OLGA ŠÍPKOVÁ Před šesti lety si mistryně světa ve sportovním aerobiku otevřela vlastní fitness. Nezaměřuje se na „výrobu nadlidí“, ale cvičí s obyčejnými smrtelníky. * Podle jakých hledisek jste vybírala vhodnou lokalitu pro vaše fitcentrum? Mému manželovi nabídla firma Autovars, že chce mít v patře fitness.
OLGA ŠÍPKOVÁ
Před šesti lety si mistryně světa ve sportovním aerobiku otevřela vlastní fitness. Nezaměřuje se na „výrobu nadlidí“, ale cvičí s obyčejnými smrtelníky.
* Podle jakých hledisek jste vybírala vhodnou lokalitu pro vaše fitcentrum?
Mému manželovi nabídla firma Autovars, že chce mít v patře fitness. Když mi sdělil, kde to je - Karlín, Holešovice - řekla jsem, že je to hrozná lokalita. Jemu se líbily prostory a mělo to své klady. Například je tu parkoviště, což třeba v centru Prahy není. Vsadili jsme na to, že k nám bude jezdit střední podnikatelská vrstva, a vyšlo to.
* Kdyby ta budova byla v sídlišti, tak byste neváhala?
Neváhala, na začátku ne. I když teď už vím, že jsou fitka na sídlišti, která tolik nešlapou, jako jiná, která jsou na metru. Sídlištní klientela také není úplně jednoduchá. Člověk si řekne, že když tam otevře něco takového, bude tam nacpáno. Možná to tak bude, pokud zařadí cvičení pro děti, protože to maminky vyhledávají. Ale že by to byla klientela, která tak strašně pečuje o své tělo a ducha, tak to ne. Mám přátele, kteří mají fitka na sídlišti a také to není úplně výhra. Myslím si ale, že pokud nejste někde na poušti, tak lidé, kteří mají zájem, si vás najdou. A pak už není poloha takový problém.
* Ve vašem případě je přitáhne i jméno.
Určitě je to reklama, kterou si dělám sama. Už je to nějaká doba, kdy se na tomto trhu objevuji.
* Neodrazovalo naopak některé lidi, že by si měli jít zacvičit aerobik s mistryní světa v této disciplíně?
Potýkám se s tím celá léta, co jsme v oboru. Lidi si říkali, tam nemůžeme chodit, protože tam jsou samí mistři a chodí tam samé celebrity a high society, co bychom tam dělali. Absolutně to není pravda. To, že má někdo titul mistra světa, ještě neznamená, že se o vás jako o klienta nebude dobře starat. Medaile je mu úplně na nic. Nebyla bych dobrá cvičitelka, kdybych na tom nepracovala. To nemá s medailí vůbec nic společného. Díky ní jsem se stala známou a mohla jsem na sobě postavit reklamu a nedávat do ní miliony.
* Vybavení už máte zaplacené?
Zvládli jsme to za tři roky. Ty první tři roky byly nejúspěšnější.
* Stroje se musí obnovovat. Kdy vás to čeká?
Říká se, že po šesti letech. Není to tak, že by nám kleklo půl parku, ale teď budeme opravovat jeden stroj, to bude velká investice. Nedá se ale říct, že bychom museli investovat miliony.
* Většinu vašich klientů tedy tvoří podnikatelé?
Určitě. Cvičím aerobik, takže hodně znám ženy-podnikatelky, maminky na mateřské, vysokoškolské učitelky, chodí sem lidé, pracující v tržnici. Je to střední vrstva, které nevadí utratit peníze za své tělo.
* Aby si užili, co jim podnikání vynese?
Přesněji, aby se toho dožili. Někdy se člověk dožije, ale zničený, ztrápený.
* Vyrostla vám za šest let konkurence? Pocítili jste v jejím důsledku odliv klientů?
V Praze nikomu nedělá problémy sednout do auta a dojet si, kam chce. Takže konkurence je pro nás i fitko na Smíchově, protože k nám lidé nechodí z okolí, ale jezdí ze všech koutů. Na druhém břehu otevřela vloni fitness firma BBC. Dali takové ceny za permanentky, které my si nemůžeme dovolit, protože bychom šli do červených čísel.
* Takže vám připravili krušný rok?
Máme za sebou asi nejhorší rok, horší, než když byly povodně. I když naše fitcentrum zaplaveno nebylo, byli jsme několik měsíců mimo provoz a po čtyřech letech jsme začínali úplně od začátku. Pak se velká voda projevila druhotně. Sousední budova Kovo podstoupila rekonstrukci a tím pádem byla nepřístupná lávka do našeho fitka. Celé to trvalo rok. Pěší klienti sem museli chodit přes příšerný Libeňský most, což si ve večerních hodinách například mladé ženy rozmyslely. Návštěvnost klesla o třicet procent, takže jsme hospodařili s nulou. Do toho všeho je tu teď období chřipek, a to se strašně podepíše.
