Japonská automobilka čelí skandálu století
Byl to skvělý příklad špatného načasování. Sotva si japonská automobilka Mitsubishi Motors stačila jakž takž napravit pověst, pošramocenou kontakty s vyděračskými skupinami a skandálem se sexuálním obtěžováním v amerických závodech firmy, muselo vedení přiznat, že možná celých třicet let zatajovalo závady, na něž si kupci jejich vozů stěžovali. Ministerstvo dopravy přišlo na kontrolu do firmy na základě udání dosud nejmenovaného zákazníka. Časté opravy rozsáhlých závad několikrát ročně přitom již řadu let signalizovaly, že ne vše je tak, jak automobilka předstírá. Případ nyní vyšetřuje policie a nad šéfem automobilky Katsuhikem Kawasoem se stahují mračna. Od roku 1969 platí v Japonsku zákon, který ukládá povinnost stáhnout výrobky z provozu v případě vážných závad. To platí samozřejmě i pro automobily, ovšem vedení Mitsubishi k tomuto kroku nikdy nepřistoupilo. Analytici se shodují, že celý skandál může pro firmu mít značné následky. Podle nich může ztratit přízeň svých dosavadních zákazníků, i když se automobilka snaží negativní dopad zmírnit bezplatnými kontrolami všech vozidel nyní v provozu. I to znamená zhruba tři čtvrtě milionu aut. Sám Kawasoe prohlašuje, že „náprava toho, co jsme způsobili svými chybami, si vyžádá hodně času a námahy . A také peněz: podle odhadů se náklady na bezplatné kontroly vozů vyšplhají nejméně na sedmdesát milionů dolarů. Dvoje knihy. Naposled japonské ministerstvo dopravy provedlo inspekci přímo ve vedení automobilky v roce 1977. Od té doby firma vedla dvojí zápisy o stížnostech zákazníků – jedny pravé pro sebe, aby věděla, jak na tom opravdu je, a druhé pro inspekci ministerstva. Patřičně zfalšované tak, aby image Mitsubishi Motors vypadal pěkně. Tímto způsobem se firmě podařilo zatajit podle odhadů minimálně 64 tisíc stížností, tedy přes osmdesát procent všech stížností. Od svých nekalých praktik automobilka neustoupila, ani když v roce 1997 nařídilo ministerstvo dopravy všem automobilkám důkladnou inspekci všech závodů. Impulsem pro toto nařízení byl skandál Fuji Heavy Industries, které kvůli řadě problémů musely stáhnout vozy z provozu. Podrobnosti stejně jako řadu důležitých dokumentů našla policie při tvrdém zásahu v ústředí firmy Mitsubishi Motors, ve dvou továrnách a v bytech dvou šéfů společnosti předminulý víkend. Zabavila nahrávky jednání šéfů o povolání aut k prohlídkám, o stížnostech zákazníků a disky počítačů, kde bylo totéž zaznamenáno. Akcie automobilky okamžitě reagovaly těžkým propadem o více než dvanáct procent na 361 jenů. Podle některých odhadů ale poletí ještě níž, možná až k hranici tří set. Uvádějí to analytici s poukazem na to, že skandál nejspíš hned tak neskončí. Navíc panuje nejistota, zda šéf automobilky skutečně odstoupí, nebo ne. Odstoupení s otazníkem. „Členům nejvyššího vedení automobilky se sníží platy a další lidé na manažerských postech budou potrestáni podle interních pravidel firmy a sama firma přijme všechny tresty, které na ni eventuálně uvalí ministerstvo dopravy, prohlásil Kawasoe. Přitom tvrdí, že prozatím odstoupit nehodlá, údajně přinejmenším do vyřešení celé aféry. Jistým paradoxem je, že sám Kawasoe před třemi lety nastoupil na nejvyšší post firmy proto, aby automobilce vrátil dobrou pověst po sérii skandálů. Pokud by Kawasoe odstoupil, dal by tak velice negativní signál nejen menším akcionářům, ale také společnosti DaimlerChrysler. Ta má nyní v Mitsubishi Motors čtyřiatřicetiprocentní podíl, který loni získala za téměř dvě miliardy dolarů. Podle řady analytiků německý akcionář Kawasoemu vždy plně důvěřoval a o jeho manažerských schopnostech údajně nepochybuje. „Spolu se současným vedením hodlám přijmout taková opatření, která by zabránila opakování situace. Sám na sebe beru odpovědnost za to, že udělám vše potřebné k navrácení důvěry zákazníků i smluvních partnerů k naší firmě, prohlásil Kawasoe. Zároveň potvrdil, že spolupracuje s policií na vyřešení celého případu. Smutné ztráty. Mitsubishi Motors již dříve zaznamenávala poměrně vysoké ztráty, pro nynější fiskální rok počítala se sedmdesáti miliardami jenů. Japonský ekonomický tisk však dospěl k závěru, že za první pololetí (končí 30. září) dosáhne konsolidovaná ztráta šedesáti miliard jenů. Japonská automobilka sice tvrdí, že jsou to jen a jen spekulace novinářů, ale faktické výsledky se asi příliš odlišovat nebudou. Podle statistik ani po zveřejnění informací o skandálu prodeje aut nezačaly rapidně klesat. Důvodem je zřejmě poněkud specifická japonská mentalita: Japonce podvody na tak vysoké úrovni ani moc neurážejí, dokonce je spíše obdivují. Efekt by ale mohl přijít až za pár let, kdy se majitelé dosloužilých vozů raději rozhodnou pro jinou značku než Mitsubishi.