Na rozlehlých plochách poblíž Colorado Springs a na dalších místech ve Spojených státech uskladnil Volkswagen tisíce nelegálních aut s naftovým motorem. Modely Jetta, Golf a Passat tu čekají, než je technici vybaví novým softwarem, aby je automobilka následně mohla znovu prodat. Ne u všech se to ale podaří a četné starší kusy půjdou do šrotu.
Kvůli skandálu s podvodným softwarem v řídicích jednotkách motorů, který v místech emisních kontrol omezoval jejich výkon a tím i zplodiny ve výfukových plynech, už Volkswagen k polovině srpna ve Spojených státech odkoupil přesně 275 601 vozů se vznětovým dvoulitrem a vyplatil za ně celkem 6,3 miliardy dolarů (138 miliard korun).
V nehostinné oblasti stojí v blocích po 12 autech, vždy po šesti dvojicích nárazníky těsně u sebe. Jetty, golfy a passaty mají sejmuté registrační značky a visačku se základními údaji za čelním sklem. Ačkoli některá z těchto aut nenajela ještě ani dva tisíce kilometrů, jejich další osud je nejasný.
Plocha poblíž závodního okruhu Pikes Peak International Raceway ležící přibližně 30 kilometrů jižně od města Colorado Springs je přitom jen jedním z mnoha míst zaplněných volkswageny se zakázaným naftovým motorem. Na parkoviště koncern sváží část z automobilů, které musel zpětně odkoupit od svých zákazníků. Volba odlehlého místa vzdáleného půldruhé hodiny jízdy autem od Denveru padla zjevně záměrně ve snaze držet objekty největšího automobilového skandálu stranou pozornosti.
Drahá aféra |
---|
Volkswagen jen ve Spojených státech protiprávně opatřil na 590 tisíc automobilů s naftovým motorem podvodným softwarem, který při emisních testech aut měnil výkonnostní charakteristiku motoru tak, aby škodlivé zplodiny ve výfukových plynech klesly pod zákonnou mez. Koncern uznal svou vinu a přistoupil na pokutu 4,3 miliardy dolarů (94 miliard korun). V pátek také justice potrestala prvního z pachatelů. Soud v Detroitu poslal inženýra Volkswagenu Jamese Lianga kvůli podvodu na tři roky a čtyři měsíce do vězení a uložil mu pokutu 200 tisíc dolarů (4 370 000 korun). Začátkem roku se jeho zaměstnavatel dohodl s americkými úřady na tom, že majitelům 487 tisíc automobilů s naftovým dvoulitrem učiní nabídku na odkup vozu nebo jeho bezplatnou úpravu. Automobilový koncern to může přijít až na 10 miliard dolarů (219 miliard korun). Další až 1,2 miliardy dolarů (26 miliard korun) VW vynaloží na úpravu nebo odkup aut s třílitrem montovaným do modelů Touareg nebo Audi Q7. |
Modely Volkswagen Golf, Beetle, Jetta a Passat stejně jako Audi A3 – dokud se jim nedostane legálního softwaru i dalších nezbytných úprav - už podle americké Agentury pro ochranu životního prostředí (EPA) nesmějí ani na silnici, ani na export. Automobilka si mezitím obstarala povolení na programové vybavení i fyzické úpravy pro téměř všechny dotčené dvoulitry. Nepodařilo se jí to jen u passatů z let 2012 až 2014 s manuální převodovkou. Potíž všech dotčených aut pak spočívá v tom, že si úprava tak velkého počtu vozů vyžádá spoustu času, takže Volkswagen potřebuje skutečně hodně místa na jejich skladování.
„V Americe jsme to podělali.“ Bývalého šéfa VW může zničit jeden telefonát
Koncern se o parkovišti volkswagenů u Colorado Springs vyjádřil v tom smyslu, že jde o „jedno z více“ takových ve Spojených státech. Smyslem odstavování aut je získat čas, než bude možné je znovu prodat. Některé starší vozy, jejichž úpravy by nepřipadaly v úvahu, by koncern „zodpovědně recykloval“, popsala záměr mluvčí amerického zastoupení automobilky listu Süddeutsche Zeitung. Počet podobných stanovišť, jejich polohu ani počet aut však upřesnit nechtěla.
Co neprozradí Volkswagen, mezitím odhalují iniciativy občanů. Volkswagen podle nich odstavuje ilegální auta ještě v přístavu Baltimore a další v prostoru bývalé vojenské základny v kalifornském San Bernardinu. Nad parkoviště v Michiganu vyslali dron. Volkswageny tam jsou vyrovnané vedle kdysi zastřešeného stadionu Pontiac Silverdome, který byl dějištěm fotbalového mistrovství světa v roce 1994.
Podívejte se na parkoviště v San Bernardinu:
Parkoviště v Coloradu Volkswagen pravděpodobně v reakci na aféru spěšně vybudoval. Na snímcích Google-Maps ještě není. Analýza fotografií naznačuje, že se rozkládá na ploše bezmála 40 hektarů, na níž by se vešlo nejméně 15 tisíc automobilů. Několik tisíc jich tam už stojí. Bude-li ale automobilka v Americe úspěšně jednat, možná se nakonec ani nezaplní.
Volkswagen totiž legalizovaná auta – pod přísným dohledem úřadů – rovnou prodává. Fred Emich, šéf Emich Volkswagen v Denveru, už přes interní aukční portál z parkoviště koupil 45 takových vozů. Ceny jsou výhodné a o auta je zájem. Zároveň se opět zvedají prodeje i nových aut. Volkswagen tedy ani ve Spojených státech kvůli aféře zatím nekončí.
Skandál nicméně bude automobilku trápit dál. Do konce července 2019 musí 85 procent dotčených aut s naftovým dvoulitrem stáhnout z provozu, nebo je bezplatně upravit. Podle informací soudu tak Volkswagen k polovině letošního července učinil u šesti z 10 aut. Model Jetta z roku 2009 má stanovenou cenu až 14 025 dolarů (306 tisíc korun) a Audi A3 Prestige z roku 2015 dokonce až 44 176 dolarů (965 tisíc korun). Zákazníkovi, který chce auto vrátit, výrobce musí vyplatit tyto stanovené částky. Tak je tomu ale jen ve Spojených státech. Ve zbytku světa automobilka vyplácí vždy jen individuálně sjednané či vysouzené odškodné či auta odkupuje zpět.
I ve Spojených státech se nicméně pokouší ušetřit alespoň tím, že majitele aut přesvědčuje, aby přistoupili na bezplatnou úpravu vozu. To je pro výrobce nejvýhodnější scénář i přesto, že kromě nákladů na zásah v servisu povinně vyplácí i odškodné ve výši 5100 až 10 tisíc dolarů (až 218 500 korun). Prodejce Emich přiznává, že majitelé přijíždějí do servisu s obavou o výkon i spotřebu svého auta. Při jednáních s nimi ale nabyl přesvědčení, že dieselu pořád ještě fandí. Skutečnost, že ze všech osobních aut se spalovacím motorem v USA jich už před skandálem byla naftových jen pouhá 3 procenta, nasvědčuje tomu, že část jejich provozovatelů budou skutečně nezlomnými fandy dieselu.
Související články:
Štědrý Volkswagen: právnička dostane po roce ve firmě odstupné 400 milionů
Piëch o skandálu VW: O podvodech věděl i premiér Dolního Saska
Už žádný Winterkorn: šéf VW bude brát maximálně 10 milionů eur
Jak dlouho Winterkorn o skandálu věděl?