VYZKOUŠELI JSME - LANCIA Y Po osmi letech se na českém trhu opět objevila italská značka Lancia. S čím přichází? Zatím nabídla jeden model s názvem Y. Jde o malé auto, které není delší než čtyři metry a prodává se v nejlevnější verzi za 295 000 korun.
VYZKOUŠELI JSME - LANCIA Y Po osmi letech se na českém trhu opět objevila italská značka Lancia. S čím přichází? Zatím nabídla jeden model s názvem Y. Jde o malé auto, které není delší než čtyři metry a prodává se v nejlevnější verzi za 295 000 korun.
Lancia Y je šaramantní minivůz postavený na platformě Fiatu Punto, určený pro městský provoz. Italská značka jej nazývá svojí „kapesní vlajkovou lodí“ - snad proto, že jiný model zatím na českém trhu nemá. Vůz nabízí zvláštní kombinaci malého auta s avantgardním vzhledem, které má v kabině kvalitní materiály a přikoupit lze exkluzivní výbavu.
Nejlevnější verze už má ve standardu dálkové ovládání centrálního zamykání, okenní airbagy nebo autorádio s přehrávačem CD. Za příplatek pak lze pořídit třeba sedačky v kvalitní kůži, audiosystém Bose, v kůži může být také palubní deska. Celkem lze model Y koupit v neuvěřitelných 700 kombinacích. Za špičkově vybavenou „ypsilonku“ pak zájemce může dát až zhruba půl milionu korun.
Týdeník Profit vyzkoušel verzi s benzinovým šestnáctiventilem 1,4 v prostřední výbavě Oro. Hned po nasednutí nás zaujal retrostyl interiéru. Uprostřed palubní desky se vyjímá velká kaplička s budíky, které připomínají babiččiny hodiny. Čalounění je stylově laděné, z auta dýchá i ve střední výbavové verzi komfort.
Vpředu je dost místa, zadní sedadla jsou ale spíše pro děti. Malý je i kufr o základním objemu 215 litrů, vejdou se sem tak dvě větší sportovní tašky. Jaká je jízda? Lancia Y je utlumenější než Fiat Punto, motor po nastartování téměř není slyšet. Má dobrou stabilitu i ve vyšších rychlostech, řízení se nám ale nezdálo moc přesné. Ve výhledu také trochu vadí výše zmíněná kaplička na palubní desce, menší postavy přes ni nemůžou navzdory vysokému posedu vůbec vidět dopředu. A co motor? Náš zážehový 1,4 spojený s šestistupňovou převodovkou šel dobře odspodu, ale v otáčkách byl dost líný a nepříliš spořivý. Na sto kilometrů si při testu vyžádal zhruba sedm litrů benzínu, což je na minivůz relativně hodně.
Jaký je tedy výsledek testu? Lancia Y je stylové miniauto do města, které osloví spíše ženy, níž si chtějí dopřát luxus i v druhém rodinném voze. Užitečný je ve stísněných podmínkách městských center, díky krátké délce se s ním výborně parkuje. Pro odvoz dětí do školky nebo poletování po nákupech skvělá volba. Vždyť je to vedle modelu jediné auto na trhu s délkou menší než 4 metry. Pro meziměstský provoz nebo občasné převážení nákladu ale nelze malou Lancii doporučit, na trhu jsou větší a levnější auta.
JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ
Lancia Y nemá verzi N1, tudíž neumožňuje odpočet DPH. Je to spíše auto pro podnikatelky, které potřebují pro jízdy za svými klienty reprezentativní městský vůz. Převážet se v modelu Y nic nedá, ale situaci zachraňuje zadní posuvná lavice, díky níž lze kufr zvětšit z chabých 215 na 290 litrů.
|TECHNICKÉ ÚDAJE model Lancia Y 1,4 16 V Oro typ vozu třídveřový hatchback motor benzinový čtyřválec objem válců 1,4 litru max. výkon 70 kilowattů max. rychlost 175 km/hod zrychlení 0-100 10,9 sekundy spotřeba 6,6 l /100 km kufr 215/ 219 litrů cena** 368 000 Kč |