Menu Zavřít

Dobrodružství jako řemeslo

22. 10. 2007
Autor: Euro.cz

Jaroslav Lhota proměnil svou vášeň pro cestování a outdoorové sporty v úspěšné podnikání. Je spolumajitelem Adventury, dnes největší „dobrodružné“ cestovky na trhu. V klasický bílý límeček ho to ale neproměnilo. Naopak. Jeho nejnovějším kouskem je například cesta přes celou Evropu bez použití motoru.

Jaroslav Lhota, spolumajitel CK Adventura Jaroslav Lhota proměnil svou vášeň pro cestování a outdoorové sporty v úspěšné podnikání. Je spolumajitelem Adventury, dnes největší „dobrodružné“ cestovky na trhu. V klasický bílý límeček ho to ale neproměnilo. Naopak. Jeho nejnovějším kouskem je například cesta přes celou Evropu bez použití motoru.

Úspěšný podnikatel nemusí jezdit mercedesem. Může chodit pěšky. Třeba Jaroslav Lhota před několika týdny dokončil neuvěřitelnou cestu přes celou Evropu bez použití motoru. Spolumajitel největší české dobrodružné cestovní kanceláře se rozhodl, že procestuje starý kontinent vlastní silou. Urazil téměř 8400 kilometrů. Začal na jaře ve skandinávském Nordkappu a v září cestu zakončil na Gibraltaru. Šel pěšky, jel na kole i na koni, plavil se na kajaku, raftu i plachetnici. „Opět jsem se přesvědčil o tom, že největší zážitky dává člověku pohyb vlastní silou,“ shrnuje Lhota.

Přestože dnes Jaroslav Lhota patří mezi nejúspěšnější postavy českého turistického průmyslu, zůstává doslova oběma nohama na zemi. Luxus a pohodlí, které by si mohl snadno dovolit, stále rád vymění za romantiku cesty v bezprostředním kontaktu s přírodou a lidmi. Podobně smýšlející cestovatele kdysi oslovil jako zákazníky. A uspěl.

Vědec se pouští na divokou vodu  | |
|
Rndr. ing. jaroslav lhota Narodil se v roce 1957, vystudoval Elektrotechnickou fakultu ČVUT a Matematicko-fyzikální fakultu UK. Do roku 1988 pracoval jako vědecký pracovník Československé akademie věd. Od roku 1990 je spolumajitelem CK Adventura. Fotí a píše, své životní krédo a cestovatelské zážitky působivě vylíčil v knize O horách, řekách, slonech a lidech. Žije v pražském bytě, do práce jezdí na kole. Je ženatý, má dvě dcery a syna. Mluví anglicky, francouzsky, rusky a španělsky. |
Zpočátku to ale spíš vypadalo, že Jaroslava Lhotu čeká vědecká kariéra. Promovaný optoelektronik působil před sametovou revolucí na Akademii věd, kde spravoval laserovou laboratoř. „Od roku 1988 jsem ovšem začal pracovat jako živnostník, i když se tomu tak tehdy ještě neříkalo. Věnoval jsem se výškovým pracím, zejména opravám střech. Po večerech jsem také šil spací pytle a padáky,“ vzpomíná Lhota. Už v té době se ve volných chvílích věnoval cyklistice, raftingu nebo horské turistice. Hned v roce 1990 se rozhodl, že se pokusí v oblasti outdoorové turistiky uspět i podnikatelsky. Společně se čtyřmi přáteli založil cestovní kancelář, která dostala dobrodružství přímo do názvu – byla pojmenována Adventura. „Co se týče vstupního kapitálu, bohatě jsme si na počátku vystačili s tím, co jsme měli naspořeno z předchozích let. Turistický průmysl má totiž tu ohromnou výhodu, že nejdříve peníze vyberete od klientů a teprve pak hradíte náklady,“ vysvětluje podnikatel. Nabídka Adventury šla po dvou liniích. Tou první byly outdoorové sporty jako je vodáctví nebo cykloturistika. Vedle toho nabízela společnost jako jedna z prvních také exotiku, například některé africké nebo asijské země. Zejména v prvních letech musel ale turista mnohdy počítat s poněkud spartánskými podmínkami. Spalo se ve stanech nebo v autobusech, vařilo se v ešusu. „Když se dívám zpětně do katalogů z tehdejších let, sám se musím smát. Dneska by nás zákazníci s takovou nabídkou hnali. Ale tehdejší klient byl skromný a z dob socialismu zvyklý na nepohodlné cestování,“ říká Jaroslav Lhota. Podle něj patřili do první generace zákazníků hlavně aktivní lidé, kteří toužili cestovat a chybělo jim organizované sportovní vyžití. „Po pádu socialismu se rychle rozpadly různé turistické oddíly, které předtím zastřešovaly vodáctví a další sporty. My jsme vlastně trochu nahradili jejich klubovou činnost,“ vysvětluje.
160 milionů za turistiku Přestože podobných dobrodružných cestovek vzniklo víc, Adventura si i díky nadšení zakladatelů vyhradila na specifickém trhu největší parcelu. Stala se rychle jedničkou a v průběhu devadesátých let pozici ještě posílila. Letos by měl obrat firmy včetně dceřiné společnosti China Tours překročit 160 milionů korun a množství klientů na zájezdech i zakázkových akcích dosáhnout 10 tisíc. Průměrný zákazník přitom u Adventury utratí podstatně víc než u pobytových cestovek – asi 17 500 korun. „Naše marže je v průměru 20 procent. Ale zdůrazňuji, že to neznamená dvacetiprocetní zisk. Jde o tu část peněz, kterou nevynaložíme bezprostředně pro zajištění zájezdu. Ale z této marže musíme platit ještě nejrůznější každodenní náklady, jako jsou propagace, provoz naší prodejny a hlavně kvalifikované zaměstnance,“ vysvětluje Lhota. Firma má v současnosti již 48 pracovníků. Přichází generace náročných klientů

