TURISTICKÉ KANCELÁŘE - Zákaz dovozu masných a mléčných výrobků do Chorvatska se nakonec na české turisty nevztahuje. I tak ale můžou být poslední týdny považovány za období komplikací, které odnášejí především cestovní kanceláře.
Kdo si s předstihem koupil zájezd do Chorvatska, nestačí se divit. Cesta za přímořským pobytem v nejoblíbenější letní zahraniční destinaci Čechů je letos poněkud dobrodružnější než v posledních letech. Po speciálních nařízeních týkajících se nezletilých dětí cestujících bez rodičů (informovali jsme o nich v Profitu č. 20/2008) přišla další rána. Zákaz dovozu masných a mléčných výrobků sice nepřežil ani týden od momentu, kdy začal platit, i tak ale stihl přidělat nejednomu majiteli cestovní kanceláře pořádnou vrásku na čele.
„Do Chorvatska vycestuje kolem 800 tisíc Čechů ročně a zhruba dvě třetiny z toho se ubytovávají v apartmánech s kuchyňkami, kde si vaří. Pokud by si nemohli potraviny přivést, cesta by se jim značně prodražila,“ vysvětluje Tomio Okamura z Asociace cestovních kanceláří a agentur. Obávaná situace se ale českým turistům a cestovkám vyhnula, aspoň prozatím. Chorvatské úřady minulý týden rozhodly účinnost zákazu dovozu masných a mléčných výrobků z členských zemí Evropské unie o sezonu odložit.
Zmatky a komplikace kolem cest do Chorvatska nezůstávají bez následků pro podnikatele. „Za poslední zhruba měsíc klesl zájem o zájezdy do Chorvatska zhruba o čtyřicet procent,“ konstatuje Renata Petříčková z cestovní kanceláře Skalla, která sídlí v Hradci Králové. Zatím podle ní kancelář zájezdy nezlevnila. Pro další dny to ale vyloučit nemůže.
Podobnou bilanci zaznamenávají podle Okamury i další cestovky, i když ty větší to často z marketingových důvodů nechtějí přiznat. „Už v květnu se kanceláře potýkaly s výrazným poklesem zájmu o tuto destinaci. Minulý týden jsme zaznamenali první storna,“ přibližuje Okamura. Počet Čechů cestujících právě do Chorvatska podle něho poslední dva roky stagnoval. Hlavním důvodem je rostoucí životní úroveň, která našincům umožňuje vycestovat do atraktivnějších destinací, jako je například Řecko, Tunisko nebo Egypt. Z klesajícího zájmu o Chorvatsko by pak podle Okamury nejvíce těžila Itálie, která je mu cenově nejpodobnější.