Nižší cla a méně papírování. I to má přinést Dohoda o volném obchodu mezi Indií a Evropskou unií. Původně se měla uzavřít už do února nadcházejícího roku, kdy se obě strany sejdou na velkém summitu v Dillí. I když se tenhle termín asi nestihne, úleva pro evropské a potažmo české vývozce je na spadnutí.
Foto: Profimedia.cz
Pro Českou republiku je Indie jedním z nejvýznamnějších mimoevropských obchodních partnerů, se kterým vzájemný obrat – při dlouhodobě aktivní bilanci – v letošním roce přesáhne hodnotu 1,5 miliardy dolarů. Čeští vývozci se však při vstupu na indický trh potýkají jak s vysokými cly, tak především i s mnoha netarifními bariérami. Všechny tyto překážky by měla ale postupně odstraňovat Dohoda o volném obchodu mezi EU a Indií, označovaná zkratkou FTA.
Česká republika podpořila iniciativu Evropské komise, která při pomalu postupujících multilaterálních jednáních v rámci Mezinárodní obchodní organizace a Rozvojové agendy z Dohá navrhla v roce 2006 přistoupit k uzavření ambiciózních bilaterálních dohod o volném obchodu s některými významnými obchodními partnery včetně Indie.
Do únorového summitu se dohoda asi nestihne
Jednání s Indií probíhají od poloviny roku 2007. Jde o komplexní dohodu, a tak jsou jednání poměrně složitá a relativně pomalá. Vyjednávání bylo zpomaleno i krizí v letech 2008 a 2009, která v řadě zemí včetně Indie vyvolala protekcionistické nálady. Přesto postupně vzniká text a existuje reálná naděje, že dohoda bude dokončena v průběhu roku 2012, i když ne do původně předpokládaného data 10. února, kdy se bude v Dillí konat pravidelný Summit EU – Indie.
FTA by měla především snížit celní zatížení obchodovaných výrobků. Jako příklad lze uvést automobily a jejich komponenty, které jsou současnou nejvýznamnější položkou českého vývozu do Indie. Dovoz automobilů do Indie je zatím zatížen celní sazbou 60 procent a dalšími poplatky, které způsobují, že importér zaplatí indickým orgánům celkem víc než 100 procent hodnoty dováženého automobilu. Evropští vyjednavači usilují o to, aby projednávaná dohoda postupně zcela odbourala tuto celní bariéru.
Významné postavení ve vzájemném obchodě mají služby a jejich role do budoucna poroste. Současný indický trh se službami je však limitován řadou zákazů, omezení, licencí a složitými administrativními předpisy. Proto je také tato oblast zevrubně řešena projednávanou dohodou. Výsledkem by mělo být maximální zjednodušení vstupu na trh se službami.
Veřejné tendry zatím nejednotné
Vládní zakázky – to je další oblast, která je pro české exportéry velmi zajímavá, ale současně velmi neprůhledná a komplikovaná. Je o to komplikovanější, že v Indii neexistuje jednotná politika vládních zakázek na centrální úrovni. Dohoda se snaží napomoci k postupnému sjednocení pravidel a především ke zvýšení transparentnosti v této oblasti.
Významnou komplikací pro vzájemný obchod jsou technické překážky obchodu a komplikované předpisy u sanitárních a fytosanitárních opatření. Rozdílné technické normy a mnohonásobné a zdlouhavé testování a certifikace často obchodníka od vývozu do Indie odradí. Proto je kapitolám o této problematice v FTA věnována vysoká pozornost.
Velká pozornost je věnována i ochraně duševního vlastnictví včetně ochrany geografických značení výrobků. Někteří evropští výrobci váhají dodávat své zboží do Indie z obavy, aby nebylo okopírováno. Proto budou do dohody začleněna taková ustanovení, která budou zavazovat vlády na obou stranách k maximální dosažitelné ochraně duševního vlastnictví a zamezení kopírování a výroby padělků.
Autor pracuje na odboru mimoevropských zemí Ministerstva průmyslu a obchodu.