Slovenský finanční dům rozjede v březnu svůj český byznys
Konkurence na českém bankovním hřišti se zvyšuje. Slovenská Poštová banka získala veškerá povolení a během jara vstoupí na český trh. Obdoba tuzemské Poštovní spořitelny se na Slovensku soustřeďuje především na retail. V Česku chce ale nejprve lákat korporátní klienty a teprve v druhé polovině roku plánuje vstup do retailu. „Úspěchem bude dosažení bilanční sumy v jednotkách miliard českých korun v prvním roce činnosti a ziskovost našich českých aktivit v dalším roce,“ prohlásil šéf Poštové banky pro Českou republiku Patrik Chovanec.
Chceme klienty našich klientů
Poštovou banku ovládá prostřednictvím své investiční společnosti Istrokapitál slovenský miliardář Mário Hoffmann. Istrokapitál drží v bance bezmála 94 procent, zbytek patří státní Slovenské poště. Banka už v současné době obsluhuje několik významných českých korporátních klientů ze své bratislavské centrály. Jde o středně velké až velké společnosti z oblasti průmyslu a obchodu, kterým banka spravuje depozita a poskytuje financování. Během března by mělo dojít k „překlopení“ jejich obsluhy do pražské centrály, a tedy ostrý start banky v Česku.
Přes svou firemní klientelu se chce slovenský nováček v České republice dostat i k retailu. „Máme několik variant a způsobů, jak dosáhnout posílení našich pozic a jak vstoupit do retailu na českém trhu. Nyní je budeme vyhodnocovat a hledat optimální distribuční kanály, popřípadě využijeme již stávající sítě některého z našich klientů nebo potenciálních obchodních partnerů,“ uvedl Chovanec.
Ve hře je tedy strategie nalákat „klienty svých klientů“. V praxi to může vypadat následovně. Pokud by byl v portfoliu firemních klientů Poštové banky třeba plynárenský podnik, banka by se zaměřila na jeho zákazníky. Po dohodě s vedením by zákazníkům mohla nabízet bankovní služby a využívala by i pobočky této plynárenské firmy. Šlo by o podobný systém spolupráce, který v Česku aplikuje Poštovní spořitelna a Česká pošta.
Spekuluje se i o tom, že by banka mohla převzít a využít pobočkovou síť od jiné menší banky. Takové úvahy Chovanec neodmítá, avšak tvrdí, že jsou předčasné. „Plán rozvoje nových poboček je velmi výrazně determinován způsobem, jakým bude Poštová banka rozvíjet retail v Česku,“ popisuje.
Spolupráce s J&T Bankou
V souvislosti s vlastníkem banky by mohlo nakonec dojít i ke spolupráci s českou J&T Bankou, v jejímž portfoliu klientů je právě Istrokapitál. „Nebráníme se případné spolupráci s žádným partnerem nejenom z oblasti finančních trhu, pokud by takováto spolupráce byla smysluplná a zajímavá pro obě strany,“ tvrdí Chovanec.
Kromě hypoték hodlá banka nabízet veškeré běžné bankovní produkty pro firmy i fyzické osoby. Do portfolia služeb budou patřit běžné či termínované účty, internetové bankovnictví, platební styk, úvěrování či platební karty. Na retail hodlá „útočit“ především spořícími konty, jež prý budou mít jednu z nejvýhodnějších sazeb na trhu. Konkrétnější však zatím Chovanec není. Na Slovensku banka dominuje ve spotřebitelském financování, což hodlá rozjet v druhé polovině roku také v Česku.
Po mBank a AXA Bank jde o další banku, která hodlá v Česku zahájit bankovní byznys. Přestože je na tuzemském trhu v tomto oboru „těsno“, nováčci nejsou bez šance, domnívají se experti. Banky v Česku, ale i potenciální zájemci o vstup na tuzemský trh si hodně slibují od přijetí eura. Přestože se jedná o horizont pěti a více let, zkušenosti ze Slovenska jasně ukazují, že některým bankám se díky této změně podařilo výrazně zvýšit tržní podíl. Jde totiž o to, že na Slovensku mělo mnoho lidí své úspory ve slovenských korunách schované doma. Když si je šli proměnit do banky za eura, rovnou si založili účet. „Přijetí eura na Slovensku velmi výrazně zamíchalo bankovním trhem a způsobilo malou revoluci. V našem případě bylo euro velkou využitou obchodní příležitostí, jak zvýšit svůj tržní podíl a zlepšit bilanční sumu,“ potvrzuje Chovanec.
*
BOX
Banka v číslech**
Rok* bilanční suma v mld. eur* zisk v mil. eur
2009* 1,8* 22,0
2008* 1,5* 9,4
2007* 1,2* 21,1
Pozn.: Údaje jsou za slovenský trh, vždy k 31. 12.
Pramen: Poštová banka