Menu Zavřít

Do kuchyně ano, na hrob ne

24. 6. 2006
Autor: Euro.cz

Český výrobce tvrzeného kamene si za pár let vydobyl světové renomé

Chytrý nápad, stabilní zázemí a obchodní zručnost. Dobré recepty jsou vždy průzračně jednoduché, ale jen málokdo se jimi dokáže řídit. Příkladem úspěchu může být hradecký podnik Technistone, výrobce tvrzeného kamene. Poměrně mladá firma si dokázala za necelou desítku let vydobýt renomé nejen v domácích podmínkách, ale i na světovém trhu. „Rozhodli jsme se vydat cestou prvotřídního zboží, nechceme tedy konkurovat cenou, ale neustálými inovacemi a prvotřídními službami. Chceme nabízet zákazníkům užitné hodnoty, které samozřejmě očekávají, a soustředit se na jejich individuální potřeby a zájmy,“ zdůraznil generální ředitel Technistonu Mojmír Balous. Hradeckého výrobce chválí například prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Míl: „Jde o společnost, která ve svém oboru patří ke světové špičce. Má výrobky s vysokou přidanou hodnotou, vyváží je do celého světa. Její nová linka, kterou spouštěli loni, je příkladem investic, jaké bychom tady chtěli mít. Dokazuje, že stát nemusí firmám pomáhat. Pro jejich rozvoj a uplatnění iniciativy jim však musí dát prostor a vytvořit podmínky, které je neomezují.“

Skokový růst.

Technistone vznikl jako společnost s ručením omezeným v roce 1997. Ve stejném oboru podnikala společnost Bohemiastone, která však nebyla ve výrobě umělého kamene úspěšná, a Technistone odkoupil klíčovou technologii od správce konkurzní podstaty této krachující firmy. O tři roky později se Technistone transformoval na akciovou společnost. Polovinu akcií nyní v hradeckém podniku vlastní Sindat, druhou polovinu drží americký distributor Technistone USA Inc. Skupina Sindat se začala rozšiřovat počátkem devadesátých let minulého století, její aktivity směřují do oborů finalizovaná chemie, speciální textil, obchod a služby. K nejvýznamnějším členům skupiny patří vedle Technistonu ještě textilní podniky Tylex a Sintex. Celá skupina zaměstnává zhruba tisíc pracovníků a konsolidovaná bilanční suma se pohybuje okolo tří miliard korun. „Mateřská společnost pro nás zajišťuje řadu služeb, například distribuci výrobků v Asii a východní Evropě, koordinaci inovací, nákup software, telekomunikačních služeb, energií, pojištění a podobně,“ vysvětlil Balous.
Koncem devadesátých let vykazoval Technistone roční tržby okolo 150 milionů korun, letos by měly výkony vyrůst až na 770 milionů korun. Podobným tempem roste i produkce. Zatímco v roce 1999 podnik vyrobil jen necelých 70 tisíc metrů čtverečních kamene, letos by to měl být sedminásobek – 509 tisíc metrů čtverečních. Úroveň zisku zatím není nikterak ohromující, firma totiž musí odpisovat ročně asi 23 milionů korun opravných položek, které vznikly při přeceňování majetku během přechodu na akciovou společnost. V podniku pracují dvě stovky zaměstnanců.
Téměř 95 procent výroby Technistone exportuje, k nejvýznamnějším odbytištím patří Itálie, Austrálie, USA, Čína, Rusko, Blízký východ včetně náročné Saúdské Arábie a ostatní země Evropské unie. Společnost v zahraničí prodává prostřednictvím distributorů, vztahy jsou postaveny na klasické obchodní bázi, majetkově spřízněné zahraniční zastoupení má firma jen ve Spojených státech. O zahraniční distributory se starají KAM manažeři, každý z nich má na starost své teritorium.

WT100

Linka s vládní podporou.

