Radovanem Jakubčíkem
Slovenská Privatbanka vstoupila na český trh loni na podzim. Prostřednictvím zastoupení zahraniční banky s licencí České národní banky se v Česku rozhodla nalákat movité klienty. Zájem má především o Čechy, kteří jsou dolarovými milionáři, tedy s majetkem přes osmnáct milionů korun. Do roku 2012 chce banka spravovat aktiva těchto klientů ve výši šesti miliard korun. Banka spadá do portfolia projektů investiční skupiny Penta. „Zázemí takto silné skupiny nám velmi pomáhá,“ konstatoval šéf české reprezentace Privatbanky Radovan Jakubčík.
EURO: Jak byste zhodnotil dosavadní působení Privatbanky na českém trhu? JAKUBČÍK: Teprve v závěru loňského roku jsme zde zřídili zastoupení a nemáme za sebou dostatečně dlouhou dobu, abychom mohli cokoli hodnotit. Můžeme ovšem říci, že jsme si vytvořili řadu obchodních kontaktů. Snažili jsme se uvést značku na český trh, což se nám zatím daří. Důležitá je i práce našich lidí, díky které jsme si vytvořili dobré kontakty a získali nové klienty.
EURO: Nebrzdí rozvoj banky nízký „ečkový“ rating, který jste dostali od agentury Moody’s? JAKUBČÍK: Nebrzdí. Rating je pro nás značkou transparentnosti. Označení, které nám stanovila Moody’s, vychází jednak z toho, jaký má banka podíl na retailovémm trhu, zda je součástí nějaké velké finanční skupiny, a bere v úvahu výsledky banky. Vzhledem k tomu, že Privatbanka není společností, která by obchodovala na retailovém trhu, a rovněž není součástí velké bankovní skupiny, logicky musí být rating těmito skutečnostmi ovlivněn. Na druhé straně Moody’s ve svých výrocích prohlašuje, že situace banky je zdravá a výhled je minimálně stabilní, to je pro nás důležité. Je podstatné sledovat trend, a ne absolutní hodnotu ratingu.
EURO: Platí, že máte zájem především o dolarové milionáře? JAKUBČÍK: Jsme privátní bankou v tom pravém slova smyslu. Orientujeme se na privátní klientelu s určitým objemem investovatelných prostředků. Takže ano, máme zájem především o dolarové milionáře. Tam vidíme svou cílovou skupinu. Tento segment v Česku i v době krize roste, byť se růst zpomalil, ale pořád je zajímavý.
EURO: Jaký objem aktiv v současné době spravujete? JAKUBČÍK: Banka spravuje zhruba 537 milionů eur, což je údaj ke konci roku. Samozřejmě že i Česko má svůj podíl, ale vzhledem k tomu, že jsme teprve ve stadiu zrodu, tak takové údaje nesdělujeme a budou součástí dat na konci roku. Stejně tak počet českých klientů. Není dobré bilancovat po čtyřech pěti měsících. Budeme bilancovat až na konci roku.
EURO: Naberete nové zaměstnance? JAKUBČÍK: Máme dostatek kvalitních pracovníků, ale určitě plánujeme další růst. Počítáme, že budeme přijímat další lidi do týmu. Do konce roku 2012 plánujeme mít tým osmi bankéřů. V současné době jsme tři a očekáváme, že ještě letos přijmeme další dva lidi.
EURO: Plánujete nějaké nové emise dluhopisů? JAKUBČÍK: Úspěšně jsme umístili dluhopisy lékáren Dr. Max a v současné době probíhá emise mezinárodní sítě lékařských laboratoří Alfa Medical. Prodej se nyní chýlí ke konci. Připravuje se další emise dluhopisů slovenské společnosti Bory. Samozřejmě očekávám, že bude následovat další emise do konce roku, ale o ničem konkrétním není rozhodnuto.
EURO: Neuvažujete o nových pobočkách? JAKUBČÍK: Pobočková síť je otevřené téma. Uvažujeme přiblížit se klientům, ale až v situaci, kdy nám to trh a rovněž naše výsledky dovolí. Nechceme bezúčelně utrácet na budování sítí. Nevylučujeme posunout se do regionu, ale zatím je to předčasné.
EURO: Sledujete nějaký zásadní rozdíl mezi českým a slovenským bohatým klientem? JAKUBČÍK: Slovenský klient privátního bankovnictví je otevřenější a rychleji si vybuduje důvěru k bankéři. Rovněž je v jistém smyslu méně náročný. Český bohatý klient je nedůvěřivější, uzavřenější. Myslím, že je to trochu odlišnou mentalitou obou národů. Slováci jsou emotivnější, zatímco Češi tak trochu skeptici a třeba i dopředu si okamžitě modelují, co by se stalo kdyby.