U nízkonákladových leteckých společností je těžké odhadnout, zda přežijí další zimu. O přeplněném trhu a jeho očekávané konsolidaci se hovoří pár let, jenže zatímco jedny aerolinky padnou, další dvoje se vyrojí. Německé Germanwings se na trhu pohybují od října roku 2002 a zdá se, že se zimou mít problémy nebudou. Letos chtějí přepravit 5,5 milionu pasažérů, v roce 2006 jich má být o další dva miliony více. Vytíženost jejich letů se pohybuje kolem 84 procent a jeden cestující pro ně znamená průměrný obrat 60 až 80 eur. To má letos přinést tržby na úrovni 380 milionů eur, napřesrok plánují 570 milionů. V červnu si kvůli zajištění růstu nakoupily osmnáct airbusů A319, nyní jejich flotila čítá 32 letadel. Do Prahy létají z Kolína nad Rýnem a od konce října i ze Stuttgartu. O tom, jak bude vypadat další rozvoj firmy, o možnosti zavádění dalších pravidelných letů do Česka a o vyhlídkách levných aerolinek v Evropě hovořil týdeník EURO s generálním ředitelem Germanwings Andreasem Bierwirthem.
EURO: Germanwings letos přidaly ke svým dvěma základnovým letištím v Kolíně nad Rýnem a ve Stuttgartu další dvě v Berlíně a Hamburku. Počítáte v příštím roce s pokračováním expanze?
BIERWIRTH: Určitě budeme v roce 2006 rozšiřovat počet destinací a zahušťovat síť, a spolu s tím uvažujeme rovněž o nových základnových letištích. Nerozhlížíme se přitom pouze v Německu, ale zkoumáme možnosti i v jiných zemích.
EURO: Uvažujete o rozšiřování letů do Česka? Třeba na jiná letiště než jen do Prahy-Ruzyně?
BIERWIRTH: Strategickým cílem Germanwings je posilovat svoji pozici na trhu v Severním Porýní-Vestfálsku a na letištích ve Stuttgartu, Berlíně-Schönfeldu a v Hamburku. Tím se otevírají možnosti spojit Prahu s dalšími základnami, například s Hamburkem. Zda začleníme do naší sítě i jiná česká letiště, bude záležet na vyhodnocení té které oblasti - zda je pro Germanwings dostatečně perspektivní, aby se linky vyplácely. Zatím však ani v jednom z těchto případů nedošlo k rozhodnutí.
EURO: Rozvoj Germanwings je velmi rychlý. Hodláte se dostat na úroveň nízkonákladových evropských lídrů Ryanairu a Easyjetu?
BIERWIRTH: Ano, je to součástí naší dlouhodobé vize. Přestože Ryanair existuje šestnáct let a Easyjet dvanáct, Germanwings po třech letech na trhu vybudovaly v Evropě linky do 43 destinací. Daří se nám být dokonce úspěšnější, než byly tyto společnosti za stejné období.
EURO: Tržby za letošní roky by měly dosáhnout 380 milionů eur. Odhad zisků či ztrát jste však nezveřejnili…
BIERWIRTH: Předpokládáme, že se koncem tohoto finančního roku dostaneme do černých čísel. Od roku 2006 bychom měli dosahovat stabilního zisku.
EURO: Co by vám dosažení cílů mohlo zkomplikovat nejvíce?
BIERWIRTH: V současnosti jsou hlavními tématy mezi aerolinkami růst cen leteckého benzinu a konsolidace sektoru. Proto bude v příštím roce třeba dosahovat vysoké produktivity: volit natolik atraktivní destinace, aby byla obsazenost sedadel co nejvyšší a aby letadla sertrvávala co nejméně času na zemi.
EURO: Marketing Germanwings spolupracuje s turistickými centry v Kolíně nad Rýnem a jiných městech. Daří se vám přitahovat zákazníky tím, že informujete o kulturních či sportovních událostech poblíž letišť, na něž létají vaše letadla?
BIERWIRTH: Jsme si vědomi toho, že klienti nevolí Germanwings pouze pro jejich rozumnou cenovou politiku. Snažíme se vytvářet důvody, kvůli nimž by lidem stálo za to cestovat. Zásadní roli při tom hrají internetové stránky společnosti. Navštěvuje je v průměru 3,5 milionu návštěvníků měsíčně, takže se nám celkem úspěšně podařilo z nich vytvořit „platformu pro cestování“. Kromě letenek na webu nabízíme další služby spojené s cestováním a spousty informací.
EURO: Aerolinky Air Berlin nedávno zahájily akci, při níž prodávají letenky v řetězci Penny Market. Domníváte se, že by se taková strategie mohla ujmout?
BIERWIRTH: Velmi o tom pochybuji. Podobné akce totiž daleko více prospívají supermarketům než leteckým společnostem. V Germanwings o ničem takovém neuvažujeme a raději se budeme držet internetu.
EURO: Jaký je váš názor na nedávné opatření Evropské komise, jež má omezit podporu regionálním letištím od aerolinek (k činnosti komisi přinutila finanční podpora Ryanairu, kterou irské aerolinky věnovaly belgickému letišti v Charleroi - pozn. red.)?
BIERWIRTH: Těžko říci, zda se to do budoucna projeví v odvětví pozitivně. Každopádně Germanwings finančně žádné z letišť nepodporují a volí jen důležité dopravní uzly, aby byly atraktivní pro byznysovou klientelu, která se nyní podílí na celkovém počtu pasažérů ze 42 procent.
EURO: Nebojíte se, že se očekávaná konsolidace v sektoru nízkonákladových leteckých společností dotkne negativně i Germanwings?
BIERWIRTH: Bezpochyby ze současných hráčů na trhu mnozí nepřežijí. Germanwings by se to však týkat nemělo. Jednak máme v zádech silnou podporu od naší mateřské společnosti Eurowings, v níž vlastní 49procentní podíl Lufthansa, a jednak považujeme svoji pozici na trhu v porovnání s konkurencí za silnou. Doufáme, že se budeme nadále rozvíjet tak rychle, jak nám to naše úspěchy dovolí.