Dopravci vloni zažívali žně. Pošta i Zásilkovna pracovaly na hranici přetížení a Rohlík se v ulicích měst předháněl s Košíkem a Woltem, kdo nabídne nejkomplexnější služby ze všech. A tak se na světlo dostaly i menší logistické firmy. Třeba Dodo - ačkoliv to už nyní mezi malé ryby opravdu nepatří. Startupu se v roce 2021 podařilo udržet strmý růst a rozvézt během 12 měsíců celkem čtyři miliony zásilek, což je o 1,2 milionu víc než rok předtím.
Firma tak dle předběžných výsledků meziročně téměř zdvojnásobila obrat na 930 milionů korun. Zboží pro DoDo vozí již takřka dva tisíce kurýrů a flotila firmy čítá přes 1 250 aut. Startup působí v sedmi zemích - vedle Česka také na Slovensku, v Polsku, Německu, Rakousku, Maďarsku a Bulharsku. Nyní se chce zaměřit především na upevnění pozice na německy mluvícím trhu.
Expanze s někdejším malým startupem, jehož existence měla namále, dělá divy. Firma vloni dokončila svou přeměnu v mezinárodní skupinu Dodo Group, s čímž jí pomohl franšízový program DoDo Partner, a stala se součástí fondu V-Sharp. Mezi největšími zákazníky, pro které tento rozvozce zajišťuje logistiku, zůstávají Tesco, Košík.cz, KFC, Alza v Maďarsku, Bibloo a od října také Penny.
Společnost, již vede Michal Menšík spolu s Martinem Markem, se profiluje jako osobně asistenční a kurýrní služba specializující se na řešení logistiky poslední míle. Na základě objednávky pomocí SMS nebo Facebook Messengeru je schopna zajistit okamžitou pomoc s takřka jakýmkoli problémem – ať se jedná o dovoz čerstvé pizzy, nákup kancelářských potřeb, vyzvednutí obleku z čistírny či podání zásilky na poště.
Rozvoz je týmová hra
První pandemický rok DoDo zakončilo se 1200 kurýry. Kdyby však šéf firmy Michal Menšík chtěl všechny své doručovatele pozvat na poslední vánoční večírek, býval by potřeboval sál pro dva tisíce lidí. Zdvojnásobit by se meziročně muselo i parkoviště, aby pojmulo všechna auta společnosti. Toto rychlé rozmnožení lidských zdrojů a vozového parku ale neproběhlo proto, aby byla na konci roku větší zábava – proces slouží jako příprava k rozsáhlé evropské expanzi. Pro DoDo teď bude prioritou růst v oblasti Německa a Rakouska, a tak výrazně posílilo i v oblasti vývoje. V týmu logistické skupiny aktuálně pracuje 50 vývojářů, zatímco v jejích kancelářích působí již přes 160 back-office zaměstnanců.
„Od našich počátků v roce 2015 se nám podařilo rozrůst již do 53 měst v sedmi státech. Český trh je i ve srovnání se západní konkurencí velmi vyspělý a nabízí mnoho možností dále rozvíjet naše služby, takže pro nás bude vždy atraktivním. Zároveň ale chceme věnovat pozornost tomu, jak firma roste a v následujícím roce se soustředit hlavně na upevnění pozice v klíčovém Německu, kde jsme již zahájili spolupráci s prvními klienty,“ popisuje Menšík.
S tím, aby se expanze udržela ve správném tempu, má pomoci zmiňovaný program DoDo Partner, jenž byl představen relativně nedávno. V praxi to probíhá tak, že mezinárodní skupina zapojuje do svého provozu i menší dopravce místního významu a poskytuje jim zázemí, know-how, zavedenou značku i předem nasmlouvané klienty.
Firma si po úspěšném testovacím provozu od franšízového modelu slibuje lepší schopnost obsloužení vzdálenějších regionů, ještě rychlejší ekonomický růst, ale také možnost individuálnějšího přístupu ke kurýrům. Jejich záležitosti se totiž budou řešit v rámci jednotlivých týmů. Od navázání partnerství s prvními franšízanty DoDo eviduje 17procentní nárůst produktivity v porovnání s klasickým provozem.
Vloupání do kufru, ale naopak
DoDo se snaží neustále inovovat i interně a nabízet další nové prvky. Mezi ty, které byly uvedeny do praxe v poslední době, patří například služba DoDo do vozu. To si takhle zástupci rozvážkové firmy vymysleli, že by mohli zásilku doručit a nechat rovnou v kufru auta. Třeba na parkovišti před kanceláří nebo před obchodem s potravinami. A ve spolupráci s mladoboleslavskou Škodovkou tento nápad uvedli do praxe.
Na podzim se zase soustředili na inovace v B2B sféře. A tak vznikla služba nazvaná picking objednávek, kterou využívají prodejci, jež vlastní kamenný i internetový obchod. Ve skladu či na prodejně si totiž rozepíší do aplikace veškeré objednávky, zavolají kurýra, který je všechny najednou vyzvedne a doručí zákazníkům. Kamenné obchody díky tomu mohou své prodeje levně digitalizovat, a to bez narušení běžného provozu, nebo školení svých vlastních zaměstnanců.
„Během loňského roku se nám podařilo ze spíše lokálního startupu definitivně vyrůst v etablovanou mezinárodní skupinu a rozšířit záběr našich služeb tak, že jsme již schopni zajistit opravdu komplexní 360stupňový logistický servis. Nacházíme se v éře digitální transformace retailu a DoDo je nejen na českém trhu čím dál zásadnějším hybatelem tohoto procesu. Kamenným obchodníkům dnes k dopravení zboží k internetovým zákazníkům stačí prakticky jediné – vůle. O zbytek se již postaráme my,“ líčí vývoj DoDo v roce 2021 jeho šéf Menšík.
Dvě kola lepší než čtyři
A jako velká firma začíná DoDo myslet i na udržitelnost. Snaží se plánovat trasy chytře a svými auty příliš nezatěžovat městské dopravní sítě. Spolu s rostoucím množstvím cyklodep ve městech stále také stále častěji využívá k doručování nákladní cargo kola. Velký úspěch sklidil rovněž pilotní provoz městských elektromobilů, které byly využívány primárně pro rozvoz jídla v centrálních částech města. S tím se pojí systém takzvané zónové logistiky – to znamená, že se balíčky ve městě koncentrují dle zón a na určených překladištích se z aut přesunou na kola, aby příslovečnou poslední míli mezi paneláky už absolvovaly bezemisně na zádech cyklisty.
Cílem DoDo pro příští rok je navýšit roční obrat přibližně 2,5násobně na 2,5 miliardy korun, přičemž v roce 2022 by již mělo být podstatným tahounem růstu zahraničí. Menšík se už totiž rozhlíží po možnostech růstu do jižní Evropy, v níž spatřuje velký potenciál.