krajů (podporuje ji například královéhradecký kraj) a byla příznivě přijata i v rámci Asociace krajů. Podstatou návrhu je převedení čistých aktiv nemocnic (bez závazků) na nové subjekty – obchodní společnosti, které budou nadále poskytovat zdravotní péči. Tyto nové subjekty tak dostanou šanci začít s čistým štítem, zatímco staré závazky zůstanou krajům, které o jejich uhrazení budou vyjednávat se státem.
Pokud odhlédneme od problematiky očištění od starých dluhů, má činnost nemocnic formou obchodních společností (oproti příspěvkovým organizacím) několik dalších výhod. Kromě snadnější možnosti přechodu k vícezdrojovému financování či možnosti případné budoucí privatizace některých nemocnic nebo jejich částí je výhodou zprůhlednění hospodaření, posílení odpovědnosti managementu a možná zainteresovanost zástupců zaměstnanců. Kraje by mohly kontrolovat vlastněné nemocnice prostřednictvím účasti v dozorčích orgánech a měly by větší flexibilitu v personální a mzdové politice. Nemocnice by ve formě obchodní společnosti mohly získat případné externí financování, či podílet se na projektech PPP (public private partnership), včetně přímé majetkové účasti dalších subjektů.

MM25_AI

Právní rámec.

Způsob provedení transformace představuje právně komplikovanou otázku. Přímá změna právní formy z příspěvkové organizace na obchodní společnost není možná. Jako prakticky jediné právně schůdné řešení se jeví zrušení příspěvkové organizace rozhodnutím kraje, přechod majetku a závazků na kraj a následný vklad majetku do existující obchodní společnosti. Jediným akcionářem či společníkem příslušné obchodní společnosti by byl kraj, případně právnická osoba zřízená krajem. Jednou z variant je postup, při němž by na obchodní společnost byl převeden pouze movitý majetek, zatímco nemovitý majetek by zůstal ve vlastnictví kraje a nemocnicím by byl krajem pouze pronajímán. Klíčový je časový aspekt přechodu činnosti nemocnice na obchodní společnost. Z hlediska hladkého fungování nemocnic, přechodu soukromoprávních vztahů (například se zaměstnanci) a vztahů se zdravotními pojišťovnami a z hlediska souladu s veřejnoprávní regulací je nutné zajistit, aby zrušení příspěvkové organizace, přechod majetku na kraj a jeho převod na obchodní společnost na sebe bezprostředně navazovaly. Zároveň je nutné, aby příslušná obchodní společnost byla v okamžiku, kdy na ni bude majetek převáděn, oprávněna poskytovat zdravotní péči v požadovaném rozsahu. Úskalími plánu transformace nemocnic jsou zejména administrativní náklady a některé daňové otázky.

Problematický nesouhlas.

Proti tomuto plánu hlasitě protestuje ministerstvo zdravotnictví. Připravilo dokonce návrh zvláštního zákona, který by krajům uvedenou transformaci výslovně zakázal. Z pohledu krajů jde samozřejmě o paradoxní situaci: týž stát, který na ně převedl nemocnice včetně všech jejich dluhů, jim nyní brání v řešení vzniklé situace. Na pováženou je také otázka zásahu státu do práva krajů na územní samosprávu, zaručeného ústavou, dokumenty Rady Evropy a chráněného i v současné Evropské unii. Obdobnou otázku řešil i Ústavní soud, který předminulý týden zrušil ustanovení zákona, které krajům a obcím zakazovalo po dobu deseti let disponovat s majetkem, který na ně byl převeden státem. Nelze vyloučit, že podobný osud by mohl postihnout i návrh ministerstva zdravotnictví.

  • Našli jste v článku chybu?