K výraznému navýšení produkce pomohla především nová výrobní linka za půl miliardy korun, kterou Technistone spustil loni koncem roku. Na tuto investici získal hradecký výrobce investiční pobídky od vlády, které mu po deset let uleví od části daně z příjmu.
„Koupili jsme unikátní patentovanou technologii od společnosti Breton. Ta spočívá v tlakovém, vibračním a vakuovém lisování přírodního materiálu doplněného vysokojakostními chemickými surovinami, následném tepelném vytvrzení a posléze ve finální povrchové úpravě,“ upřesnil Balous. Vzniklý výrobek – tvrzený kámen (užívá se i anglický termín engineered stone) – v sobě nese z technologického pohledu propojení oborů strojírenství a chemie. Z 94 procent je tvořen přírodními surovinami, které se doplní pigmentem, plnivy a pryskyřicí. Ta funguje jako pojivo a právě ona povyšuje vlastnosti kamene. Výsledný produkt se může pochlubit vysokou odolností vůči nárazu a oděru, pevností a kompaktností a hlavně barevnou stejnorodostí. Umělý kámen, který se ze všeho nejvíc podobá leštěné žule či mramoru, se uplatní v kuchyních v podobě kuchyňských desek nebo v koupelnách jako obklady stěn či podlah. Hodí se však nejen pro domácnosti, ale rovněž třeba do laboratoře nebo veřejných prostor, ať už půjde o interiér letištní haly nebo barový pult v restauraci. Vzhledem k tomu, že výrobek hůře snáší povětrnostní podmínky, příliš se nehodí do exteriérů, takže třeba hroby neozdobí.
Výsledným výrobkem jsou zhruba z dvaceti až třiceti procent dlažby a obklady. Převážná část opouští podnik ve formě desek, které se dále zpracovávají v kamenických dílnách. Kameny se produkují v pěti základních řadách: nosným výrobkem je řada Starlight obsahující kousky zrcadel, které vytváří netradiční vzhled. Další je řada Granite, jejímž základem je přírodní žula. V řadě Crystal se užívají jedny z nejtvrdších nerostů – křemenné krystaly z Brazílie a Indie. A v řadě Gobi se zpracovává tříděný křemičitý písek především z domácích zdrojů. Úplnou novinkou je řada Venetian vyvinutá ve spolupráci s požadavky italských distributorů, jíž charakteristický design dodávají křemenné krystaly a české sklo.

Období změn

V oboru tvrzených kamenů ve světě působí celkem osmnáct firem. Nejbližší konkurenti Technistonu působí v Itálii, Portugalsku, Španělsku, Belgii a Izraeli. Z celosvětového obratu hradecký výrobce obhospodařuje zhruba pět procent. „Celý trh je poměrně mladý a úzký. Díky řadě Starlight se nám podařilo velmi dobře se etablovat mezi ostatními výrobci. A to tak dobře, že i ostatní již začali pro specifický typ umělého kamene používat jméno Starlight,“ zdůraznil ředitel podniku.
Ani supermoderní linka však nezajistí stálý odbyt. Ředitel Balous vysvětluje, že je důležité produkt neustále inovovat a vycházet vstříc požadavkům zákazníků. „Protože drtivá část vstupů je přírodního původu, je nutné neustále technologický proces vylaďovat. Základem úspěchu je hlavně perfektní znalost procesu a vlastní vývojové oddělení. A také důkladná výstupní kontrola, následná kamenická práce je totiž velmi drahá, a proto musíme předcházet reklamacím,“ doplnil Balous. I management firmy však cítí, že etapa skokového vývoje a dynamického růstu se již chýlí ke konci. Jestliže se obrat a výroba dosud zvyšovaly o desítky procent ročně, tak v příštích obdobích by měly růst již „jen“ o deset až patnáct procent. Na Technistone nyní proto čeká řada změn. Prochází změnou stylu řízení, která se soustředí na specializaci jednotlivých pozic při zachování ploché organizační struktury. Ta totiž umožňuje kvalitnější tok informací a zaměstnanci se do řízení lépe zapojují nejen při rozhodování, ale mají i větší zodpovědnost. Tomu odpovídá i právě zaváděný nový informační systém.
„Dosud byla obchodní strategie postavena jednoznačně na budování značky Technistone,“ říká ředitel, „nyní ale přichází druhá etapa marketingu se vším všudy.“ Hlavní těžiště bude spočívat v osvětě, na níž bude firma pracovat spolu s distributory. Například s italským partnerem plánuje Technistone vybavit desítky kuchyňských studií po celé zemi. „Těžiště spočívá rovněž v image produktu. Musíme pružně reagovat na individuální poptávku, co se týče například barev, různých typů povrchů, navrhovat různé typy aplikací, nabídnout zákazníkovi ucelené řešení a samozřejmostí jsou odpovídající služby,“ vysvětluje Balous.
Jak zabezpečit další růst obratu? Firma například hodlá nahradit nevýkonné distributory, těm kvalitním poskytne lepší marketingovou podporu a rovněž se zaměří na hledání nových teritorií. Nějaké peníze pochopitelně půjdou i do dalšího vylepšování stávajících výrobních kapacit. I když investice již vedení Technistone neplánuje zdaleka tak mohutné, jako byly dosud.

  • Našli jste v článku chybu?