Menu Zavřít

Dobré na staré paštiky

9. 10. 2003
Autor: Euro.cz

Mohou mimořádné dopravní akce typu Kryštof zlepšit bezpečnost na českých silnicích?

Myslíte si, že mimořádné dopravní akce typu Kryštof mohou zlepšit bezpečnost na českých silnicích?

  • ano 57,1 %
  • ne 42,1 %
  • nevím, nemám názor 0,8 %

Byla dopravní akce Kryštof pouhý humbuk, či přispěje k bezpečnosti na českých silnicích? Na dotaz Manažerského barometru odpovědělo ve prospěch podobných policejních podniků více než 57 procent dotazovaných. První reakce je souhlasná: „Přítomnost policie na silnicích je pozitivní. Nicméně by ale bylo účinnější, kdyby se policie zaměřila na odstranění opravdu závažných příčin nehodovosti a přestala vyhledávat pouze snadné příležitosti k vybírání pokut. Hlavní příčinou nehod je agresivita, netolerance a nepředvídavost řidičů, nikoliv prioritně vysoká rychlost.“
Jiný ředitel už tak nadšený nebyl: „To by ale soudruzi příslušníci museli dělat nikoliv PR show typu Kryštof, ale tvrdě makat každý den. Předminulý týden ukázali, že to umí. Teď jen, aby se projekt změnil v proces.“
Další ohlas humorem a skepticismem nešetřil: „Pojmenování a celá akce ve mně vyvolává asociaci na hurikány. Ty také dostávají jméno, působí krátce a intenzivně, umírají při nich lidé, ale v konečném důsledku nic nezmění.“
Z tábora negativních odpovědí byla tato poměrně analytická: „Nahodilé akce nemohou nic zásadnějšího změnit. Spíše naopak, provokují řidiče ještě k větším „kouskům“ a k mnohem hazardnější jízdě, prostě Chyť si mě, když to dokážeš! Nemají smysl kontroly rychlosti na místech, kde někdo před půlhodinou schválně umístil značku omezené rychlosti například na 40 km/h, když to v daném úseku nemá opodstatnění. Určitě však mají smysl kontroly, zda řidiči neřídí svůj vůz pod vlivem alkoholu nebo zda auto, které řídí, není náhodou kradené. Na druhé straně je podle mě také nesmysl pokutovat řidiče za to, že nemají u sebe aktuálně funkční náhradní žárovku do blinkrů, když většina z nich si ji již dávno svépomocí není schopna vyměnit a stejně bude muset zajet do servisu. Na výši nehodovosti se dozajista silně podepisuje také katastrofální stav našich silnic a dálnic.“
Proč by vlastně měly podobné počiny něco měnit na chování řidičů? Podle tohoto dotazovaného šlo o něco úplně jiného: „Akci Kryštof považuji pouze za mediální humbuk ministra, který si zakládá na průzkumech popularity, a policisté jen ministrovi dělají šašky. Ministr měl již dávno navrhnout takové změny systému, které by vedly ke skutečnému potrestání viníků nehod a placení pokut, a to všech bez výjimek umožněným známostmi, úplatky a podobně.“
Ale radost to udělalo jinému manažerovi: „Největší přínos vidím v tom, že jsme zjistili, kolik policistů sedí v běžný den, ve kterém neprobíhá akce Kryštof, v kancelářích.“
O dění ve státě rozhodují politici. A další respondent si myslí, že situaci vlastně ani řešit nechtějí: „Tvrdá restrikce, odhalování skutečné pravdy, nekompromisnost, trestání bez možnosti slůvka „až“ - bude potrestán „až“ - to vše se nehodí politikům do krámu. Postihuje to naprosto kategoricky širokou populaci omezením i tresty a tito lidé jsou voliči. Proto ani jeden z ministrů dopravy a vnitra, ať byl politicky jakkoliv zabarvený, neinicioval zákaz provozů vozů škoda 100, 105, 110, 120, 125, wartburg, trabant, lada a tak dále. Jsou to voliči,jsou jich statisíce, tak je necháme být. Přestože havárie právě těchto vozidel má vždy fatální následky vzhledem k nulové pasivní bezpečnosti a jezdí v nich mnohdy mladí lidé, čímž škody ještě stoupají.“
Je třeba rozlišit, co je opravdu nebezpečné a čemu by se měla věnovat pozornost: „Chce-li policie zlepšit bezpečnost na silnicích, musí ze zaměřit hlavně na faktory, které stav bezpečnosti na silnicích opravdu ovlivňují, jako je agresivní jízda, předjíždění v kolonách, překračování rychlosti. Chápu, že kontrola dokladů je také důležitá, ale agresivní řidič s perfektními doklady a s potvrzením o emisích je pro mne větší hrozbou než řidič s vozidlem se starou lékárničkou.“
Poslední komplexní rada pro policejní sbor je následující: „Policie v rámci akci postihuje řadu nevinných, protože vždycky může něco objevit. Prošlou náplast v lékárničce či kousíček mírně ojetého vzorku na pneumatice. Jak pravil jeden mladý, dynamicky a jistě předpisy nedodržující řidič v televizi: je to dobré na ty staré paštiky. Tím myslel asi majitele starých škodovek (Kolik důchodců ještě vděčí za vůbec nějakou možnost dostat se k lékaři nebo na nákup, když dopravní obslužnost se stále zhoršuje?). Policie se snad záměrně problémovým místům vyhýbá. Kdyby stála alespoň na křižovatkách, kde se běžně jezdí na červenou. O dálnicích, kde se běžně předjíždí odstavným pruhem a kde rychlost nad 150 km/hod není výjimkou, ani nemluvím. (Klima příznivé pro nedodržování zákonů však u nás panuje ve všech oblastech, takže proč by zrovna doprava na silnicích měla být výjimkou?)“

bitcoin_skoleni

Odpovídalo 119 manažerů

  • Našli jste v článku chybu?