Menu Zavřít

Dobrá zpráva GM: ztráta tři miliardy dolarů

6. 5. 2008
Autor: Euro.cz

Jistě to mohlo být horší. ...

Celý podtitul:
Jistě to mohlo být horší. Firma GM však toho potřebuje udělat mnohem více, aby se poprala s problémy

Pochopte toto sdělení: 30. dubna společnost General Motors ohlásila ztrátu ve výši 3,25 miliardy dolarů… a investoři viděli příležitost k nákupu. Na konci dne se akcie vyhouply o 9,4 procenta, zčásti na základě tvrzení analytiků, že - když se odečetlo 2,9 miliardy dolarů dřívějších poplatků - firma GM překonala odhady Wall Street. Euforie vypadala tak trochu nemístně. Navzdory vyplacení podílů 35 tisícům pracovníků v posledních dvou letech a získání významných ústupků od odborů čeká předsedu G. Richarda Wagonera mladšího ještě dlouhá cesta, aby vyřešil některé z největších problémů GM. Tím hlavním je podnikání v Severní Americe, kde se GM potýká s obtížemi, i když se rozjíždí v zámoří. Jistě, domácí ztráta 611 milionů dolarů před zdaněním byla menší, než předpovídali někteří analytici. Když si však projdete čísla, uvidíte, že firma GM vytěžila 200 milionů dolarů z příznivých směnných kurzů a 600 milionů dolarů ze zajištění komoditních cen před ztrátou. To se nebude dít každého čtvrt roku. A Frederick A. „Fritz“ Henderson, prezident a provozní ředitel GM, připustil, že „ztratit 600 milionů v Severní Americe není vůbec přijatelné“.
Přesto Henderson okatě svalil část viny na stávku, k níž došlo před dvěma měsíci v podniku American Axle & Manufacturing, jednom z největších dodavatelů GM. Prohlásil, že přerušení práce stálo 800 milionů dolarů, protože vedlo ke zpomalení nebo zastavení deseti montážních závodů. Na naléhání však Henderson uvedl, že stávka neublížila schopnosti společnosti prodávat zákazníkům to, co chtějí, jen snížila nadměrné zásoby. Překlad: bez stávky by společnost GM bývala měla u dealerů ještě více neprodaných vozidel. Jak tvrdí analytik Brian Johnson ze společnosti Lehman Brothers: „Bývali by museli snížit výrobu nebo spustit obrovskou prodejní kampaň.“ Faktem je, že automobilka GM pořád ještě neprodává v Severní Americe dost automobilů, které lidé chtějí. Přestože uvedla na trh několik uznávaných sedanů, všech 40 procent vozidel, jež nabízí, tvoří právě ty druhy, od nichž se řidiči odklánějí: SUV a nákladní automobily. Není tedy divu, že se podíl společnosti na americkém trhu v prvním čtvrtletí snížil z 22,8 na 22,1 procenta. Na druhé straně firma GM není pořád finančně soběstačná. Za uvedené čtvrtletí jí protekly 3,9 miliardy dolarů provozní hotovosti, třebaže finanční ředitel Ray G. Young tvrdí, že se na tom z poloviny podílela stávka u dodavatele dílů a že se míra finanční soběstačnosti letos zlepší. Společnost má stále k dispozici 24 miliard dolarů, což Henderson nazývá „přiměřenou likviditou“. Je to však o šest miliard méně, než měla ještě před šesti měsíci.

VÝHODA SKOUPENÍ AKCIÍ
Abychom byli k Wagonerovi spravedliví, jeho strategie nějaké ovoce přinesla. Analytiky příjemně překvapila miliarda dolarů hrubého zisku, jehož GM dosáhla v zámoří. Dokonce i namáhavé obchodování GM v Evropě vyneslo 200 milionů dolarů. Vyplacení podílů pracovníkům a snížení počtu zaměstnanců v Severní Americe snížilo ztráty o 400 milionů, což je známka toho, že se Wagonerovy dohody s odbory začínají uplatňovat. Bude-li firma GM schopna přestát letošní slabý trh s automobily, její náklady na jeden vůz v USA by se zhruba do roku 2011 mohly vyrovnat nákladům společnosti Toyota Motor nebo je předčit. GM musí přijít na to, jak prosperovat v ovzduší, kde drahá nafta strká řidiče k malým vozidlům, s jejichž ziskovým prodejem měla největší potíže. Henderson, Wagonerův designovaný nástupce, si to velmi dobře uvědomuje. „Máme na čem stavět,“ ujišťuje. Ale připouští: „Musíme se učit, jak vydělávat peníze na osobních vozech a menších SUV.“ Wagoner a spol. tohle říkají už nějakou dobu.

/text v černém obdélníku na s. 31/
690 USD
Průměrná ztráta na jedno vozidlo v Severní Americe v prvním kvartálu proti 253 USD před rokem.
Pramen: General Motors, BusinessWeek

/popisek v pravém dolním rohu foto na s. 31/
Za generálního ředitele Wagonera se velmi snížily náklady, ale firma GM není finančně soběstačná

FIN25

Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

PŘEKLAD: Jiří Kasl

  • Našli jste v článku chybu?