Reklamní agentury doufají, že se konečně vyčistí televizní trh
Když Vladimír Železný 5. srpna začal vysílat sám z barrandovských ateliérů, učinil tak především proto, aby získal přístup k penězům z prodeje reklamního času. Jenže žádné peníze zatím nedostal. Vysílání „nové Novy je sice prokládáno rekla mními spoty, ale tito klienti neplatí, protože nevědí, kolik diváků v danou chvíli program sleduje.
Asociace televizních organizací (ATO), která provádí měření sledovanosti prostřednictvím peoplemetrů, totiž přestala zveřejňovat získaná data. „Dokud nebudou tato data uvolněna, nebude podle čeho platit, řekl minulý pátek týdeníku EURO Ludvík Jubánek z e společnosti ARA s, která je dceřinou společností Asociace reklamních agentur a v branži je nazývána její mediální sekcí.
V hlavním vysílacím čase se minulý čtvrtek na Nově objevila například reklama na jogurty Danone. Tuto potravinářskou společnost zastupuje na trhu agentura The Media Edge, která byla donedávna známa pod názvem Mediapolis. „O tom, jak bude zaplacena i tato reklama, budeme jednat příští týden, uvedl minulý pátek generální ředitel The Media Edge Petr Havlíček.
Po celý letošní srpen by měla pro TV Nova nakupovat reklamu společnost Česká produkční 2000, která nahradila dosavadní servisní organizaci Česká nezávislá televizní společnost (ČNTS), z 99 procent ovládanou americkou Central European Media Enterprises (CME).
Vladimír Železný však minulý týden na jednáních s mediálními agenturami hovořil o nové firmě, která by měla už od září převzít prodej reklamního času televize Nova. Ta se má podle informací týdeníku EURO jmenovat MAG Media.
Peníze pro soud.
Společnost ČNTS, jíž držitel licence na televizní vysílání (CET 21, vlastněná ze 60 procent V. Železným) vypověděl 6. srpna servisní smlouvu, se cítí poškozena, protože se domnívá, že má smluvně zaručené právo nakupovat pro TV Nova rekla mu. Toto právo chce obhájit před českým obchodním soudem. Jestliže soud vyhoví její žádosti o vydání předběžného opatření, Železný, potažmo Česká produkční 2000 nebo MAG Media se k penězům za prodej reklamního času hned tak nedostanou. „Pokud s oud vydá předběžné opatření, bylo by možné situaci řešit i tak, že budou klienti peníze skládat na soudem chráněný účet. Teprve po vynesení právoplatného rozsudku by se peníze dostaly k tomu, kdo na ně má právo, řekl týdeníku EURO Ludvík Jubán ek z ARA s. „Je to možnost, o které se hovoří, potvrdil v pátek jeho slova právník ČNTS Richard Baček.
Podle Jubánka nyní Železný přijímá objednávky na vysílání reklamních šotů, aniž by byla situace právně vyřešena. Agentury i klienti však spoléhají na to, že faktury mají v tomto případě obvykle splatnost asi padesát dnů. Do té doby by podle je jich předpokladu mělo být v celé záležitosti jasno.
O uvolnění dat získaných prostřednictvím peoplemetrů jednali minulý pátek tři členové ATO, kterými jsou Česká televize, ČNTS (reprezentující televizi Nova) a televize Prima. Výsledkem čtyřhodinového zasedání je prodloužení moratoria na poskytování dat z peoplemetrů. Další jednání se uskuteční tento týden ve středu. O vývoji situace informovala ATO dopisem také reklamní agentury. Ty ovšem podle informací týdeníku EURO předpokládaly, že už od pondělka žádané informace dostanou.
Morální podpora nepatří Železnému.
Současná situace okolo vysílání televize Nova klienty ani agentury nijak netěší. „Museli jsme naše partnery uklidňovat a přesvědčovat je, že by neměli Novu bojkotovat. Situace je velice nepřehledná a spor může skončit jakkoli. Všechny možnosti jsou otevřené a bylo by chybou odřezávat se od někoho, kdo třeba v budoucnu bude vysílat, uvedl v rozhovoru pro týdeník EURO Petr Havlíček z The Media Edge. Podle jeho slov existují i klienti, kteří nechtějí vysílat reklamu na Nově až do té doby, než budou známá data z peoplemetrových měření. Těch prý je však velmi málo. „Máme k dispozici nějaké odhady, které se podle našeho názoru blíží realitě, takže klientům můžeme poskytnout ales poň předběžná čísla o sledovanosti, uvedl Havlíček.
Jeho agentura přesvědčuje své zákazníky i jinými „zbraněmi . „Kupujeme pro ně sice zajíce v pytli, ale dohadujeme velmi výhodné kompenzační podmínky, takže pokud se nakonec ukáže, že sledovanost je podstatně menší, klient na tom neprodělá, uv edl Havlíček. Jeho slova potvrdil i Pavel Ťahan, který má v CET 21 na starosti koordinaci prodeje reklamního času. V úterním rozhovoru pro ČTK Ťahan uvedl, že klienti se logicky snaží na situaci vydělat co nejvíce.