Pionýrské začátky jsou ovšem ty tam, dnešní zákazník je diametrálně odlišný. „Vyrostla nová generace klientů. Jsou to vzdělání, mohovití lidé, kteří umějí jazyky. Cestu by si mohli zajistit sami, ale nemají na organizaci čas. Přijdou tedy k nám, ale mají samozřejmě už hodně vysoké nároky,“ popisuje zásadní trend Jaroslav Lhota.

Adventura proto začala měnícímu se trhu podřizovat nabídku. Kromě osvědčených sportovních výprav nabízí nyní i komfortně laděné exotické zájezdy. Ty jsou určeny právě zákazníkům, kteří si rádi připlatí za luxus. Vedle toho nabízí cestovka i teambuildingové akce pro firmy a speciální zájezdy na zakázku. V poslední době zajišťuje služby i pro zahraniční návštěvníky České republiky. Široké portfolio firmy uzavírají kurzy pro sportovní průvodce. „Ročně jimi projde přibližně stovka průvodců. Nejenom našich, ale i zaměstnanců jiných cestovek. Jako jediní jsme totiž získali od státu akreditaci na provozování průvodcovské školy zaměřené na pobyt v přírodě,“ vysvětluje Lhota.

S konkurencí  si občas vypomůžeme

Jak je to s konkurencí? Ve svém segmentu, tedy mezi dobrodružnými cestovkami, vládne Adventura suverénně. I proto, že s mnohými konkurenty ve skutečnosti vlastně spolupracuje. Příkladem je třeba jablonecká CK Trip manželů Špringlových. „Často si vzájemně všemožně vypomáháme. Třeba my máme šest velkých vleků na kola a občas je Adventuře půjčíme,“ říká jednatel firmy Zdeněk Špringl. Cestovky si také pomáhají vzájemně „vykrýt“ určité regiony. „Například my dobře umíme Rakousko a Itálii, tak Adventura nabízí naše zájezdy. A naopak, oni umějí dobře Francii či mimoevropské destinace, takže jim je distribuujeme my,“ vysvětluje Špringl.

Pro dobrodružné cestovky by teoreticky mohly být nebezpečím velké společnosti, které se dosud orientovaly na masovou pobytovou turistiku. „Jejich nástupu se ale nebojíme. Ony moc dobře vědí, kolik je s našimi poznávacími zájezdy práce. My v podstatě děláme takovou kusovou výrobu. Zorganizujeme zájezd třeba pro deset lidí a všechno si produkujeme sami. Naopak pobytové cestovky v podstatě pracují na úrovni obchodníků. Nasmlouvají ubytování, dopravu a pak to prodávají za provizi,“ vysvětluje Lhota. „Pro klienta, kterému stačí ležet v Keni na pláži u moře a udělat si jednodenní výlet na safari, tomu nabídka těchto cestovek vyhovuje. Ale kdo chce opravdu poznávat takové exotické země do hloubky, ten většinou jede s kanceláří našeho typu,“ míní Lhota.

Když je potřeba čůrat na přehazovačku

On sám přitom nikdy nebyl podnikatelem, který by dirigoval dobrodružné cesty z bezpečí své pražské kanceláře. „Ročně strávím na cestách 100 až 120 dní. Jednak sám vedu asi šest zájezdů za sezonu a navíc jezdím na průzkumné cesty, při kterých sonduji terén,“ říká. Právě tyto průzkumy prý někdy bývají nebezpečné. „Třeba když jsem s kamarády testoval přejezd Himálají na kolech z tibetské Lhasy do nepálského Káthmándú. Vystoupali jsme do horského sedla ve výšce pěti tisíc metrů nad mořem. Začal padat sníh a museli jsme se prodírat půlmetrovými závějemi. Teplota klesla na minus deset stupňů, až nám zamrzaly přehazovačky. Museli jsme je počůrat a rychle navolit potřebné převody, než kov zase zamrzl,“ vypráví Lhota.

Takže dobrodruh tělem i duší si nedá pokoj. I když by si mohl doma za pecí točit mlýnek a užívat výnosů z úspěšné firmy, raději se trmácí přes hory doly. Ostatně i při jeho poslední úctyhodné cestě – zmíněném přejezdu Evropy bez motoru – si vystačil s minimem. „Cesta nebyla předem nijak podrobně plánována. Vybavení jsem si vozil s sebou a vše řešil až na místě. Toto minimalistické pojetí mi dávalo cestovatelskou svobodu,“ říká a dostává se tak ke svému sympatickému krédu: „Chci propagovat cestování, které je ohleduplné k životnímu prostředí,“ uzavírá dobrodruh, cestovatel a podnikatel v jedné osobě Jaroslav Lhota.

bitcoin_skoleni

**Dobrodružné cestovky

Mezi konkurenty Adventury patří cestovní kanceláře Poznání, S.E.N. nebo Karavela. Ve stejném segmentu působí také CK Trip nebo Livingstone a několik dalších cestovek. Některé z nich ovšem nelze označit za skutečnou konkurenci, protože s nimi Adventura naopak různými způsoby spolupracuje.

  • Našli jste v článku chybu?