Do Panamského průplavu, rozšířeného po devítileté rekonstrukci, dnes vplula první loď. Mohutné čínské plavidlo s 9 tisíci kontejnery se vydalo na cestu za zvuku orchestrů a jásání tisíců lidí s panamskými vlajkami. Oficiální otevření kanálu je naplánováno na večer (hodinu před půlnocí SELČ).
Gigantická stavba, která stála přes 5,25 miliardy dolarů (asi 131 miliard korun), umožní proplout lodím až s třikrát větší kapacitou než dosud. Při realizaci projektu, na němž pracovalo 30 tisíc lidí, bylo použito 4,4 milionu metrů krychlových betonu. Rozšíření kanálu, kterým nyní proudí asi šest procent světového obchodu, umožní proplout lodím s nosností až 170 tisíc tun.
Komory nových zdymadel jsou dlouhé 427 metrů, široké 55 metrů a hluboké 18 metrů, takže proplují i největší plavidla - takzvané post-panamax lodě, které pojmou až 14 tisíc kontejnerů. Každý den průplavem propluje 35 až 40 lodí.
„Panamský průplav je po rozšíření nejen významným hráčem v regionální námořní dopravě, ale i celosvětově,“ řekl novinářům viceprezident správy průplavu Óscar Bazán. „Je to jasná sázka na vítězství. Naši klienti neušetří jen čas, ale i peníze, vždyť jde o trasu, která zkracuje vzdálenosti,“ dodal.
Jeho nadšení podle agentury AP snižuje fakt, že globální námořní přeprava prochází krizí, zejména v důsledku propadu cen ropy a zpomalení hospodářského růstu Číny. Právě Peking je pro Panamský průplav druhým nejvýznamnějším klientem.
Loni poklesl objem obchodu mezi Asií a východem USA o deset procent. Experti sice očekávají růst přepravy zboží mezi Asií a přístavy na východním pobřeží USA. Problémem ale může být fakt, že řada těchto přístavů neumí obsloužit obří lodě, které nyní mohou Panamským průplavem proplouvat.
Po roce 1999, kdy kanál předaly Spojené státy Panamě, generovala dopravní tepna zisk celkem kolem deseti miliard dolarů. Výnosy tvoří 40 procent hrubého domácího produktu Panamy.
Čtěte více o rozšíření Panamského průplavu:: Chlouba Panamy. Rozšířený průplav pojme dvojnásobek nákladu Námořní (r)evoluce na obzoru. Vzejde z Panamy |