Menu Zavřít

Dokonalost je blízko

30. 9. 2010
Autor: Euro.cz

Auto rychlejší než drtivá většina řidičů

Sportovní sedan musí vypadat dravě a nebezpečně. Lexus IS F tento požadavek plní bezezbytku. Vnější design vozu totiž působí až tuningovým dojmem. Na rozdíl od garážových mrzáčků olepených bakelitem pro drsný vzhled mají vnější tvary IS F přísně rozdělené funkce.
Obří otvory sání i výdechy horkého vzduchu od motoru jsou veskrze funkční, stejně jako úprava spodní strany podvozkové plošiny, která po vzoru monopostů F1 ve spolupráci se zadním difuzorem zajišťuje dostatečný přítlak na kola ve vyšších rychlostech. Vzedmutá přední kapota nemá původ v pokusu zavřít víko nad příliš velkým zavazadlem, jak bylo často vidno u starých škodovek s motorem vzadu. Naopak jde o ryze praktické řešení – vidlicový osmiválec je tak velký, že si vytvoření bezpečnostní zóny – což je to místo, kam sražení chodci obvykle složí hlavu – vynutilo ono nadmutí hrudi vozu. K tomu padnou jako ulitá kovaná devatenáctipalcová kola s paprsky stylizovanými do podoby samurajských mečů a vytažené blatníky, které dávají IS F opravdu široká ramena. Kdyby šlo o bezduché oplastování, dalo by se nad designem možná polemizovat. V takto funkční podobě jde však o vynikající technické řešení, jehož cílem je udržet vůz pod kontrolou řidiče za všech okolností.
Uvnitř auta pohladí designově povedené spojení bílé kůže sedaček a do černa laděného zbytku interiéru. Nemá smysl rozebírat ergonomii ovládání či kvalitu a použité materiály. V případě našeho lexusu jde o špičku, jejíž ostrý hrot tupí pouze starší displej navigace a malý prostor pro cestující vzadu. Nejde však o rodinné auto a děti na zadních sedačkách by stejně jenom ječely a zvracely, jakmile by papá stovkou projel první sérii zatáček, které se obvykle jezdí třicítkou.
Tento vůz je vysloveně pro řidiče a přestože to není čistokrevný supersport, je rozhodně rychlejší než drtivá většina jeho majitelů. Vidlicový pětilitrový osmiválec spojený se superrychlou automatickou převodovkou je doladěný do posledních detailů. Kromě napěchování nejmodernější technikou – jako například titanovými ventily s elektromagnetickým zdvihem či dvojím charakterem vstřikování paliva – disponuje dvoustupňovým sáním. To dává vozu dvě tváře. Mírná, jekyllovská se ukazuje světu v nízkých otáčkách, kdy motor s mocným kroutícím momentem jen tak pobroukává kolem tisíce otáček. Tak se s IS F dá jezdit i městem za deset litrů na sto kilometrů. Jakmile se však ručka otáčkoměru vyšplhá přes čtyři tisíce, otevře se druhá klapka sání a vykoukne pan Hyde. Burácivý řev osmiválce spolehlivě přitáhne pozornost všech policejních orgánů v okruhu dvou městských bloků. Pokud řidič sešlápne pedál mimo zástavbu na kvalitní silnici, akustická signalizace volající po přeřazení pípá tak často, že když převládne pud sebezáchovy a noha na plynu ztratí něco z váhy, pohled na budík se dvěma sty třiceti kilometry za hodinu spolehlivě vyděsí i otrlé typy. Obzvlášť, když se touto rychlostí blíží dost nepřehledná zatáčka – nastává čas otestovat brzdy. Ty jsou dimenzovány naprosto dostatečně, auto zpomaluje jako podle logaritmického pravítka. Následná zatáčka ukazuje, jak moc autu pomohlo nejzásadnější vylepšení, kterým je samosvorný diferenciál vzadu.
Koncepce motoru vpředu a pohonu zadních kol je pro zábavu za volantem jako stvořená a díky mechanickému diferenciálu umí IS F delší a lépe řiditelný drift. Vše má ale své meze. Na běžných silnicích bude vůz těžko hledat konkurenci, jakmile ale na uzavřeném okruhu zmizí všechny limity, projeví se snaha o zachování univerzálních vlastností, a tedy každodenní použitelnosti. Jejím výsledkem je hmotnost téměř dvou tun – a fyzika je nepodplatitelná. IS F tak zůstává pekelně rychlým autem, nicméně ti nejrychlejší jsou stále ještě daleko vpředu.

KLADY
Funkční design
Úchvatný motor
Rychlá převodovka
Jízdní vlastnosti
Výkon
Image
Propacovaný interiér

ZÁPORY
Spotřeba

bitcoin_skoleni

Tabulka:
Lexus IS F
Motor: zážehový vidlicový osmiválec
Objem: 4969 ccm
Výkon: 311 kW
Maximální rychlost: 270 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 4,8 s
Převodovka: osmistupňová automatická
Spotřeba: 18 l/100km kombinovaná
Základní cena: 1 834 000 Kč

  • Našli jste v článku chybu?