Dalším argumentem je to, že nynější situace by mohla konečně přinést rovnováhu na trhu s televizní reklamou. Do nástupu televize Nova v roce 1994 dominovala trhu fakticky monopolní Česká televize. „Všichni jsme tehdy fandili první soukromé tel evizi, ale to jsme ještě nevěděli, k čemu to povede, říká dnes Havlíček. Nova začala okamžitě polykat padesátiprocentní až šedesátiprocentní podíl z reklamního koláče, a stala se tak vlastně novým monopolem.
„Nejlepším výsledkem tohoto sporu by bylo, kdyby Železný dostal šanci vybudovat novou televizi bez CME, aby dokázal, zda je toho vůbec schopen. Proti tomu by měla existovat druhá soukromá televize řízená například CME nebo SBS (společnost Scandinavian B roadcasting System má letos mediální koncern CME pohltit - pozn. redakce). To by konečně zaručilo čisté konkurenční prostředí, domnívá se Petr Havlíček. Česká televize takovou protiváhu soukromé televizi zaručit nemůže, protože jí zákon umožňuje prodáva t na reklamu jen jedno procento vysílacího času.
Podle Havlíčka se mediální agentury domluvily na tom, že budou podporovat všechny „správné kroky , které povedou k vytvoření rovnováhy na trhu. Tak by se podle jeho názoru měly chovat i příslušné státní orgány a Parlament.
Americká společnost CME se vypovězením smlouvy se servisní organizací ČNTS cítí podvedena, ale Havlíček dosud nezaznamenal, že by se proto některý inzerent vlastněný jinou americkou firmou „Železného“ Nově postavil. „Ze strany mnoha klientů však zaznívá morální podpora americké straně sporu, dodal.
Na vlastní karate.
Nevyjasněné zůstávají i soudní pře, které oba účastníci sporu iniciovali jak u českých, tak mezinárodních soudů. V pondělí ovšem Krajský obchodní soud v Praze vydal předběžné opatření, které Železného společnosti CE T 21 zakazuje vyrábět pořady vysílané pak v televizi Nova pod názvy Občanské judo, Tabu a Na vlastní oči. Soud tak prozatím vyhověl žádosti ČNTS, která se domnívá, že má s CET 21 uzavřeny exkluzivní smlouvy na výrobu těchto publicistických pořadů.
Společnost CET 21 reagovala ústy svého jednatele Vladimíra Železného. Podle jeho slov publicistické pořady z televize Nova nezmizí. „Budeme hledat všechny schůdné právní cesty, aby divák o své oblíbené pořady nepřišel, řekl Železný v roz hovoru pro ČTK. Mediální prostředník CET 21 Roman Bajčan z agentury Technika pak okamžitě naznačil, jakým směrem se ubírají Železného záměry. „Podle našich informací, které máme v tuto chvíli k dispozici, to neznamená, že by CET 21, tedy t elevize Nova nemohla tyto pořady vysílat. Pravděpodobně jde o to, že televize Nova nemůže používat názvy těchto pořadů. Takže pořad Na vlastní oči může být přejmenován na Na vlastní kůži, Občanské judo může být Občanské karate a Tabu může být V naší tajné krabici, řekl Bajčan ve čtvrtek v rozhovoru pro Český rozhlas.
Společnost ČNTS se u soudu domáhá vydání obdobného předběžného opatření vztahujícího se i na pořady Peříčko a Snídaně s Novou. Otázkou zůstává, zda i po případném přejmenování těchto pořadů budou diváci vnímat „novou Novu jako „svou Novu a nezačnou více sledovat Českou televizi a Primu. Daniel Selichar ze společnosti Premedia, která prodává reklamní čas televize Prima, minulý čtvrtek oznámil, že problémy TV Nova se projevily nárůstem nákupů reklamního času na Primě. „Střední klienti začali více nakupovat reklamní čas této druhé komerční televize. Velcí klienti sice prozatím vyčkávají, o možnosti a nabídku TV Prima se však začali více zajímat, uvedl Selichar v rozhovoru pro ČTK.
Slovenský bolehlav.
Společnost CME má velké problémy nejen s Vladimírem Železným v Praze, „zlobit začali už i někteří její partneři ve slovenské soukromé televizi Markíza. V červnu oznámila Sylvia Volzová, majitelka polovičního podíl u ve firmě Markíza-Slovakia (ta drží vysílací licenci podobně jako CET 21 v Česku), že svůj podíl hodlá prodat. Druhá polovina firmy patří současnému řediteli TV Markíza Pavolu Ruskovi. Markíza-Slovakia je pak 51procentním vlastníkem firmy Slovenská televízna spoločnosť, kde zbytek drží Američané ze CME. Slovenská televízna spoločnosť tak funguje obdobně jako ČNTS. Své rozhodnutí Volzová zdůvodňuje tím, že chce dosáhnout objektivnějšího a méně zpolitizovaného vysílání TV Markíza, než jak je k vidění pod Ruskovým vedením.
Prezident CME Fred Klinkhammer už v polovině července reagoval na pověsti, podle kterých by měl být Rusko z postu ředitele Markízy odvolán. V této souvislosti Klinkhammer uvedl, že jde o dezinformace záměrně šířené právě Volzovou.