MODERNIZACE NÁDRAŽÍ Projekt Živá nádraží, jehož cílem je oživit zhruba 60 zanedbaných budov železničních stanic, bude pokračovat modernizacemi menších nádraží. Ta by se mohla v budoucnosti radikálně proměnit na komerční plochy. Plán na revitalizaci velkých nádraží představily České dráhy v polovině loňského roku.
MODERNIZACE NÁDRAŽÍ Projekt Živá nádraží, jehož cílem je oživit zhruba 60 zanedbaných budov železničních stanic, bude pokračovat modernizacemi menších nádraží. Ta by se mohla v budoucnosti radikálně proměnit na komerční plochy.
Plán na revitalizaci velkých nádraží představily České dráhy v polovině loňského roku. Vize byla taková, že většinu z 60 miliard potřebných na přestavbu vybraných budov zaplatí soukromí investoři. Nyní se však projekt rozšiřuje i na menší nádraží. „Do konce roku bychom chtěli vybrat lokality, kde chceme chystaný projekt představit,“ říká ředitel společnosti ČD reality Eugen Bečka.
Podle jeho slov budou dráhy hledat strategické partnery, kteří opraví původní nádražní budovy a pak si je vezmou do dlouhodobého pronájmu. „Na nádražích by měly vzniknout restaurace rychlého občerstvení, kavárny a obchody, měla by zde vyrůst malá obchodní centra,“ míní Bečka.
POČÍTÁ SE S ÚČASTÍ MĚST
Do projektu by se přitom mohla zapojit i města. „Pokud si prostory pronajmou, mohou tam zřídit třeba knihovnu,“ vysvětluje. Projekt rekonstrukce menších nádraží je zatím jen ve stadiu úvah, přesné podmínky by mělo mít vedení Českých drah k dispozici ve druhé polovině roku. „Řešení je několik, máme nádraží, která jsou z provozního důvodu špatně využitelná. Některé budovy jsou památkově chráněné, anebo se jejich provoz nevyplatí, nechceme ale, aby od nich železnice zmizela,“ dodává zástupce drah Karel Tabery.
HLEDAJÍ SE DALŠÍ PARTNEŘI
Zatímco o rekonstrukci malých nádraží se teprve uvažuje, velká už postupně své partnery, kteří se budou podílet na jejich přestavbě, získávají. Dráhy podle Taberyho nyní rekonstruují 48 větších stanic. „Chceme z českých nádraží vytvořit komunikační centra regionu, a zpříjemnit tak zákazníkům cestování,“ vysvětluje.
Opravená nádraží už dráhy otevřely například v Zábřehu na Moravě nebo v Ústí nad Labem. „V Teplicích jsme před podpisem třicetileté nájemní smlouvy,“ připomíná Bečka rekonstrukci dalšího nádraží. Posledním přírůstkem do mozaiky opravovaných nádraží je Kolín, kde se budova do roku 2011 přemění v moderní centrum s obchody, restauracemi a službami. Tendr na jeho rekonstrukci vyhrála firma AŽD Praha. Další partnery dráhy průběžně hledají.
NE VŽDY TO JDE HLADCE
Hledání strategického partnera na opravu nádraží přitom není rozhodně jednoduché. Svědčí o tom i případ revitalizace zdevastovaného plzeňského hlavního vlakového nádraží, která se stále odkládá. Do výběrového řízení, které dráhy vypsaly loni na podzim, se totiž nikdo nepřihlásil. Další tendr proto vypíší v blízké době. „Jeho výsledek by měl být znám do konce července,“ říká náměstek plzeňského primátora Petr Náhlík.
Radnice doufá, že nové podmínky budou takové, aby investory přitáhly. Komerční využití plzeňského nádraží přitom není jednoduché. V jeho okolí je totiž dostatek volných kanceláří, obchodů a vzniká tam také několik hotelů.