* Jak dopadá druhá vlna koronaviru na Unipetrol?
Na jaře jsem řekl, že úlohou velkých společností je v těžkých chvílích působit jako stabilizační prvek. A to platí i nadále. I přesto, že naše výsledky odrážejí nepříznivou situaci, naši úlohu pilíře české kritické infrastruktury plníme. Dodáváme paliva na český trh v nezměněném množství, i když to není v tuto chvíli ziskový byznys. V našem odvětví jsme ale zvyklí žít v sinusoidách zisků a ztrát podle aktuálního makroekonomického vývoje. Navíc se můžeme opřít o finančně silné a stabilní zázemí naší mateřské společnosti, nadnárodní skupiny Orlen.
* Ohrožuje pandemie výrobu ve vašich závodech?
Neohrožuje. Aktivovali jsme krizový plán, který máme pro podobné situace připraven, a proto je bezpečnost a kontinuita výroby zajištěna. Interně samozřejmě musíme řešit řadu složitých výzev. Přizpůsobujeme se faktu, že téměř sto procent administrativní síly pracuje z domova, hlídáme bezpečnou rotaci výrobních směn, optimalizujeme provozní náklady a hledáme synergie a nové postupy tam, kde jsme je doteď nebyli nuceni hledat. A snažíme se, aby tato situace neměla negativní vliv na zaměstnanost a investice do rozvoje celé skupiny.
* Jak velké investice to jsou?
Letos proinvestujeme v našich výrobních závodech a v maloobchodním segmentu více než deset miliard korun. Tento rekordní objem finančních prostředků vkládáme do revize a modernizace výrobních zařízení, do výzkumu a vývoje, do zavádění nových produktů a do rozvoje čerpacích stanic Benzina O rlen v Česku a na Slovensku. Tyto investice pomáhají nejen nám, ale i regionům, ve kterých máme výrobní závody, a tím i celé české ekonomice. Vždyť jen dodavatelských firem, které se na realizaci těchto investic podílejí, jsou desítky, ne-li stovky.
* Ve kterém segmentu se vám i přes aktuální situaci daří?
Rafinérský segment prožívá velký útlum. Jsme svědky kolapsu trhu s leteckými palivy a přebytku nabídky nafty na globálních trzích, což negativně ovlivňuje naše marže. Takže nyní musíme pracovat se scénářem, který předpokládá pouze velmi pomalý návrat k hodnotám z dob před koronavirem. Na druhé straně vliv na petrochemický segment a maloobchodní prodej paliv je menší, než jsme čekali. V petrochemickém segmentu jsme tento rok uvedli do provozu novou polyetylenovou jednotku PE3, od které očekáváme díky produkci moderního vysokohustotního polyetylenu posílení našich petrochemických marží. V maloobchodu se nám dokonce daří pokračovat v růstu. Pomohly tomu i letní měsíce, kdy lidé cestovali především po Česku, a tudíž i tankovali v rámci Česka.
* Jak se daří rozvíjet Benzinu na Slovensku?
Po roce fungování na slovenském trhu máme již třináct čerpacích stanic. To je úžasné číslo, které nás řadí mezi nejrychleji rostoucí řetězce. J sme otevřeni větším i menším akvizicím, ale také stavíme úplně nové čerpací stanice na zelené louce. Nabízíme výborná paliva, široký doplňkový prodej a občerstvení. Vše v nejvyšší kvalitě za rozumné ceny. Zkrátka stejný model, jaký úspěšně nabízíme v rámci skupiny O rlen na téměř třech tisícovkách čerpacích stanic v Německu, Polsku, Litvě a Česku. Během několik let se na Slovensku chceme dostat mezi největší hráče.
* Jaké projekty nyní řešíte v oblasti výzkumu a vývoje?
V našich vývojových centrech v Litvínově a Brně zaměstnáváme zhruba dvě stovky vědců, kteří se věnují rozvoji v oblasti paliv a polymerů. Řešíme nejen nové produkty či vylepšení těch stávajících, ale také cyklus přeměny odpadů zpět v surovinu. Tedy to, čemu se dnes moderně říká cirkulární ekonomika. Konkrétněji jde o zkoumání efektivity využití odpadů, jako je třeba dřevní štěpka nebo použitý kuchyňský olej, pro výrobu moderních biopaliv nebo chemická recyklace použitých plastů pomocí pyrolýzy.
* Velkým mediálním tématem se stává vodík a na něm založená elektromobilita…
A to je dobře. My ve vodíku totiž vidíme budoucnost. Jsme v unikátní pozici, protože jsme schopni vodík vyrábět a současně v rámci naší sítě čerpacích stanic Benzina O rlen i prodávat. V Česku nainstalujeme první vodíkové plnicí stojany na stanicích Benziny Orlen v Praze, Litvínově, Brně a Plzni. Zároveň připravujeme zahájení veřejné zakázky na výběr dodavatele dalších dvou projektů, které se budou nacházet v Plzni a Praze. A rozpracovány máme projekty na další lokality. Společně s naší mateřskou společností Orlen chceme být do roku 2050 emisně neutrální. A jedním z kroků k tomuto cíli je právě rozvoj vodíkové elektromobility.