* Oproti povodním to tedy bylo loni horší i proto, že jste měli otevřeno, takže naskakovaly náklady?
Samozřejmě. Po povodních, když jsme měli zavřeno, nám majitelé vyšli vstříc a nechtěli po nás nájem.
* Začínají se u nás lidé víc starat o svou fyzickou stránku? Je fitko rostoucí byznys?
Řekla bych, že zájem roste, ale ruku do ohně za to nedám. Přibývají různé další aktivity. Za poslední léta hrozně vyletěl bowling. Přibylo dalších x sportovišť. Od jara do podzimu lidé vypadnou na kolečkové brusle, na kola a podobně. Řekla bych, že se to lepší, ale od určité vrstvy.
* Máte najaté lidi, vychovala jste si je?
Pokud jde o jádro, jsou to tři olomoučtí kluci, kteří od začátku své závodní éry - od roku 1996 - byli napojeni na nás: Vladimír Valouch, Jakub Strakoš a David Holzer. To jsou lidé, kteří vystudovali vysokou tělovýchovnou školu v Olomouci, manžel je vytrénoval až do trojnásobných mistrů světa a oni s námi zůstali i po té komerční stránce. Nejsou to typy, které vám něco naordinují a potom z vás vyroste Golem. Nejsme zařízení na výrobu siláků a nadlidí, jsme pro normální lidi. Vrcholový sport a vrcholový aerobik nemá s komerční stránkou skutečně nic společného.
* Podnikala jste už dříve, natáčela jste videokazety s aerobním cvičením.
Bylo to hodně úspěšné, teď už méně, ale koncem století mi lidé psali, že děkují, že už nemají strach chodit do tělocvičny. Já jsem totiž byla strašně zhnusená z videokazet, které se natáčely na Kanárských ostrovech s Pamelou Andersonovou - silikony a zběsilé tempo. Komu se pak může aerobik líbit? Tak jsem dala dohromady kupu normálních holek a s nimi jsem natočila první videokazetu. Potom další, byla jsem i v televizi a ženské na to začaly cvičit. Cvičila jsem normální základní aerobik a prodalo se přes sto tisíc kazet. Prodat jich takové množství, když si to každý může okopírovat, to je úspěch.
* Chodíte i do posilovny?
Ne, měla jsem vždycky dost pohybu v aerobiku a ten mne baví víc.
* Jste první fitcentrum, kde vidím u baru nabízet i alkohol.
Nijak zvlášť na odbyt nejde. Máme ho z velmi prostého důvodu. Abychom měli výhodné dodávky od firmy, která nám dodává nealko nápoje, museli jsme odebrat různou sortu alkoholů. Když je nějaká příležitost, třeba svátek, tak si sednou hlavně ženské z aerobiku a dají si šampíčko. Ale že by si tu někdo denně dával panáka, tak to ne.
* Fitka mívají i další služby jako kadeřnictví, manikúru a podobně. Patří to k fitcentrům?
Proč ne, je to pak komplexní služba. My tu na to prostory nemáme. Máme tu masáž a solárium. Je to tak průměrně využíváno. Jednou v budoucnu, možná bude už blízká, plánujeme komplex, kde bychom měli i saunu, poradenství. Máme velký potenciál v lidech a nemáme je jak na plno zaměstnat. Chceme tedy komplex, kde nevím, jestli bude zrovna kadeřnictví, ale regenerace pro tělo bude komplexnější.
* Chcete do vlastního?
Nemáme kapitál, abychom si postavili na zelené louce vlastní komplex. Tímhle byznysem si deset dvacet milionů neušetříte. Vždycky budeme v nájmu, ale zúročíme své zkušenosti a půjdeme do toho pořád lépe.
* Takže budete mít dvě fitcentra?
To se uvidí.
OLGA ŠÍPKOVÁ - Narodila se v Praze v roce 1969.
Odmalička se věnovala moderní gymnastice, vystudovala sportovní gymnázium a FTVS UK. Aerobiku se začala věnovat ve 23 letech. Je dvojnásobnou mistryní Evropy ve sportovním aerobiku (1995 a 1997), mistryní světa ze šampionátu v Sydney (1997) a pětinásobnou mistryní republiky (1993 až 1997). Její manžel Ivan Šípka je původem také sportovní gymnasta, který po skončení své kariéry pomáhal Olze jako trenér. Mají dvě děti - Michala a Adélu.
Foto autor| foto: Profit - Jiří Př íhonský (3x)