Rakouská agentura pro podporu cestovního ruchu si vydělává třetinu rozpočtu
Propagace země a manažerského vozu se neliší, tvrdí šéf rakouské agentury pro podporu cestovního ruchu Österreich Werbung (ÖW) Arthur Oberascher. „Když děláte reklamu na auto, neříkáte, že má čtyři kola a k tomu airbag. Každá značka vyjadřuje nějaké sdělení: Mercedes, to je bezpečnost, Renault je symbolem kreativity a Audi technické dokonalosti,“ tvrdí Oberascher, který přišel s novým způsobem propagace Rakouska. V propagačních materiálech se místo obrázků alpské krajiny objevily postavičky tučňáků. Smysluplnost této strategie dokazují výsledky. Rakousko patří k nejúspěšnějším turistickým destinacím, ročně ho navštíví devatenáct milionů zahraničních návštěvníků a příjmy z cestovního ruchu na jednoho obyvatele dosahují téměř 1500 eur. Celkově turistika rakouskému hospodářství přináší přímo 21,6 miliardy eur, tedy deset procent rakouského HDP. Nepřímé efekty dosahují až osmnáct procent HDP.
EURO: Proč jste zvolili tučňáky? OBERASCHER: Nejde o tučňáky, je to způsob jak vzbudit pozornost. Podíváte-li se na nabídku zemí z našeho regionu, všichni se snažíme zaujmout stejnými motivy. Hezkou krajinou, horami a jezery, zámky, hrady a dobrým jídlem. Zmíněná témata se stala zaměnitelnými, a tak každá země musí najít něco, v čem je silná.
EURO: A reakce běžných Rakušanů? OBERASCHER: Zaznamenal jsme i negativní názory. Lidé se ptali, co mají tučňáci společného s Rakouskem. Odpovídám rovněž otázkou: co mají s Rakouskem společného Indové nebo Američané, jež chceme přilákat? Loňské výsledky mi daly zapravdu. Přes turistickou krizi jsme zvýšili počet zahraničních turistů o dvě procenta.
EURO: Rakousko je na cestovním ruchu silně závislé, kolik vydáváte na jeho podporu? OBERASCHER: Rozpočet ÖW letos dosáhl 48 milionů eur. Z toho dostaneme 24 milionů od ministerstva hospodářství a osm milionů od Rakouské hospodářské komory. Zbytek si musíme vydělat sami. Kromě toho další prostředky mají jednotlivé spolkové země a obce. Dohromady to je asi 210 milionů eur.
EURO: A jak si státní instituce vydělává peníze? OBERASCHER: Připravujeme prezentace pro spolkové země a regiony a zajišťujeme i propagaci komerčních firem. Propagujeme hotelové řetězce, jako je Arcotel, a spolupracujeme i s rakouskými společnostmi podnikajícími mimo oblast cestovního ruchu. Například v Česku kooperujeme s bauMaxem, organizujeme výherní soutěž pro jeho zákazníky a za to máme prostor v propagačních materiálech firmy a také ve 22 jejích provozovnách.
EURO: Jsou příjmy OW z komerčních aktivit stabilní nebo se jejich výše mění? OBERASCHER: Od roku 2001 se zvýšily z původních šesti téměř na šestnáct milionů eur. Mohli bychom je dále zvyšovat, ale to je otázka kapacity.
EURO: Česko se propaguje na celoevropských televizních kanálech. Jak hodnotíte efektivitu takové propagace? OBERASCHER: Tyto kampaně jsou důležitou součástí posilování image. Musíte však rozlišovat mezi kampaněmi zaměřenými na image a reklamou, jejímž cílem je přímo podpora prodeje. Samotná reklama totiž není k ničemu, pokud chybí vazba na odbyt.
EURO: Mohou se stát nové členské země Evropské unie turistickými konkurenty Rakouska? OBERASCHER: Samozřejmě že se míra soutěžení zvyšuje. Na druhé straně nové země znamenají příliv dodatečných turistů. Rakousko počítá s růstem počtu přenocování v důsledku rozšíření o 300 tisíc každý rok. To povede v následujících pěti letech ke zdvojnásobení počtu turistů z nových členských zemí. Středoevropské soupeření má totiž i globální dimenzi, dnes spolu nesoupeří již jen jednotlivé státy, ale celé regiony a kontinenty. Nyní do Evropy směřuje 59 procent mezinárodních cest. Ale je zřejmé, že tento podíl nejde dlouhodobě udržet. V budoucnu zesílí Afrika, Asie, Střední východ i Karibik.
EURO: Jste spokojen s množstvím českých turistů navštěvujících Rakousko? OBERASCHER: Loni byli Češi s přírůstkem sedmnácti procent nejrychleji rostoucí skupinou zahraničních turistů. Příští rok překročíme hranici jednoho milionu přenocování českých turistů v Rakousku. Významně roste také zájem Maďarů.
EURO: Mluvili jsme o geografickém rozdělení turismu, jak to vypadá se spotřebitelskými trendy? OBERASCHER: Lidé si stále více vybírají a chtějí objednávat cesty stále později. Navíc chtějí mít vše k dispozici, i když to nepoužívají. To znamená, že nabídka v jedno či dvouhvězdičkových hotelů musí být v určitých ohledech srovnatelná se čtyř a pětihvězdičkovými zařízeními. A to platí nejen pro „hardware“ ale i pro připravený program. Doba, kdy jste nabízeli jenom pokoj a postel, je pryč. Dnes musíte nabízet komplexní služby. Trendem do budoucna bude nabídka pro lidi středního a vyššího věku. Do roku 2010 bude jen v zemích původní evropské patnáctky 140 milionů lidí starších padesáti let.
EURO: Jak vidíte perspektivy rozvoje světové turistiky? OBERASCHER: Ročně se uskuteční asi 700 milionů zahraničních turistických cest. V příštích dvaceti letech počítáme se zdvojnásobením tohoto počtu. Jde o nejrychleji rostoucí trh světa. Na tomto trendu bude profitovat celá Evropa, ale nové země unie budou vykazovat vyšší tempa přírůstku turistického ruchu.